RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytMondelez
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jo Willemyns (Colruyt): “Merkfabrikanten overschrijden de grenzen van de prijselasticiteit”

icon
Food15 juni, 2023
Jo Willemyns, Colruyt Group

Naar aanleiding van het recente prijsconflict tussen Colruyt en Mondelez waarschuwt Jo Willemyns, operationeel directeur van de retailactiviteiten van Colruyt Group, fabrikanten voor te forse prijsverhogingen. Ook ziet hij een verontrustende kwaliteitsdaling bij eersteprijsproducten.

“Prijskloof wordt groter”

“We zijn groot in België, maar klein in de wereld. Onze concurrenten zijn tot wel tienmaal groter dan wij, en we zijn ook veel kleiner dan onze leveranciers. Dat zet onze recente schermutseling met Mondelez in perspectief”, sprak Willemyns woensdag op de persbriefing over de jaarresultaten en de CEO-wissel bij het bedrijf.

“We vonden dat we die discussie moesten aangaan. Mondelez en andere merkleveranciers trekken hun prijzen zo hard op dat ze over de grens van de prijselasticiteit gaan. Dat is voor niemand goed, want dan krijg je downtrading: sinds december zien we dat klanten beduidend meer huismerken kopen. In het discountland dat België is, wordt de prijskloof tussen merken en private label groter.”

 

“Steeds minder Belgische producten”

Bovendien ziet Colruyt dat de kwaliteit van de eersteprijsproducten in België zakt, als gevolg van de concurrentie vanuit Nederland en Frankrijk. “Die nieuwe spelers importeren witte producten van lagere kwaliteit. En dat terwijl Colruyt, Aldi en Lidl tot nu toe wél bleven investeren in kwaliteit.” Willemyns stelt zich ook vragen bij het feit dat de Nederlandse concullega’s hun winkels en e-commerce bevoorraden vanuit Nederland. “Waar is de waardecreatie?”

Aantredend CEO Stefan Goethaert sluit zich daarbij aan: “Op de afdeling groenten en fruit in Belgische supermarkten liggen bijvoorbeeld steeds minder Belgische producten in de rekken. Gaan we onze Belgische voedselketen uit handen geven? Wij werken samen met 2700 Belgische voedingsleveranciers en met 6000 landbouwers, waarvan 600 heel direct.”

Verhoogde trafiek naar Frankrijk

Ook toenemend grenswinkelen is een zorg voor Colruyt. “Winkelen in Frankrijk wordt almaar goedkoper. Zopas sprak minister van economie Bruno Le Maire er nog verdere prijsdalingen af met fabrikanten. En 53% van de Belgische bevolking woont op minder dan 30 minuten rijden van het buitenland. We zien een verhoogde trafiek van consumenten naar Frankrijk.”

In die moeilijke omstandigheden blijft Colruyt wel marktleider, met een licht stijgend marktaandeel. “We garanderen al vijftig jaar de laagste prijs en we hebben al veel concurrenten zien komen en gaan”, merkt Willemyns op. In september viert de keten immers vijftig jaar laagste prijzen: daarbij hoort een nieuwe campagne, met iets meer emotionele lading.

Of er dan niet teveel supermarkten zijn in België? Volgens Willemyns niet. Door de specifieke ruimtelijke ordening in het land leggen Belgische gezinnen grotere afstanden af naar de supermarkt dan in de buurlanden, blijkt uit een analyse van RetailSonar. Dus is er nog ruimte, concludeert hij. Maar de focus moet wel liggen op rentabiliteit per vierkante meter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN