1,39 miljard elektronische betalingen in 2011

1,39 miljard elektronische betalingen in 2011
Atos Worldline heeft vorig jaar in ons land een recordaantal betalingen verwerkt: liefst 1,39 miljard, hetzij 7,1% meer dan het jaar voordien. Terwijl de debetkaarten van Bancontact/MisterCash en de kredietkaarten van Visa en MasterCard hun opmars voortzetten, blijft de elektronische portemonnee Proton jaar na jaar aan populariteit inboeten.

2.638 transacties per minuut

Jaarcijfers 2011Transacties+/-
Bancontact/MisterCash 973.376.007 (+6,5%)
Visa & MasterCard 148.379.925 (+12,2%)
Proton "een kleine 60 miljoen" (-16%)
Andere (Pay2me, M-banxafe, ...) "ongeveer 200 miljoen" (-16%)
TOTAAL 1.387.623.864 (+7,1%)

Omgerekend verwerkte Atos Worldline vorig jaar een indrukwekkende 2.638 transacties per minuut. Nooit eerder in de geschiedenis van het bedrijf werden er méér transacties verwerkt dan in 2011. "Met de kaart betalen is een evidentie geworden. Ik zie het verdwijnen van cash als een belangrijke vooruitgang in de 21ste eeuw", zegt Dirk De Cock, CEO van Atos Worldline Benelux.

 

De meeste succesvolle maand van 2011 was december, waarin Atos zowel het record van het grootste aantal transacties op één dag (5 miljoen op 23 december, de beste koopjesdag uit de eindejaarsperiode) als op één minuut (11.072 op 24 december) wist te breken.

 

Gemiddeld bedrag: 48,80 euro

Het gemiddelde bedrag dat we vorig jaar met Bancontact/MisterCash betaalden, ligt op 48,80 euro. Dat is een lichte daling met 0,6% tegenover 2010: intussen ligt immers al 14,4% van die transacties onder de 10 euro.

 

"De verlaging van het gemiddelde bedrag én het hogere precentage elektronische betalingen onder de 10 euro toont aan dat kaarthouders in meer en meer betaalsituaties en voor een breder gamma aan prijzen elektronisch betalen", klinkt het bij Atos.

Proton blijft achteruitboeren

Dat de consument zelfs voor aankopen onder de 10 euro steeds makkelijker zijn Bancontactkaart bovenhaalt, verklaart mee waarom voor Proton vorig jaar liefst 16% minder transacties werden genoteerd.

 

De elektronische portemonnee boert al jaren achteruit: in 2008 verwerkte Atos nog ruim 94 miljoen Proton-transacties, in 2011 waren dat er nog maar een kleine 60 miljoen - en de kostenverlaging voor Bancontact/MisterCash voor kleine bedragen sinds begin dit jaar dreigt die daling alleen maar aan te zwengelen.

 

Ruim 1 miljoen Belgen Sparen&Plukken

Behalve betaaltransacties beheert Atos Worldline ook het Spaar&Pluk-getrouwheidsprogramma. Vorig jaar overschreed het aantal leden voor het eerst de kaap van de 1 miljoen.

 

Atos Worldline realiseerde in 2011 een omzet van 867 miljoen euro en telt 5.400 medewerkers wereldwijd. Het bedrijf is van plan zich dit jaar ook volop toe te leggen op andere domeinen dan het pure elektronische betaalverkeer. Zo wil het diensten aan bedrijven en overheden aanbieden in uiteenlopende domeinen als e-archivering, energiemeteropname en zelfs rekeningrijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top