1,39 miljard elektronische betalingen in 2011 | RetailDetail

1,39 miljard elektronische betalingen in 2011

1,39 miljard elektronische betalingen in 2011
Atos Worldline heeft vorig jaar in ons land een recordaantal betalingen verwerkt: liefst 1,39 miljard, hetzij 7,1% meer dan het jaar voordien. Terwijl de debetkaarten van Bancontact/MisterCash en de kredietkaarten van Visa en MasterCard hun opmars voortzetten, blijft de elektronische portemonnee Proton jaar na jaar aan populariteit inboeten.

2.638 transacties per minuut

Jaarcijfers 2011Transacties+/-
Bancontact/MisterCash 973.376.007 (+6,5%)
Visa & MasterCard 148.379.925 (+12,2%)
Proton "een kleine 60 miljoen" (-16%)
Andere (Pay2me, M-banxafe, ...) "ongeveer 200 miljoen" (-16%)
TOTAAL 1.387.623.864 (+7,1%)

Omgerekend verwerkte Atos Worldline vorig jaar een indrukwekkende 2.638 transacties per minuut. Nooit eerder in de geschiedenis van het bedrijf werden er méér transacties verwerkt dan in 2011. "Met de kaart betalen is een evidentie geworden. Ik zie het verdwijnen van cash als een belangrijke vooruitgang in de 21ste eeuw", zegt Dirk De Cock, CEO van Atos Worldline Benelux.

 

De meeste succesvolle maand van 2011 was december, waarin Atos zowel het record van het grootste aantal transacties op één dag (5 miljoen op 23 december, de beste koopjesdag uit de eindejaarsperiode) als op één minuut (11.072 op 24 december) wist te breken.

 

Gemiddeld bedrag: 48,80 euro

Het gemiddelde bedrag dat we vorig jaar met Bancontact/MisterCash betaalden, ligt op 48,80 euro. Dat is een lichte daling met 0,6% tegenover 2010: intussen ligt immers al 14,4% van die transacties onder de 10 euro.

 

"De verlaging van het gemiddelde bedrag én het hogere precentage elektronische betalingen onder de 10 euro toont aan dat kaarthouders in meer en meer betaalsituaties en voor een breder gamma aan prijzen elektronisch betalen", klinkt het bij Atos.

Proton blijft achteruitboeren

Dat de consument zelfs voor aankopen onder de 10 euro steeds makkelijker zijn Bancontactkaart bovenhaalt, verklaart mee waarom voor Proton vorig jaar liefst 16% minder transacties werden genoteerd.

 

De elektronische portemonnee boert al jaren achteruit: in 2008 verwerkte Atos nog ruim 94 miljoen Proton-transacties, in 2011 waren dat er nog maar een kleine 60 miljoen - en de kostenverlaging voor Bancontact/MisterCash voor kleine bedragen sinds begin dit jaar dreigt die daling alleen maar aan te zwengelen.

 

Ruim 1 miljoen Belgen Sparen&Plukken

Behalve betaaltransacties beheert Atos Worldline ook het Spaar&Pluk-getrouwheidsprogramma. Vorig jaar overschreed het aantal leden voor het eerst de kaap van de 1 miljoen.

 

Atos Worldline realiseerde in 2011 een omzet van 867 miljoen euro en telt 5.400 medewerkers wereldwijd. Het bedrijf is van plan zich dit jaar ook volop toe te leggen op andere domeinen dan het pure elektronische betaalverkeer. Zo wil het diensten aan bedrijven en overheden aanbieden in uiteenlopende domeinen als e-archivering, energiemeteropname en zelfs rekeningrijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?