1,39 miljard elektronische betalingen in 2011

1,39 miljard elektronische betalingen in 2011
Atos Worldline heeft vorig jaar in ons land een recordaantal betalingen verwerkt: liefst 1,39 miljard, hetzij 7,1% meer dan het jaar voordien. Terwijl de debetkaarten van Bancontact/MisterCash en de kredietkaarten van Visa en MasterCard hun opmars voortzetten, blijft de elektronische portemonnee Proton jaar na jaar aan populariteit inboeten.

2.638 transacties per minuut

Jaarcijfers 2011Transacties+/-
Bancontact/MisterCash 973.376.007 (+6,5%)
Visa & MasterCard 148.379.925 (+12,2%)
Proton "een kleine 60 miljoen" (-16%)
Andere (Pay2me, M-banxafe, ...) "ongeveer 200 miljoen" (-16%)
TOTAAL 1.387.623.864 (+7,1%)

Omgerekend verwerkte Atos Worldline vorig jaar een indrukwekkende 2.638 transacties per minuut. Nooit eerder in de geschiedenis van het bedrijf werden er méér transacties verwerkt dan in 2011. "Met de kaart betalen is een evidentie geworden. Ik zie het verdwijnen van cash als een belangrijke vooruitgang in de 21ste eeuw", zegt Dirk De Cock, CEO van Atos Worldline Benelux.

 

De meeste succesvolle maand van 2011 was december, waarin Atos zowel het record van het grootste aantal transacties op één dag (5 miljoen op 23 december, de beste koopjesdag uit de eindejaarsperiode) als op één minuut (11.072 op 24 december) wist te breken.

 

Gemiddeld bedrag: 48,80 euro

Het gemiddelde bedrag dat we vorig jaar met Bancontact/MisterCash betaalden, ligt op 48,80 euro. Dat is een lichte daling met 0,6% tegenover 2010: intussen ligt immers al 14,4% van die transacties onder de 10 euro.

 

"De verlaging van het gemiddelde bedrag én het hogere precentage elektronische betalingen onder de 10 euro toont aan dat kaarthouders in meer en meer betaalsituaties en voor een breder gamma aan prijzen elektronisch betalen", klinkt het bij Atos.

Proton blijft achteruitboeren

Dat de consument zelfs voor aankopen onder de 10 euro steeds makkelijker zijn Bancontactkaart bovenhaalt, verklaart mee waarom voor Proton vorig jaar liefst 16% minder transacties werden genoteerd.

 

De elektronische portemonnee boert al jaren achteruit: in 2008 verwerkte Atos nog ruim 94 miljoen Proton-transacties, in 2011 waren dat er nog maar een kleine 60 miljoen - en de kostenverlaging voor Bancontact/MisterCash voor kleine bedragen sinds begin dit jaar dreigt die daling alleen maar aan te zwengelen.

 

Ruim 1 miljoen Belgen Sparen&Plukken

Behalve betaaltransacties beheert Atos Worldline ook het Spaar&Pluk-getrouwheidsprogramma. Vorig jaar overschreed het aantal leden voor het eerst de kaap van de 1 miljoen.

 

Atos Worldline realiseerde in 2011 een omzet van 867 miljoen euro en telt 5.400 medewerkers wereldwijd. Het bedrijf is van plan zich dit jaar ook volop toe te leggen op andere domeinen dan het pure elektronische betaalverkeer. Zo wil het diensten aan bedrijven en overheden aanbieden in uiteenlopende domeinen als e-archivering, energiemeteropname en zelfs rekeningrijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top