"2012 wordt jaar zonder jobcreatie in Belgische retail" | RetailDetail

"2012 wordt jaar zonder jobcreatie in Belgische retail"

"2012 wordt jaar zonder jobcreatie in Belgische retail"

"Voor het eerst sinds ik op deze stoel zit, zal onze sector dit jaar netto geen banen scheppen, terwijl we er tot nu toe gemiddeld 3.000 à 4.000 per jaar creëerden." Dat zegt Dominique Michel, die bezig is aan zijn derde jaar als topman van handelsfederatie Comeos.

"Nog geen ramp, maar de motor hapert"

Dominique Michel luidde dit weekend de alarmbel in de Franstalige zakenkrant L'Echo, waar hij zich somber uitlaat over de handel in ons land. "Iedereen is zeer nerveus. De eerste helft van het jaar verliep nog relatief stabiel, met een omzetgroei van één à twee procent, maar sinds eind juni stellen we een sterke vertraging vast die nog verder is uitgediept in september en oktober. (...) Het is nog geen ramp, maar de motor hapert."

 

Volgens de Comeos-topman zit de klad in bijna alle sectoren. "De modesector (die het de eerste zes maanden vrij goed deed) begint serieus te vertragen, net zoals de sector van de ontspanning (dvd, cd, games, ...) en de elektronica, naar het voorbeeld van Photo Hall." De crisis én de technologische revolutie - Dominique Michel verwijst naar het gebruiksgemak en de lagere prijzen van e-commerce - dwingen zelfs "grote ketens als Media Markt en Fnac volop na te denken over hun businessmodel. Sommige ketens zullen zichzelf helemaal opnieuw moeten uitvinden, zoniet zullen ze verdwijnen."

 

Ook de voedingsbranche staat onder druk. "In deze sector heeft men geen keuze: het is investeren of sterven. Aangezien de vaste kosten almaar stijgen, zijn de ketens verplicht hun commerciële oppervlakte te laten groeien om die kosten te kunnen afschrijven", verwijst Michel naar de recente overname van dertien O'Cool-vestigingen door Carrefour.

 

Crisis van lange adem

Dat een en ander gevolgen heeft voor de werkgelegenheid, hoeft dan ook niet te verbazen. "Sinds 2009 gaan de marges er constant op achteruit. Dat is een duidelijke trend, ook bij die spelers die tot voor kort sterke resultaten konden neerzetten", vervolgt Dominique Michel. "Wie dalende marges zegt, zegt meteen ook dalende investeringen in nieuwe winkels, in renovatie van bestaande vestigingen, en dus ook in jobs."

 

Volgens Dominique Michel staat de retailwereld dan ook voor moeilijke jaren. "Het is voor het eerst sinds de bankencrisis in 2008 dat we zo'n vertraging meemaken met een rechtstreekse impact op de werkgelegenheid. Zelfs toen kwamen er immers nog altijd jobs bij. Wat me echt zorgen baart, is dat we te maken hebben met een fenomeen van langere adem, dat niet meteen volgend jaar zal zijn opgelost. Als de industrie een cruiseschip is, dan is de retail een transatlantisch cruiseschip, want de grootste werkgever van het land. Zo'n schip is nóg moeilijker te manoeuvreren, laat staan van richting te veranderen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top