"2012 wordt jaar zonder jobcreatie in Belgische retail"

"2012 wordt jaar zonder jobcreatie in Belgische retail"

"Voor het eerst sinds ik op deze stoel zit, zal onze sector dit jaar netto geen banen scheppen, terwijl we er tot nu toe gemiddeld 3.000 à 4.000 per jaar creëerden." Dat zegt Dominique Michel, die bezig is aan zijn derde jaar als topman van handelsfederatie Comeos.

"Nog geen ramp, maar de motor hapert"

Dominique Michel luidde dit weekend de alarmbel in de Franstalige zakenkrant L'Echo, waar hij zich somber uitlaat over de handel in ons land. "Iedereen is zeer nerveus. De eerste helft van het jaar verliep nog relatief stabiel, met een omzetgroei van één à twee procent, maar sinds eind juni stellen we een sterke vertraging vast die nog verder is uitgediept in september en oktober. (...) Het is nog geen ramp, maar de motor hapert."

 

Volgens de Comeos-topman zit de klad in bijna alle sectoren. "De modesector (die het de eerste zes maanden vrij goed deed) begint serieus te vertragen, net zoals de sector van de ontspanning (dvd, cd, games, ...) en de elektronica, naar het voorbeeld van Photo Hall." De crisis én de technologische revolutie - Dominique Michel verwijst naar het gebruiksgemak en de lagere prijzen van e-commerce - dwingen zelfs "grote ketens als Media Markt en Fnac volop na te denken over hun businessmodel. Sommige ketens zullen zichzelf helemaal opnieuw moeten uitvinden, zoniet zullen ze verdwijnen."

 

Ook de voedingsbranche staat onder druk. "In deze sector heeft men geen keuze: het is investeren of sterven. Aangezien de vaste kosten almaar stijgen, zijn de ketens verplicht hun commerciële oppervlakte te laten groeien om die kosten te kunnen afschrijven", verwijst Michel naar de recente overname van dertien O'Cool-vestigingen door Carrefour.

 

Crisis van lange adem

Dat een en ander gevolgen heeft voor de werkgelegenheid, hoeft dan ook niet te verbazen. "Sinds 2009 gaan de marges er constant op achteruit. Dat is een duidelijke trend, ook bij die spelers die tot voor kort sterke resultaten konden neerzetten", vervolgt Dominique Michel. "Wie dalende marges zegt, zegt meteen ook dalende investeringen in nieuwe winkels, in renovatie van bestaande vestigingen, en dus ook in jobs."

 

Volgens Dominique Michel staat de retailwereld dan ook voor moeilijke jaren. "Het is voor het eerst sinds de bankencrisis in 2008 dat we zo'n vertraging meemaken met een rechtstreekse impact op de werkgelegenheid. Zelfs toen kwamen er immers nog altijd jobs bij. Wat me echt zorgen baart, is dat we te maken hebben met een fenomeen van langere adem, dat niet meteen volgend jaar zal zijn opgelost. Als de industrie een cruiseschip is, dan is de retail een transatlantisch cruiseschip, want de grootste werkgever van het land. Zo'n schip is nóg moeilijker te manoeuvreren, laat staan van richting te veranderen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Back to top