23 december "beste koopdag uit eindejaarsperiode"

23 december "beste koopdag uit eindejaarsperiode"

Vrijdag 23 december was de beste koopdag uit de eindejaarsperiode. Blijkbaar hebben heel wat Belgen tot de laatste minuut gewacht om cadeautjes te kopen. De omzet was nog wat hoger dan vorige zaterdag, tot dan toe de beste dag van het jaar, en het record elektronische betalingen sneuvelde alweer.

3% meer omzet dan vorige week

Dat moet alleszins blijken uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij 433 aangesloten handelaars. "Blijkbaar zijn de Belgen echte lastminuteshoppers", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Ten opzichte van vorige zaterdag, een topdag nota bene, steeg de omzet van de handelaars met 3%. Ze doen het daarmee ook stukken beter dan de vrijdag voor kerst van vorig jaar."

 

Unizo van zijn kant meldt dat de zelfstandige winkels eigenlijk al de hele week goed verkopen. Vorige zondag, de laatste koopzondag, hebben ze gemiddeld 4% beter verkocht dan de laatste koopzondag voor Kerstmis vorig jaar, en "de afgelopen week bleef in dezelfde positieve lijn gaan", zo meldt Luc Ardies, directeur van Unizo Winkelraad. "Al is de meerverkoop ook te verklaren door de slechte weersomstandigheden van vorig jaar, die verhinderden dat heel wat kooplustigen tot bij de winkels geraakten."

 

De positieve cijfers zijn voor veel handelaars zeer welkom: "40% van de winkeliers had het voorbije kwartaal een mindere omzet dan het kwartaal voordien en 37% heeft ongeveer dezelfde verkoopcijfers. Slechts 23% verkocht beter", aldus nog Ardies. Eerder had ook al handelsorganisatie Comeos zijn vrees uitgesproken dat de betere kerstverkoop het jaar niet goed zou maken.

Kooprecords

23 december is traditioneel de drukste dag van het jaar, maar gisteren sneuvelden toch weer enkele records, crisis of niet. Zo ging het amper één week oude dubbelrecord betaaltransacties in België er aan: volgens Atos Worldline haalden de Belgen gisteren meer dan 5 miljoen keer hun elektronische betaalkaart boven (vorige zaterdag was dat nog "maar" 4,65 miljoen keer) terwijl ook het snelheidsrecord eraan moest geloven: exact om 16u11 noteerde de betaalspecialist een piek van 9.766 betaaltransacties per minuut in ons land. (Update: op 24 december was dat om 11u42 zelfs 11.072 transacties, nog een enorme schep erbovenop dus).

 

Die andere betaalreus, Visa, liet eerder al weten te verwachten dat de Europeaan vrijdag ongeveer 50 miljoen keer zijn Visa-kaart (debet en krediet) zou bovenhalen, goed voor meer dan 2,6 miljard euro aan aankopen op één dag of 2 miljoen euro per minuut! Visa doet zijn voorspelling op basis van historische data en de groeitrends van de voorbije maanden en jaren.

 

"We zagen eerder al een sterke groei van de onlineverkoop en verwachten dat 23 december de drukste shoppingdag ooit op basis van de bestedingen met Visa-kaart zal blijken, met een stijging van 9% tegenover vorig jaar", aldus Steve Perry, commercieel directeur van Visa Europe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top