23 december "beste koopdag uit eindejaarsperiode"

23 december "beste koopdag uit eindejaarsperiode"

Vrijdag 23 december was de beste koopdag uit de eindejaarsperiode. Blijkbaar hebben heel wat Belgen tot de laatste minuut gewacht om cadeautjes te kopen. De omzet was nog wat hoger dan vorige zaterdag, tot dan toe de beste dag van het jaar, en het record elektronische betalingen sneuvelde alweer.

3% meer omzet dan vorige week

Dat moet alleszins blijken uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij 433 aangesloten handelaars. "Blijkbaar zijn de Belgen echte lastminuteshoppers", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Ten opzichte van vorige zaterdag, een topdag nota bene, steeg de omzet van de handelaars met 3%. Ze doen het daarmee ook stukken beter dan de vrijdag voor kerst van vorig jaar."

 

Unizo van zijn kant meldt dat de zelfstandige winkels eigenlijk al de hele week goed verkopen. Vorige zondag, de laatste koopzondag, hebben ze gemiddeld 4% beter verkocht dan de laatste koopzondag voor Kerstmis vorig jaar, en "de afgelopen week bleef in dezelfde positieve lijn gaan", zo meldt Luc Ardies, directeur van Unizo Winkelraad. "Al is de meerverkoop ook te verklaren door de slechte weersomstandigheden van vorig jaar, die verhinderden dat heel wat kooplustigen tot bij de winkels geraakten."

 

De positieve cijfers zijn voor veel handelaars zeer welkom: "40% van de winkeliers had het voorbije kwartaal een mindere omzet dan het kwartaal voordien en 37% heeft ongeveer dezelfde verkoopcijfers. Slechts 23% verkocht beter", aldus nog Ardies. Eerder had ook al handelsorganisatie Comeos zijn vrees uitgesproken dat de betere kerstverkoop het jaar niet goed zou maken.

Kooprecords

23 december is traditioneel de drukste dag van het jaar, maar gisteren sneuvelden toch weer enkele records, crisis of niet. Zo ging het amper één week oude dubbelrecord betaaltransacties in België er aan: volgens Atos Worldline haalden de Belgen gisteren meer dan 5 miljoen keer hun elektronische betaalkaart boven (vorige zaterdag was dat nog "maar" 4,65 miljoen keer) terwijl ook het snelheidsrecord eraan moest geloven: exact om 16u11 noteerde de betaalspecialist een piek van 9.766 betaaltransacties per minuut in ons land. (Update: op 24 december was dat om 11u42 zelfs 11.072 transacties, nog een enorme schep erbovenop dus).

 

Die andere betaalreus, Visa, liet eerder al weten te verwachten dat de Europeaan vrijdag ongeveer 50 miljoen keer zijn Visa-kaart (debet en krediet) zou bovenhalen, goed voor meer dan 2,6 miljard euro aan aankopen op één dag of 2 miljoen euro per minuut! Visa doet zijn voorspelling op basis van historische data en de groeitrends van de voorbije maanden en jaren.

 

"We zagen eerder al een sterke groei van de onlineverkoop en verwachten dat 23 december de drukste shoppingdag ooit op basis van de bestedingen met Visa-kaart zal blijken, met een stijging van 9% tegenover vorig jaar", aldus Steve Perry, commercieel directeur van Visa Europe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top