7,2 miljard euro betaald met Visa-kaarten in 2012

7,2 miljard euro betaald met Visa-kaarten in 2012

In 2012 is in Europa voor meer dan 1.300 miljard euro uitgegeven via Visa-betaalkaarten. Hoewel de Visa-debetkaart in ons land veel minder ingeburgerd is dan de kredietkaart, kent ze ook bij ons een mooie groei.

7,2 miljard euro in België

In België werd vorig jaar liefst 83,1 miljoen keer betaald met een Visa-betaalkaart. Al die transacties waren goed voor een waarde van 7,2 miljard euro, zo meldt Visa Europe. "Belgische consumenten zetten de trend van vorig jaar verder: ze gebruiken hun betaalkaarten steeds vaker en voor kleinere bedragen", zegt Michiel Wielhouwer, country manager Benelux.

 

"Het aantal transacties met Visa betaalkaarten bij de verkooppunten is in België gestegen met 7,23%. De gemiddelde waarde van zo’n transactie is gedaald met 1,78% tot 87,30 euro. Het gemiddeld aantal transacties per kaart is gestegen met ruim 6% naar 32", gaat Wielhouwer verder.

 

1300 miljard euro in Europa

Met 7,2 miljard euro aan transacties blijft België echter een piepkleine markt, vergeleken met de rest van Europa. In heel Europa betaalden houders van een Visa-betaalkaart vorig jaar liefst 1,3 biljoen euro met hun kaart, dat is een duizelingwekkende 1.300 miljard euro. Een absoluut record. Dat betekent dat van elke 6,75 euro die de consumenten in Europa besteden, er nu al 1 euro betaald wordt met Visa.

 

Die sterke stijging met 8,8% is vooral te danken aan e-commerce: dat bleek met +16% het sterkst groeiende segment te zijn van alle bedrijfsactiviteiten van Visa Europe. De Europese online-uitgaven via Visa braken voor het eerst door de grens van de 200 miljard euro en vertegenwoordigen inmiddels al meer dan één verwerkte transactie op de vijf.

 

Visa Europa boekte vorig jaar een omzet van 1,11 miljard euro. De winst vóór belasting kwam uit op 260 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top