88% handelaars wil kopertjes weg

88% handelaars wil kopertjes weg

Liefst 88 procent van de Belgische handelaars vindt dat de muntjes van 1 en 2 cent moeten worden afgeschaft, zo blijkt uit onderzoek van het NSZ bij 714 handelaars. Volgens de zelfstandigenorganisatie hoeft dat trouwens niet tot prijsstijgingen te leiden.

Afschaffen én afronden

"De muntjes van 1 en 2 eurocent zijn voor de meeste handelaars eerder een vloek dan een zegen", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. "27 procent heeft op regelmatige tijdstippen een tekort aan die muntstukken omdat Belgen die kleinste euromuntjes oppotten. Gevolg daarvan: de Koninklijke Munt van België moet dit jaar zo'n 34 miljoen nieuwe muntstukken van 1 cent en 22 miljoen stukken van 2 cent slaan."

 

"Het in omloop brengen van nieuwe euromuntjes is misschien een goede zaak voor de handelaars, die op frequente tijdstippen een tekort hebben aan die kleine muntstukken, toch wordt daarmee de kern van het probleem niet opgelost", aldus nog het NSZ, dat zich luidop afvraagt: "Zou het niet beter zijn om de stukken van 1 en 2 eurocent gewoonweg af te schaffen?"

 

Angst voor prijsstijgingen "ongegrond"

De vrees als zouden handelaars hiervan gebruik maken om hun prijzen stiekem naar boven af te ronden, is volgens de zelfstandigenorganisatie ongegrond. "Liefst 53% van de handelszaken zou de prijzen logisch afronden, terwijl 27% niets zou moeten veranderen omdat hun prijzen nu al op een 0 of een 5 eindigen als tweede cijfer na de komma."

 

Volgens het NSZ is 85% van de handelaars zelfs gewonnen voor de "invoering van wettelijke afrondingsregels naar het dichtsbijzijnde veelvoud van 5 eurocent. Finland heeft dat principe meteen ingevoerd in 2002. Ook andere ervaringen in het buitenland, in Nederland bijvoorbeeld, hebben aangetoond dat de afschaffing van de kleinste eurocenten, en dus de afronding van de prijzen, niet gepaard gegaan is met een verhoging van de prijzen", aldus nog Christine Mattheeuws.

 

Het NSZ gaat het dossier aankaarten bij de nieuwe minister van Financiën, Koen Geens (CD&V).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top