88% handelaars wil kopertjes weg | RetailDetail

88% handelaars wil kopertjes weg

88% handelaars wil kopertjes weg

Liefst 88 procent van de Belgische handelaars vindt dat de muntjes van 1 en 2 cent moeten worden afgeschaft, zo blijkt uit onderzoek van het NSZ bij 714 handelaars. Volgens de zelfstandigenorganisatie hoeft dat trouwens niet tot prijsstijgingen te leiden.

Afschaffen én afronden

"De muntjes van 1 en 2 eurocent zijn voor de meeste handelaars eerder een vloek dan een zegen", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. "27 procent heeft op regelmatige tijdstippen een tekort aan die muntstukken omdat Belgen die kleinste euromuntjes oppotten. Gevolg daarvan: de Koninklijke Munt van België moet dit jaar zo'n 34 miljoen nieuwe muntstukken van 1 cent en 22 miljoen stukken van 2 cent slaan."

 

"Het in omloop brengen van nieuwe euromuntjes is misschien een goede zaak voor de handelaars, die op frequente tijdstippen een tekort hebben aan die kleine muntstukken, toch wordt daarmee de kern van het probleem niet opgelost", aldus nog het NSZ, dat zich luidop afvraagt: "Zou het niet beter zijn om de stukken van 1 en 2 eurocent gewoonweg af te schaffen?"

 

Angst voor prijsstijgingen "ongegrond"

De vrees als zouden handelaars hiervan gebruik maken om hun prijzen stiekem naar boven af te ronden, is volgens de zelfstandigenorganisatie ongegrond. "Liefst 53% van de handelszaken zou de prijzen logisch afronden, terwijl 27% niets zou moeten veranderen omdat hun prijzen nu al op een 0 of een 5 eindigen als tweede cijfer na de komma."

 

Volgens het NSZ is 85% van de handelaars zelfs gewonnen voor de "invoering van wettelijke afrondingsregels naar het dichtsbijzijnde veelvoud van 5 eurocent. Finland heeft dat principe meteen ingevoerd in 2002. Ook andere ervaringen in het buitenland, in Nederland bijvoorbeeld, hebben aangetoond dat de afschaffing van de kleinste eurocenten, en dus de afronding van de prijzen, niet gepaard gegaan is met een verhoging van de prijzen", aldus nog Christine Mattheeuws.

 

Het NSZ gaat het dossier aankaarten bij de nieuwe minister van Financiën, Koen Geens (CD&V).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top