RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Bedrijven moeten in de hoofden van hun klanten kruipen”

icon
Algemeen21 november, 2018

Gepersonaliseerd contact is cruciaal voor een geslaagde communicatie, en de behoefte van de klant is daarbij het uitgangspunt. Grote én kleine bedrijven kunnen daarmee hun voordeel doen.

 

De mindset van de klant

Op 29 november is San Marco Village in Schelle zonder meer ’the place to be’, want dan is het weer tijd voor de onvolprezen RetailDetail Night. Een van aangekondigde sprekers is Elise Breban, die e-mailmarketingconsultant is bij Flexmail. “Er zijn tegenwoordig heel veel mediakanalen en communicatiemogelijkheden. Veelal is de behoefte van de klant niet het uitgangspunt”, zegt ze. “Bij e-mailmarketing is dat wél de sleutelvraag: waar heeft de klant nood aan? Bedrijven sturen massamailings uit met een allesomvattende boodschap die voor al hun contacten dezelfde is, terwijl e-mailmarketing vertrekt vanuit de mindset van de klant.”

 

Weten bedrijven wel voldoende wat in het hoofd van hun klanten omgaat? “Dat kan een probleem zijn, ja. Het publiek wordt almaar diverser, het aantal platformen groeit. Het is niet altijd vanzelfsprekend om te monitoren via welke weg je contacten bij je bedrijf binnenkomen en hoe je ze het beste kunt bereiken. Toch is een goed gepersonaliseerd contact cruciaal voor een gerichte communicatie die aankomt.”

 

Content moet relevant zijn

Verhoudt e-mailmarketing zich als communicerende vaten tot de klassieke massamedia? “In zekere zin wel, al kun je via mainstreammedia als televisie, radio en print ook wel gerichte boodschappen uitsturen, hoor. Doorslaggevend is om aan de consument te vragen waar zijn interesses liggen en welke verwachtingen hij koestert, en de data daaromtrent vervolgens bij te houden. Het ‘preference center’ is het uitgangspunt.”

 

Wat kun je met die data aanvangen? “Het heeft inderdaad geen zin om ze te verzamelen en er niets mee te doen. Op basis van die informatie over de voorkeuren van de consument kun je evenwel voorspellingen maken omtrent zijn toekomstige verwachtingen, en daar kun je dan weer gepersonaliseerd op inspelen. Hoe dan ook moet de content die je aanbiedt relevant en transparant zijn, dat blijft de essentie.”

 

De klantenervaring verbeteren

Welke sleutelvaardigheden hebben bedrijven zoal nodig voor een effectieve e-mailmarketing? “Vooral belangrijk is een goede samenwerking tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf, zoals sales en marketing bijvoorbeeld. Door onderling afstemming kunnen bedrijven vermijden om in silo’s te denken en te werken. Transactie tussen de afdelingen laat toe om de communicatieprocessen beter te sturen.”

 

Geen eilandjes dus, maar samenwerking. Ontbreekt het daar nog vaak aan? “Wel, men vat de ‘customer journey’ nog vaak op als een kopie van de eigen interne processen in de organisatie, en daarin probeert men vervolgens de klant in te passen. Helaas, dat werkt niet. De klant is als een levende gids, die in de onderlinge contacten met het bedrijf zelf aangeeft in welke richting het bedrijf zijn klantenervaring kan verbeteren.”

 

Om bezoekerstrafiek te lokken

Is e-mailmarketing iets voor grotere bedrijven of kunnen kleinere kmo’s en zelfstandigen er ook mee aan de slag? “Ieder bedrijf kan er zijn voordeel mee doen. Het gaat erom je contacten met goede content en een sterk design te bereiken, en de wisselwerking met hen aan te gaan. Of je nu een aantal departementen hebt of niet, doet er minder toe. Nog te vaak focust men op de website en flanst men nieuwsbrieven zomaar wat in elkaar.”

 

Is een website niet zoals de mainstream massamedia? “Een website is best personaliseerbaar in functie van de contacten met je klant en zijn vorige ervaringen. Het hoeft niet generiek te zijn: na een download kun je verwante content aanbieden, gebaseerd op voorspellingen rond de klantenverwachtingen. Amazon, Zalando, Spotify, Netflix… doen dat continu. Daarnaast kan een goedgemaakte nieuwsbrief bezoekerstrafiek naar de website lokken.”

 

 

Elise Breban van Flexmail spreekt op 29 november op de RetailDetail Night, het feestelijk slotakkoord van het retailjaar 2018. Op het programma staan ook topsprekers als trendwatcher Richard van Hooijdonk, Harry Demey (LDV United), Sacha Buyck (bol.com), Dado Van Peteghem (Duval Union), Gino Van Ossel, (Vlerick Business School), Ann Maes (Ogilvy Amsterdam), Carole Lamarque (Duval Union) en nog veel meer… Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN