Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo en Hubo zijn tijdens de retaildetail Night uitgeroepen tot Beste Winkelketen van België 2012 en Retailer van het jaar 2012. Wouter Torfs kreeg de Career achievement award, in Luxemburg is ICI Paris XL de Retailer of the Year en de allereerste Webshop Award Belgium gaat naar Coolblue.

Wouter Torfs krijgt carrièreprijs, Hubo de publieksprijs

Zowat 1.000 aanwezige professionals in retailsector mochten op de retaildetail Night van 22 november de Career achievement award van het Retail Forum België aan hun favoriet toewijzen. Dat werd Wouter Torfs van de bekende gelijknamige schoenenketen, die daarmee de andere genomineerden, met name vastgoedexpert Marc Van Heddeghem en Hubo's Erwin van Osta, voorafging.

 

Wel mocht die laatste de andere publieksprijs in ontvangst nemen: Hubo werd Retailer van het jaar, voor de populaire Catalaanse kledingketen Desigual en de nieuwe Nederlandse aanwinst in de Belgische retailwereld, Albert Heijn.

 

Bel&Bo primus in België

Bel&Bo mag zich dan weer een jaar lang de "Beste Winkelketen van België" noemen. Bel&Bo won in oktober de publieksprijs in de categorie Damesmode met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. De keten scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op de klantvriendelijkheid van het personeel (8,44), service (8,18) en prijsniveau (8,01).

 

Tijdens de tweede stemronde – waar het publiek alleen kon stemmen op de 23 categoriewinnaars – behaalde Bel&Bo 31% van het totale aantal te verdienen punten. Bel&Bo haalt het daarmee van Decathlon en ICI Paris XL, die zilver en brons krijgen.

 

ICI Paris XL op één in Luxemburg

Parfum- en cosmeticaketen ICI Paris XL mag in België dan al net naast de hoofdprijs hebben gegrepen, in het Groothertogdom schiet de keten wél de hoofdvogel af.

 

ICI Paris XL, vorig jaar nog tweede, kreeg van de consumenten op alle aspecten de hoogste rapportcijfers. De tweede plek is dit jaar voor C&A en de derde plaats voor Les Supermarchés Cactus.

 

Prijsaspecten doorslaggevend

Uit het onderzoek dat Q&A Research & Consultancy in de marge van deze verkiezing uitvoerde, blijkt dat prijsaspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen) voor bijna de helft de winkelprestaties van de retailers bepalen.

 

De consument blijkt het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van het personeel, op de voet gevolgd door het assortiment. De winkelketens krijgen dit jaar op elk aspect een betere beoordeling dan vorig jaar, waardoor de gemiddelde score stijgt van 7,05 in 2011 naar 7,13 nu.

 

Op de retaildetail Night werden ook de winnaars van de Webshop Awards Belgium 2012 bekendgemaakt. Die verkiezing, die voor het eerst werd georganiseerd, werd gewonnen door Coolblue. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top