Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo en Hubo zijn tijdens de retaildetail Night uitgeroepen tot Beste Winkelketen van België 2012 en Retailer van het jaar 2012. Wouter Torfs kreeg de Career achievement award, in Luxemburg is ICI Paris XL de Retailer of the Year en de allereerste Webshop Award Belgium gaat naar Coolblue.

Wouter Torfs krijgt carrièreprijs, Hubo de publieksprijs

Zowat 1.000 aanwezige professionals in retailsector mochten op de retaildetail Night van 22 november de Career achievement award van het Retail Forum België aan hun favoriet toewijzen. Dat werd Wouter Torfs van de bekende gelijknamige schoenenketen, die daarmee de andere genomineerden, met name vastgoedexpert Marc Van Heddeghem en Hubo's Erwin van Osta, voorafging.

 

Wel mocht die laatste de andere publieksprijs in ontvangst nemen: Hubo werd Retailer van het jaar, voor de populaire Catalaanse kledingketen Desigual en de nieuwe Nederlandse aanwinst in de Belgische retailwereld, Albert Heijn.

 

Bel&Bo primus in België

Bel&Bo mag zich dan weer een jaar lang de "Beste Winkelketen van België" noemen. Bel&Bo won in oktober de publieksprijs in de categorie Damesmode met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. De keten scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op de klantvriendelijkheid van het personeel (8,44), service (8,18) en prijsniveau (8,01).

 

Tijdens de tweede stemronde – waar het publiek alleen kon stemmen op de 23 categoriewinnaars – behaalde Bel&Bo 31% van het totale aantal te verdienen punten. Bel&Bo haalt het daarmee van Decathlon en ICI Paris XL, die zilver en brons krijgen.

 

ICI Paris XL op één in Luxemburg

Parfum- en cosmeticaketen ICI Paris XL mag in België dan al net naast de hoofdprijs hebben gegrepen, in het Groothertogdom schiet de keten wél de hoofdvogel af.

 

ICI Paris XL, vorig jaar nog tweede, kreeg van de consumenten op alle aspecten de hoogste rapportcijfers. De tweede plek is dit jaar voor C&A en de derde plaats voor Les Supermarchés Cactus.

 

Prijsaspecten doorslaggevend

Uit het onderzoek dat Q&A Research & Consultancy in de marge van deze verkiezing uitvoerde, blijkt dat prijsaspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen) voor bijna de helft de winkelprestaties van de retailers bepalen.

 

De consument blijkt het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van het personeel, op de voet gevolgd door het assortiment. De winkelketens krijgen dit jaar op elk aspect een betere beoordeling dan vorig jaar, waardoor de gemiddelde score stijgt van 7,05 in 2011 naar 7,13 nu.

 

Op de retaildetail Night werden ook de winnaars van de Webshop Awards Belgium 2012 bekendgemaakt. Die verkiezing, die voor het eerst werd georganiseerd, werd gewonnen door Coolblue. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top