Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night | RetailDetail

Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo en Hubo zijn tijdens de retaildetail Night uitgeroepen tot Beste Winkelketen van België 2012 en Retailer van het jaar 2012. Wouter Torfs kreeg de Career achievement award, in Luxemburg is ICI Paris XL de Retailer of the Year en de allereerste Webshop Award Belgium gaat naar Coolblue.

Wouter Torfs krijgt carrièreprijs, Hubo de publieksprijs

Zowat 1.000 aanwezige professionals in retailsector mochten op de retaildetail Night van 22 november de Career achievement award van het Retail Forum België aan hun favoriet toewijzen. Dat werd Wouter Torfs van de bekende gelijknamige schoenenketen, die daarmee de andere genomineerden, met name vastgoedexpert Marc Van Heddeghem en Hubo's Erwin van Osta, voorafging.

 

Wel mocht die laatste de andere publieksprijs in ontvangst nemen: Hubo werd Retailer van het jaar, voor de populaire Catalaanse kledingketen Desigual en de nieuwe Nederlandse aanwinst in de Belgische retailwereld, Albert Heijn.

 

Bel&Bo primus in België

Bel&Bo mag zich dan weer een jaar lang de "Beste Winkelketen van België" noemen. Bel&Bo won in oktober de publieksprijs in de categorie Damesmode met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. De keten scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op de klantvriendelijkheid van het personeel (8,44), service (8,18) en prijsniveau (8,01).

 

Tijdens de tweede stemronde – waar het publiek alleen kon stemmen op de 23 categoriewinnaars – behaalde Bel&Bo 31% van het totale aantal te verdienen punten. Bel&Bo haalt het daarmee van Decathlon en ICI Paris XL, die zilver en brons krijgen.

 

ICI Paris XL op één in Luxemburg

Parfum- en cosmeticaketen ICI Paris XL mag in België dan al net naast de hoofdprijs hebben gegrepen, in het Groothertogdom schiet de keten wél de hoofdvogel af.

 

ICI Paris XL, vorig jaar nog tweede, kreeg van de consumenten op alle aspecten de hoogste rapportcijfers. De tweede plek is dit jaar voor C&A en de derde plaats voor Les Supermarchés Cactus.

 

Prijsaspecten doorslaggevend

Uit het onderzoek dat Q&A Research & Consultancy in de marge van deze verkiezing uitvoerde, blijkt dat prijsaspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen) voor bijna de helft de winkelprestaties van de retailers bepalen.

 

De consument blijkt het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van het personeel, op de voet gevolgd door het assortiment. De winkelketens krijgen dit jaar op elk aspect een betere beoordeling dan vorig jaar, waardoor de gemiddelde score stijgt van 7,05 in 2011 naar 7,13 nu.

 

Op de retaildetail Night werden ook de winnaars van de Webshop Awards Belgium 2012 bekendgemaakt. Die verkiezing, die voor het eerst werd georganiseerd, werd gewonnen door Coolblue. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.