Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night | RetailDetail

Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo, Hubo en Torfs in de prijzen op retaildetail Night

Bel&Bo en Hubo zijn tijdens de retaildetail Night uitgeroepen tot Beste Winkelketen van België 2012 en Retailer van het jaar 2012. Wouter Torfs kreeg de Career achievement award, in Luxemburg is ICI Paris XL de Retailer of the Year en de allereerste Webshop Award Belgium gaat naar Coolblue.

Wouter Torfs krijgt carrièreprijs, Hubo de publieksprijs

Zowat 1.000 aanwezige professionals in retailsector mochten op de retaildetail Night van 22 november de Career achievement award van het Retail Forum België aan hun favoriet toewijzen. Dat werd Wouter Torfs van de bekende gelijknamige schoenenketen, die daarmee de andere genomineerden, met name vastgoedexpert Marc Van Heddeghem en Hubo's Erwin van Osta, voorafging.

 

Wel mocht die laatste de andere publieksprijs in ontvangst nemen: Hubo werd Retailer van het jaar, voor de populaire Catalaanse kledingketen Desigual en de nieuwe Nederlandse aanwinst in de Belgische retailwereld, Albert Heijn.

 

Bel&Bo primus in België

Bel&Bo mag zich dan weer een jaar lang de "Beste Winkelketen van België" noemen. Bel&Bo won in oktober de publieksprijs in de categorie Damesmode met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. De keten scoorde tijdens die eerste beoordelingsronde zeer hoog op de klantvriendelijkheid van het personeel (8,44), service (8,18) en prijsniveau (8,01).

 

Tijdens de tweede stemronde – waar het publiek alleen kon stemmen op de 23 categoriewinnaars – behaalde Bel&Bo 31% van het totale aantal te verdienen punten. Bel&Bo haalt het daarmee van Decathlon en ICI Paris XL, die zilver en brons krijgen.

 

ICI Paris XL op één in Luxemburg

Parfum- en cosmeticaketen ICI Paris XL mag in België dan al net naast de hoofdprijs hebben gegrepen, in het Groothertogdom schiet de keten wél de hoofdvogel af.

 

ICI Paris XL, vorig jaar nog tweede, kreeg van de consumenten op alle aspecten de hoogste rapportcijfers. De tweede plek is dit jaar voor C&A en de derde plaats voor Les Supermarchés Cactus.

 

Prijsaspecten doorslaggevend

Uit het onderzoek dat Q&A Research & Consultancy in de marge van deze verkiezing uitvoerde, blijkt dat prijsaspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen) voor bijna de helft de winkelprestaties van de retailers bepalen.

 

De consument blijkt het meest tevreden over de klantvriendelijkheid van het personeel, op de voet gevolgd door het assortiment. De winkelketens krijgen dit jaar op elk aspect een betere beoordeling dan vorig jaar, waardoor de gemiddelde score stijgt van 7,05 in 2011 naar 7,13 nu.

 

Op de retaildetail Night werden ook de winnaars van de Webshop Awards Belgium 2012 bekendgemaakt. Die verkiezing, die voor het eerst werd georganiseerd, werd gewonnen door Coolblue. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.