Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in | RetailDetail

Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen ruilden vorig jaar bijna 125 miljoen kortingsbonnen in aan de winkelkassa’s, goed voor een bedrag van net geen 120 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per kortingsbon steeg voor het derde jaar op rij en bedraagt nu bijna 1 euro. Dat blijkt uit cijfers van HighCo DATA, het bedrijf dat in de Benelux instaat voor de controle en uitbetaling van kortingsbonnen.

Daling door getrouwheidskaarten...

De Belg blijft de grootste gebruiker van kortingsbonnen in Europa, ook al ziet Highco DATA het aantal ingeruilde bonnen jaar na jaar teruglopen. In 2009 werden nog 155 miljoen kortingsbonnen verwerkt, in 2010 waren er dat nog bijna 144 miljoen en vorig jaar dus nog 'maar' 125 miljoen. Het bedrijf ziet daar twee verklaringen voor.

 

"De distributie zet steeds meer in op haar eigen getrouwheidssystemen", zegt Evelyne Lekime van Highco DATA, "denk maar aan de Extra-kaart van Colruyt of de Plus-kaart van Delhaize. De distributie pusht de fabrikanten steeds meer om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan die systemen."

 

...en meer fulfilment-acties

Daarnaast grijpen de fabrikanten zelf ook steeds vaker naar zogenoemde "fulfilment-acties" om de consument aan zich te binden. Bij dergelijke acties moet die consument na aankoop bijvoorbeeld streepjescodes verzamelen en opsturen om (een deel van) de aankoopprijs terugbetaald te krijgen. In 2011 verzamelde HighCo DATA op die manier 2,6 miljoen adressen van gezinnen (38% meer dan in 2010), goed voor een bedrag van 17,7 miljoen euro aan terugbetalingen, tegenover 16,8 miljoen euro het jaar voordien.

 

HighCo DATA Benelux behoort tot de HighCo groep, die vestigingen heeft in België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Oekraïne, Polen, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. HighCo is gespecialiseerd in zowel online als offline marketingoplossingen voor de retail- en de FMCG-sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.