Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in | RetailDetail

Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen ruilden vorig jaar bijna 125 miljoen kortingsbonnen in aan de winkelkassa’s, goed voor een bedrag van net geen 120 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per kortingsbon steeg voor het derde jaar op rij en bedraagt nu bijna 1 euro. Dat blijkt uit cijfers van HighCo DATA, het bedrijf dat in de Benelux instaat voor de controle en uitbetaling van kortingsbonnen.

Daling door getrouwheidskaarten...

De Belg blijft de grootste gebruiker van kortingsbonnen in Europa, ook al ziet Highco DATA het aantal ingeruilde bonnen jaar na jaar teruglopen. In 2009 werden nog 155 miljoen kortingsbonnen verwerkt, in 2010 waren er dat nog bijna 144 miljoen en vorig jaar dus nog 'maar' 125 miljoen. Het bedrijf ziet daar twee verklaringen voor.

 

"De distributie zet steeds meer in op haar eigen getrouwheidssystemen", zegt Evelyne Lekime van Highco DATA, "denk maar aan de Extra-kaart van Colruyt of de Plus-kaart van Delhaize. De distributie pusht de fabrikanten steeds meer om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan die systemen."

 

...en meer fulfilment-acties

Daarnaast grijpen de fabrikanten zelf ook steeds vaker naar zogenoemde "fulfilment-acties" om de consument aan zich te binden. Bij dergelijke acties moet die consument na aankoop bijvoorbeeld streepjescodes verzamelen en opsturen om (een deel van) de aankoopprijs terugbetaald te krijgen. In 2011 verzamelde HighCo DATA op die manier 2,6 miljoen adressen van gezinnen (38% meer dan in 2010), goed voor een bedrag van 17,7 miljoen euro aan terugbetalingen, tegenover 16,8 miljoen euro het jaar voordien.

 

HighCo DATA Benelux behoort tot de HighCo groep, die vestigingen heeft in België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Oekraïne, Polen, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. HighCo is gespecialiseerd in zowel online als offline marketingoplossingen voor de retail- en de FMCG-sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.