Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in | RetailDetail

Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen ruilden vorig jaar bijna 125 miljoen kortingsbonnen in aan de winkelkassa’s, goed voor een bedrag van net geen 120 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per kortingsbon steeg voor het derde jaar op rij en bedraagt nu bijna 1 euro. Dat blijkt uit cijfers van HighCo DATA, het bedrijf dat in de Benelux instaat voor de controle en uitbetaling van kortingsbonnen.

Daling door getrouwheidskaarten...

De Belg blijft de grootste gebruiker van kortingsbonnen in Europa, ook al ziet Highco DATA het aantal ingeruilde bonnen jaar na jaar teruglopen. In 2009 werden nog 155 miljoen kortingsbonnen verwerkt, in 2010 waren er dat nog bijna 144 miljoen en vorig jaar dus nog 'maar' 125 miljoen. Het bedrijf ziet daar twee verklaringen voor.

 

"De distributie zet steeds meer in op haar eigen getrouwheidssystemen", zegt Evelyne Lekime van Highco DATA, "denk maar aan de Extra-kaart van Colruyt of de Plus-kaart van Delhaize. De distributie pusht de fabrikanten steeds meer om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan die systemen."

 

...en meer fulfilment-acties

Daarnaast grijpen de fabrikanten zelf ook steeds vaker naar zogenoemde "fulfilment-acties" om de consument aan zich te binden. Bij dergelijke acties moet die consument na aankoop bijvoorbeeld streepjescodes verzamelen en opsturen om (een deel van) de aankoopprijs terugbetaald te krijgen. In 2011 verzamelde HighCo DATA op die manier 2,6 miljoen adressen van gezinnen (38% meer dan in 2010), goed voor een bedrag van 17,7 miljoen euro aan terugbetalingen, tegenover 16,8 miljoen euro het jaar voordien.

 

HighCo DATA Benelux behoort tot de HighCo groep, die vestigingen heeft in België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Oekraïne, Polen, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. HighCo is gespecialiseerd in zowel online als offline marketingoplossingen voor de retail- en de FMCG-sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top