Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen wisselden vorig jaar 125 miljoen kortingsbonnen in

Belgen ruilden vorig jaar bijna 125 miljoen kortingsbonnen in aan de winkelkassa’s, goed voor een bedrag van net geen 120 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per kortingsbon steeg voor het derde jaar op rij en bedraagt nu bijna 1 euro. Dat blijkt uit cijfers van HighCo DATA, het bedrijf dat in de Benelux instaat voor de controle en uitbetaling van kortingsbonnen.

Daling door getrouwheidskaarten...

De Belg blijft de grootste gebruiker van kortingsbonnen in Europa, ook al ziet Highco DATA het aantal ingeruilde bonnen jaar na jaar teruglopen. In 2009 werden nog 155 miljoen kortingsbonnen verwerkt, in 2010 waren er dat nog bijna 144 miljoen en vorig jaar dus nog 'maar' 125 miljoen. Het bedrijf ziet daar twee verklaringen voor.

 

"De distributie zet steeds meer in op haar eigen getrouwheidssystemen", zegt Evelyne Lekime van Highco DATA, "denk maar aan de Extra-kaart van Colruyt of de Plus-kaart van Delhaize. De distributie pusht de fabrikanten steeds meer om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan die systemen."

 

...en meer fulfilment-acties

Daarnaast grijpen de fabrikanten zelf ook steeds vaker naar zogenoemde "fulfilment-acties" om de consument aan zich te binden. Bij dergelijke acties moet die consument na aankoop bijvoorbeeld streepjescodes verzamelen en opsturen om (een deel van) de aankoopprijs terugbetaald te krijgen. In 2011 verzamelde HighCo DATA op die manier 2,6 miljoen adressen van gezinnen (38% meer dan in 2010), goed voor een bedrag van 17,7 miljoen euro aan terugbetalingen, tegenover 16,8 miljoen euro het jaar voordien.

 

HighCo DATA Benelux behoort tot de HighCo groep, die vestigingen heeft in België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Oekraïne, Polen, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. HighCo is gespecialiseerd in zowel online als offline marketingoplossingen voor de retail- en de FMCG-sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Back to top