Belgisch retaillandschap internationaliseert verder

Van de 250 grootste retailers ter wereld zijn er nu 34 actief in België. Vier jaar geleden waren dat er nog 27. Slechts één van de zeven nieuwkomers heeft hier geen fysieke winkels: namelijk Zalando. Dat geeft aan dat fysieke winkels nog altijd een toekomst hebben in België.

 

Sterke stijging

In de wereldwijde top-250 van retailers vinden we slechts drie Belgische namen terug: Louis Delhaize (106) en Colruyt Group (117) die dit jaar twee plaatsen in de ranking opschoven, en C&A Europe (137) dat vijf plaatsen verloor. 34 mondiale topretailers zijn nu actief in België, een sterke stijging in vergelijking met vier jaar geleden, toen er hier 26 topspelers actief waren. Deze groei duidt op een sterke internationalisering van het Belgische retaillandschap. Meer dan de helft van die topspelers (18/34) zijn afkomstig uit buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. De grootste wereldspelers op de Belgische markt zijn discounters Aldi en Lidl.

 

Van de nieuwkomers (Action, Grandvision, Hermès, Intersport, JD Sports, Sports Direct en Zalando) zijn drie retailers actief in sportretail. Dit zijn uiteraard geen nieuwkomers in België, wel in de top-250 wereldretailers, blijkt uit het 2019 Global Powers of Retailing rapport van Deloitte.

 

Marges onder druk

De wereldwijde top 10 wordt nog steeds aangevoerd door de Amerikanen Walmart, Costco en Kroger. Amazon staat nu op 4, gevolgd door Schwarz Group, het moederbedrijf van Lidl. De retailers uit die top tien zijn goed voor een aandeel van 31,6% in de totale omzet van de top 250. Wel staan hun marges onder druk: dat is grotendeels te wijten aan het feit dat 8 van de top 10 retailers actief zijn in FMCG, waar de marges laag zijn en in toenemende mate onder druk staan door stijgende kosten, grotere concurrentie en prijstransparantie. Ook is er de nood om te investeren in een digitale transformatie van de bedrijfsactiviteiten.

 

“De combinatie van digitale en fysieke winkels lijkt de belangrijkste tendens te vormen bij grote retailers,” zegt Agné Vezbergiené, Director in Consumer Products and Retail Sector bij Deloitte België. “Enerzijds zien we de e-commerce-gigant Amazon die de fysieke winkels van Whole Foods overneemt en anderzijds is er Walmart dat het digitale universum gaat verkennen met de overname van websites zoals Jet.com, ModCloth, Shoes.Com en Moosejaw.”