Belgische consumptie lichtjes gestegen in derde kwartaal

Belgische consumptie lichtjes gestegen in derde kwartaal

Na twee kwartalen van daling is de consumptie in ons land het voorbije trimester weer wat gestegen. De stijging was wel heel lichtjes: zowel de gezinnen als de overheid spendeerden in het derde kwartaal een luttele 0,1% meer.

Lichte heropleving consumptie

Volgens het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) is de economische activiteit in ons land het afgelopen kwartaal stabiel gebleven, met dank aan de lichte heropleving van de consumptie en de uitvoer. De gezinsconsumptie steeg tussen juli en september met 0,1%, na een daling tussen april en juni met 0,4 procent. Ook de overheidsconsumptie nam toe (eveneens met 0,1%), terwijl de uitvoer er 0,3% op vooruitging.

 

Er is echter ook slecht nieuws: de investeringen daalden het voorbije kwartaal met 0,3% en er verdwenen meer banen dan er bijkwamen.  Zo komt het INR tot de slotsom dat de economie het voorbije kwartaal gestabiliseerd is. Ook dat is alvast een verbetering tegenover het tweede kwartaal, want toen dook de economische activiteit nog een half procent in het rood.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top