Belgische consumptie lichtjes gestegen in derde kwartaal

Belgische consumptie lichtjes gestegen in derde kwartaal

Na twee kwartalen van daling is de consumptie in ons land het voorbije trimester weer wat gestegen. De stijging was wel heel lichtjes: zowel de gezinnen als de overheid spendeerden in het derde kwartaal een luttele 0,1% meer.

Lichte heropleving consumptie

Volgens het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) is de economische activiteit in ons land het afgelopen kwartaal stabiel gebleven, met dank aan de lichte heropleving van de consumptie en de uitvoer. De gezinsconsumptie steeg tussen juli en september met 0,1%, na een daling tussen april en juni met 0,4 procent. Ook de overheidsconsumptie nam toe (eveneens met 0,1%), terwijl de uitvoer er 0,3% op vooruitging.

 

Er is echter ook slecht nieuws: de investeringen daalden het voorbije kwartaal met 0,3% en er verdwenen meer banen dan er bijkwamen.  Zo komt het INR tot de slotsom dat de economie het voorbije kwartaal gestabiliseerd is. Ook dat is alvast een verbetering tegenover het tweede kwartaal, want toen dook de economische activiteit nog een half procent in het rood.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top