Belgische retail sterkste groeier in eurozone

Belgische retail sterkste groeier in eurozone

De Belgische detailhandel verkocht in november 4,5% meer dan in dezelfde maand een jaar eerder, terwijl de verkoop in de hele eurozone juist 2,6% lager uitviel dan in november 2011. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Eurostat, de statistische dienst van Europa.

Primus van de eurozone

Met die 4,5% winst zet België de sterkste prestatie neer van de hele eurozone, zo becijferde het Europese bureau voor de statistiek. Ons land bleef Estland (+4,3%) nipt voor, de kloof met de +1,2% van nummer drie Finland was al heel wat groter.

 

Binnen de hele Unie, dus van alle 27 lidstaten doet enkel Letland beter dan België (+8,7%). De grootste bekendgemaakte dalers zijn Spanje (-9,6%) en Slovenië (-6,1%). Gemiddeld genomen lag de verkoop in de hele Unie in november 1,3% lager dan een jaar eerder, maar het gebeurt wel vaker dat de slechtst presterende resultaten niet bekendgemaakt worden. In dat schuitje zitten - alweer - Italië, Cyprus en Nederland.

 

Onze andere buurlanden vertonen een gemengd beeld: terwijl de verkoop in Duitsland met 0,9% achteruitging, deden Frankrijk het 1,1% en het Verenigd Koninkrijk zelfs 2,5% beter. Luxemburg moest dan weer 1,5% achteruit, voor het Groothertogdom de grootste klap in tijden.

 

Food én non-food in de min

De crisis spaart overigens geen enkele sector: in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder daalde de verkoop van "voeding, drank en tabak" in de eurozone met 2,1% en in de hele Unie met 1,4%, terwijl de non-food respectievelijk -3,2% en -0,9% liet optekenen, aldus Eurostat.

 

Een magere troost: in vergelijking met de maand oktober is er een heel minieme stijging van de retailomzet: +0,1% in de eurozone en +0,2% in de hele Europese Unie. België was met +0,5% alweer bij de betere leerlingen van de klas, maar dé topper was Finland (+2,2% - wel na een nog grotere daling in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top