Belgische retail sterkste groeier in eurozone | RetailDetail

Belgische retail sterkste groeier in eurozone

Belgische retail sterkste groeier in eurozone

De Belgische detailhandel verkocht in november 4,5% meer dan in dezelfde maand een jaar eerder, terwijl de verkoop in de hele eurozone juist 2,6% lager uitviel dan in november 2011. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Eurostat, de statistische dienst van Europa.

Primus van de eurozone

Met die 4,5% winst zet België de sterkste prestatie neer van de hele eurozone, zo becijferde het Europese bureau voor de statistiek. Ons land bleef Estland (+4,3%) nipt voor, de kloof met de +1,2% van nummer drie Finland was al heel wat groter.

 

Binnen de hele Unie, dus van alle 27 lidstaten doet enkel Letland beter dan België (+8,7%). De grootste bekendgemaakte dalers zijn Spanje (-9,6%) en Slovenië (-6,1%). Gemiddeld genomen lag de verkoop in de hele Unie in november 1,3% lager dan een jaar eerder, maar het gebeurt wel vaker dat de slechtst presterende resultaten niet bekendgemaakt worden. In dat schuitje zitten - alweer - Italië, Cyprus en Nederland.

 

Onze andere buurlanden vertonen een gemengd beeld: terwijl de verkoop in Duitsland met 0,9% achteruitging, deden Frankrijk het 1,1% en het Verenigd Koninkrijk zelfs 2,5% beter. Luxemburg moest dan weer 1,5% achteruit, voor het Groothertogdom de grootste klap in tijden.

 

Food én non-food in de min

De crisis spaart overigens geen enkele sector: in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder daalde de verkoop van "voeding, drank en tabak" in de eurozone met 2,1% en in de hele Unie met 1,4%, terwijl de non-food respectievelijk -3,2% en -0,9% liet optekenen, aldus Eurostat.

 

Een magere troost: in vergelijking met de maand oktober is er een heel minieme stijging van de retailomzet: +0,1% in de eurozone en +0,2% in de hele Europese Unie. België was met +0,5% alweer bij de betere leerlingen van de klas, maar dé topper was Finland (+2,2% - wel na een nog grotere daling in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.