Belgische retail sterkste groeier in eurozone

Belgische retail sterkste groeier in eurozone

De Belgische detailhandel verkocht in november 4,5% meer dan in dezelfde maand een jaar eerder, terwijl de verkoop in de hele eurozone juist 2,6% lager uitviel dan in november 2011. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Eurostat, de statistische dienst van Europa.

Primus van de eurozone

Met die 4,5% winst zet België de sterkste prestatie neer van de hele eurozone, zo becijferde het Europese bureau voor de statistiek. Ons land bleef Estland (+4,3%) nipt voor, de kloof met de +1,2% van nummer drie Finland was al heel wat groter.

 

Binnen de hele Unie, dus van alle 27 lidstaten doet enkel Letland beter dan België (+8,7%). De grootste bekendgemaakte dalers zijn Spanje (-9,6%) en Slovenië (-6,1%). Gemiddeld genomen lag de verkoop in de hele Unie in november 1,3% lager dan een jaar eerder, maar het gebeurt wel vaker dat de slechtst presterende resultaten niet bekendgemaakt worden. In dat schuitje zitten - alweer - Italië, Cyprus en Nederland.

 

Onze andere buurlanden vertonen een gemengd beeld: terwijl de verkoop in Duitsland met 0,9% achteruitging, deden Frankrijk het 1,1% en het Verenigd Koninkrijk zelfs 2,5% beter. Luxemburg moest dan weer 1,5% achteruit, voor het Groothertogdom de grootste klap in tijden.

 

Food én non-food in de min

De crisis spaart overigens geen enkele sector: in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder daalde de verkoop van "voeding, drank en tabak" in de eurozone met 2,1% en in de hele Unie met 1,4%, terwijl de non-food respectievelijk -3,2% en -0,9% liet optekenen, aldus Eurostat.

 

Een magere troost: in vergelijking met de maand oktober is er een heel minieme stijging van de retailomzet: +0,1% in de eurozone en +0,2% in de hele Europese Unie. België was met +0,5% alweer bij de betere leerlingen van de klas, maar dé topper was Finland (+2,2% - wel na een nog grotere daling in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Back to top