Belgische retail sterkste groeier in eurozone

Belgische retail sterkste groeier in eurozone

De Belgische detailhandel verkocht in november 4,5% meer dan in dezelfde maand een jaar eerder, terwijl de verkoop in de hele eurozone juist 2,6% lager uitviel dan in november 2011. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Eurostat, de statistische dienst van Europa.

Primus van de eurozone

Met die 4,5% winst zet België de sterkste prestatie neer van de hele eurozone, zo becijferde het Europese bureau voor de statistiek. Ons land bleef Estland (+4,3%) nipt voor, de kloof met de +1,2% van nummer drie Finland was al heel wat groter.

 

Binnen de hele Unie, dus van alle 27 lidstaten doet enkel Letland beter dan België (+8,7%). De grootste bekendgemaakte dalers zijn Spanje (-9,6%) en Slovenië (-6,1%). Gemiddeld genomen lag de verkoop in de hele Unie in november 1,3% lager dan een jaar eerder, maar het gebeurt wel vaker dat de slechtst presterende resultaten niet bekendgemaakt worden. In dat schuitje zitten - alweer - Italië, Cyprus en Nederland.

 

Onze andere buurlanden vertonen een gemengd beeld: terwijl de verkoop in Duitsland met 0,9% achteruitging, deden Frankrijk het 1,1% en het Verenigd Koninkrijk zelfs 2,5% beter. Luxemburg moest dan weer 1,5% achteruit, voor het Groothertogdom de grootste klap in tijden.

 

Food én non-food in de min

De crisis spaart overigens geen enkele sector: in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder daalde de verkoop van "voeding, drank en tabak" in de eurozone met 2,1% en in de hele Unie met 1,4%, terwijl de non-food respectievelijk -3,2% en -0,9% liet optekenen, aldus Eurostat.

 

Een magere troost: in vergelijking met de maand oktober is er een heel minieme stijging van de retailomzet: +0,1% in de eurozone en +0,2% in de hele Europese Unie. België was met +0,5% alweer bij de betere leerlingen van de klas, maar dé topper was Finland (+2,2% - wel na een nog grotere daling in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top