Belgische speelgoedsector in vrij goede doen | RetailDetail

Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Tijdens de eerste acht maanden van 2012 is in België 2% meer speelgoed verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat maakte onderzoeksbureau NPD Group bekend in de marge van de prijsuitreiking voor het 'Speelgoed van het jaar 2012'.

Sterke merken, technologische innovaties

Met een omzetstijging van 2% doet de Belgische speelgoedmarkt het vrij goed, zeker in vergelijking met andere Europese landen zoals Spanje (-13%), Frankrijk (-4%) of Italië (-3%). De stijging is in ons land voornamelijk toe te schrijven aan de sterke merken en aan technologische innovaties: "Dé trends vandaag zijn tablets en 'app toys', speelgoed dat gekoppeld is aan een applicatie die je kunt downloaden", zegt Nicolas Pons van NPD Group.

 

Toch is de gemiddelde prijs van het speelgoed dat in ons land gekocht werd, in diezelfde periode niet gestegen: net als vorig jaar schommelt de gemiddelde prijs nog altijd rond de 12 euro. De verkoop van het speelgoed dat méér kost (het segment tot 50 euro) zit echter wel in de lift. Met Sinterklaas en de Kerstman in aantocht zal de speelgoedmarkt het overigens ook de komende maanden goed blijven doen, crisis of niet.

 

82 kandidaten voor dertien titels

Daarnaast maakten de Belgische Speelgoedfederatie en de firma Jumax voor de dertiende keer het Speelgoed van het jaar bekend: "De prijzen worden toegekend volgens een principe van totale, niet-commerciële transparantie. Opzet is de fabrikanten, invoerders of agenten te belonen voor hun dynamische aanpak bij het zoeken naar en het voorstellen van originele en creatieve spellen en speelgoedartikelen", zeggen de initiatiefnemers.

 

Dit jaar streden 82 producten mee in dertien categorieën. De winnaars van 2012 werden verkozen door een jury van kleinhandelaars, consumenten, journalisten en de bezoekers van het Speelgoedmuseum in Mechelen. Grote winnaar was Smart uit Kontich, dat met drie titels aan de haal ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.