Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Tijdens de eerste acht maanden van 2012 is in België 2% meer speelgoed verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat maakte onderzoeksbureau NPD Group bekend in de marge van de prijsuitreiking voor het 'Speelgoed van het jaar 2012'.

Sterke merken, technologische innovaties

Met een omzetstijging van 2% doet de Belgische speelgoedmarkt het vrij goed, zeker in vergelijking met andere Europese landen zoals Spanje (-13%), Frankrijk (-4%) of Italië (-3%). De stijging is in ons land voornamelijk toe te schrijven aan de sterke merken en aan technologische innovaties: "Dé trends vandaag zijn tablets en 'app toys', speelgoed dat gekoppeld is aan een applicatie die je kunt downloaden", zegt Nicolas Pons van NPD Group.

 

Toch is de gemiddelde prijs van het speelgoed dat in ons land gekocht werd, in diezelfde periode niet gestegen: net als vorig jaar schommelt de gemiddelde prijs nog altijd rond de 12 euro. De verkoop van het speelgoed dat méér kost (het segment tot 50 euro) zit echter wel in de lift. Met Sinterklaas en de Kerstman in aantocht zal de speelgoedmarkt het overigens ook de komende maanden goed blijven doen, crisis of niet.

 

82 kandidaten voor dertien titels

Daarnaast maakten de Belgische Speelgoedfederatie en de firma Jumax voor de dertiende keer het Speelgoed van het jaar bekend: "De prijzen worden toegekend volgens een principe van totale, niet-commerciële transparantie. Opzet is de fabrikanten, invoerders of agenten te belonen voor hun dynamische aanpak bij het zoeken naar en het voorstellen van originele en creatieve spellen en speelgoedartikelen", zeggen de initiatiefnemers.

 

Dit jaar streden 82 producten mee in dertien categorieën. De winnaars van 2012 werden verkozen door een jury van kleinhandelaars, consumenten, journalisten en de bezoekers van het Speelgoedmuseum in Mechelen. Grote winnaar was Smart uit Kontich, dat met drie titels aan de haal ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Back to top