Belgische speelgoedsector in vrij goede doen | RetailDetail

Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Tijdens de eerste acht maanden van 2012 is in België 2% meer speelgoed verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat maakte onderzoeksbureau NPD Group bekend in de marge van de prijsuitreiking voor het 'Speelgoed van het jaar 2012'.

Sterke merken, technologische innovaties

Met een omzetstijging van 2% doet de Belgische speelgoedmarkt het vrij goed, zeker in vergelijking met andere Europese landen zoals Spanje (-13%), Frankrijk (-4%) of Italië (-3%). De stijging is in ons land voornamelijk toe te schrijven aan de sterke merken en aan technologische innovaties: "Dé trends vandaag zijn tablets en 'app toys', speelgoed dat gekoppeld is aan een applicatie die je kunt downloaden", zegt Nicolas Pons van NPD Group.

 

Toch is de gemiddelde prijs van het speelgoed dat in ons land gekocht werd, in diezelfde periode niet gestegen: net als vorig jaar schommelt de gemiddelde prijs nog altijd rond de 12 euro. De verkoop van het speelgoed dat méér kost (het segment tot 50 euro) zit echter wel in de lift. Met Sinterklaas en de Kerstman in aantocht zal de speelgoedmarkt het overigens ook de komende maanden goed blijven doen, crisis of niet.

 

82 kandidaten voor dertien titels

Daarnaast maakten de Belgische Speelgoedfederatie en de firma Jumax voor de dertiende keer het Speelgoed van het jaar bekend: "De prijzen worden toegekend volgens een principe van totale, niet-commerciële transparantie. Opzet is de fabrikanten, invoerders of agenten te belonen voor hun dynamische aanpak bij het zoeken naar en het voorstellen van originele en creatieve spellen en speelgoedartikelen", zeggen de initiatiefnemers.

 

Dit jaar streden 82 producten mee in dertien categorieën. De winnaars van 2012 werden verkozen door een jury van kleinhandelaars, consumenten, journalisten en de bezoekers van het Speelgoedmuseum in Mechelen. Grote winnaar was Smart uit Kontich, dat met drie titels aan de haal ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.