Belgische speelgoedsector in vrij goede doen | RetailDetail

Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Belgische speelgoedsector in vrij goede doen

Tijdens de eerste acht maanden van 2012 is in België 2% meer speelgoed verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat maakte onderzoeksbureau NPD Group bekend in de marge van de prijsuitreiking voor het 'Speelgoed van het jaar 2012'.

Sterke merken, technologische innovaties

Met een omzetstijging van 2% doet de Belgische speelgoedmarkt het vrij goed, zeker in vergelijking met andere Europese landen zoals Spanje (-13%), Frankrijk (-4%) of Italië (-3%). De stijging is in ons land voornamelijk toe te schrijven aan de sterke merken en aan technologische innovaties: "Dé trends vandaag zijn tablets en 'app toys', speelgoed dat gekoppeld is aan een applicatie die je kunt downloaden", zegt Nicolas Pons van NPD Group.

 

Toch is de gemiddelde prijs van het speelgoed dat in ons land gekocht werd, in diezelfde periode niet gestegen: net als vorig jaar schommelt de gemiddelde prijs nog altijd rond de 12 euro. De verkoop van het speelgoed dat méér kost (het segment tot 50 euro) zit echter wel in de lift. Met Sinterklaas en de Kerstman in aantocht zal de speelgoedmarkt het overigens ook de komende maanden goed blijven doen, crisis of niet.

 

82 kandidaten voor dertien titels

Daarnaast maakten de Belgische Speelgoedfederatie en de firma Jumax voor de dertiende keer het Speelgoed van het jaar bekend: "De prijzen worden toegekend volgens een principe van totale, niet-commerciële transparantie. Opzet is de fabrikanten, invoerders of agenten te belonen voor hun dynamische aanpak bij het zoeken naar en het voorstellen van originele en creatieve spellen en speelgoedartikelen", zeggen de initiatiefnemers.

 

Dit jaar streden 82 producten mee in dertien categorieën. De winnaars van 2012 werden verkozen door een jury van kleinhandelaars, consumenten, journalisten en de bezoekers van het Speelgoedmuseum in Mechelen. Grote winnaar was Smart uit Kontich, dat met drie titels aan de haal ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top