Bijna driekwart van de Belgische online consumenten koopt in het buitenland, vooral in de buurlanden. Slechts 28% koopt alleen bij Belgische webshops.
Stijgend aantal ‘grenzeloze’ shoppers
Belgen webshoppen steeds meer in het buitenland: terwijl vorig jaar nog 63% van de Belgen iets in het buitenland bestelde, kocht dit jaar al 72% in een buitenlandse webshop in de afgelopen twaalf maanden. De grenzen vallen bij het online shoppen dus steeds meer weg, blijkt uit een onderzoek van PayPal en Ipsos bij 34.000 consumenten in 31 landen. Van alle Belgische consumenten die online actief zijn deed 81% een online aankoop. In het buitenland kopen ze vooral omdat het er goedkoper is (43%). Verzendkosten houden hen daarentegen het meest van al (23%) tegen om internationaal te bestellen.
Zowel in het buitenland (71%) als binnenland (58%) zijn kleren, schoenen en accessoires dan de meest populaire online aankopen. Wel blijven ook diensten in trek: behalve mode zijn de meeste binnenlandse online aankopen bestellingen voor reizen en vervoer (47%) en evenementtickets voor bioscoop, theater, concerten en sport (40%).
Meestal uit China en de VS
In Japan en India groeit de ‘cross-border’ e-commercemarkt het hardst, ook al verkopen webshops in de Verenigde Staten en in China nog steeds het meest aan buitenlandse klanten. De gretigste afnemers zijn dan weer te vinden in Ierland, waar liefst 84% zegt internationaal online te winkelen, voor Oostenrijk (82%) en Israël (79%). Kleding en schoenen (68%), consumentenelektronica (53%) en speelgoed (53%) zijn de populairste producten. Als opvallendste groeilanden ziet PayPal India, Argentinië en de Filippijnen, aangezien e-commerce er jaarlijks met respectievelijk 42%, 40% en 26% groeit.
Dat Belgen als het op e-commerce aankomt een beetje achterblijven op de grote trends, blijkt ook weer nu bewaarheid: consumenten shoppen er nog meer dan in alle 31 andere landen via de computer (77%) en minder via de smartphone (13%), althans als het over cross-borderaankopen gaat. Ze kopen ook nog minder bij platformen zoals Amazon, terwijl ze buitenlandse webshops opvallend genoeg wel evenveel vertrouwen als binnenlandse. Zuid-Afrikanen (28%) en Aziaten (32%) zijn de grootste smartphoneshoppers, zo blijkt.