Bioscoopbezoek steeds populairdere vrijetijdsbesteding.

Bioscoopbezoek steeds populairdere vrijetijdsbesteding.

Alle mensen die het afgelopen jaar minder boeken kochten, gaven er misschien de voorkeur aan naar de bioscoop te gaan. Want in tegenstelling tot de boekenmarkt, presteerden de bioscopen in 2010 wel een gezonde groei. Die groei is in grote mate te danken aan een aantal kaskrakers bij het vooral jeugdige publiek.


Het afgelopen jaar kregen de Belgische bioscopen 9,62 miljoen bezoekers over de vloer. Dat is een stijging van het aantal cinemaliefhebbers met 5% ten opzichte van 2009. Opvallend is dat die groei quasi volledig te danken is aan de Waalse bioscoopbezoekers. In Wallonië stroomden 8% meer cinefielen toe, terwijl men in het Vlaamse landsgedeelte slechts 1,7% meer naar de film ging. In Brussel stagneert het bioscoopbezoek zelfs.


Volgens de Federatie van Cinema’s van België (FCB) rinkelde de kassa hoofdzakelijk door kinder- en jeugdfilms. De grootste publiekstrekkers van 2010 waren  onder meer "Harry Potter and the Deathly Hollows", "Alice in Wonderland" en "The Twilight Saga: Eclipse". Ook Belgische films deden het weliswaar goed, met Zot van A en Mr. Nobody in de top tien van meest bekeken films.

 

Alle mensen die het afgelopen jaar minder boeken kochten, gaven er misschien de voorkeur aan naar de bioscoop te gaan. Want in tegenstelling tot de boekenmarkt, presteerden de bioscopen in 2010 wel een gezonde groei. Die groei is in grote mate te danken aan een aantal kaskrakers bij het vooral jeugdige publiek.


Het afgelopen jaar kregen de Belgische bioscopen 9,62 miljoen bezoekers over de vloer. Dat is een stijging van het aantal cinemaliefhebbers met 5% ten opzichte van 2009. Opvallend is dat die groei quasi volledig te danken is aan de Waalse bioscoopbezoekers. In Wallonië stroomden 8% meer cinefielen toe, terwijl men in het Vlaamse landsgedeelte slechts 1,7% meer naar de film ging. In Brussel stagneert het bioscoopbezoek zelfs.


Volgens de Federatie van Cinema’s van België (FCB) rinkelde de kassa hoofdzakelijk door kinder- en jeugdfilms. De grootste publiekstrekkers van 2010 waren  onder meer "Harry Potter and the Deathly Hollows", "Alice in Wonderland" en "The Twilight Saga: Eclipse". Ook Belgische films deden het weliswaar goed, met Zot van A en Mr. Nobody in de top tien van meest bekeken films.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Weinig enthousiasme voor nieuwe Amazon boekwinkel in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Analisten vinden immers dat Amazon niet verder gaat dan wat we al kennen van een traditionele boekwinkel.

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top