Bioscoopbezoek steeds populairdere vrijetijdsbesteding. | RetailDetail

Bioscoopbezoek steeds populairdere vrijetijdsbesteding.

Bioscoopbezoek steeds populairdere vrijetijdsbesteding.

Alle mensen die het afgelopen jaar minder boeken kochten, gaven er misschien de voorkeur aan naar de bioscoop te gaan. Want in tegenstelling tot de boekenmarkt, presteerden de bioscopen in 2010 wel een gezonde groei. Die groei is in grote mate te danken aan een aantal kaskrakers bij het vooral jeugdige publiek.


Het afgelopen jaar kregen de Belgische bioscopen 9,62 miljoen bezoekers over de vloer. Dat is een stijging van het aantal cinemaliefhebbers met 5% ten opzichte van 2009. Opvallend is dat die groei quasi volledig te danken is aan de Waalse bioscoopbezoekers. In Wallonië stroomden 8% meer cinefielen toe, terwijl men in het Vlaamse landsgedeelte slechts 1,7% meer naar de film ging. In Brussel stagneert het bioscoopbezoek zelfs.


Volgens de Federatie van Cinema’s van België (FCB) rinkelde de kassa hoofdzakelijk door kinder- en jeugdfilms. De grootste publiekstrekkers van 2010 waren  onder meer "Harry Potter and the Deathly Hollows", "Alice in Wonderland" en "The Twilight Saga: Eclipse". Ook Belgische films deden het weliswaar goed, met Zot van A en Mr. Nobody in de top tien van meest bekeken films.

 

Alle mensen die het afgelopen jaar minder boeken kochten, gaven er misschien de voorkeur aan naar de bioscoop te gaan. Want in tegenstelling tot de boekenmarkt, presteerden de bioscopen in 2010 wel een gezonde groei. Die groei is in grote mate te danken aan een aantal kaskrakers bij het vooral jeugdige publiek.


Het afgelopen jaar kregen de Belgische bioscopen 9,62 miljoen bezoekers over de vloer. Dat is een stijging van het aantal cinemaliefhebbers met 5% ten opzichte van 2009. Opvallend is dat die groei quasi volledig te danken is aan de Waalse bioscoopbezoekers. In Wallonië stroomden 8% meer cinefielen toe, terwijl men in het Vlaamse landsgedeelte slechts 1,7% meer naar de film ging. In Brussel stagneert het bioscoopbezoek zelfs.


Volgens de Federatie van Cinema’s van België (FCB) rinkelde de kassa hoofdzakelijk door kinder- en jeugdfilms. De grootste publiekstrekkers van 2010 waren  onder meer "Harry Potter and the Deathly Hollows", "Alice in Wonderland" en "The Twilight Saga: Eclipse". Ook Belgische films deden het weliswaar goed, met Zot van A en Mr. Nobody in de top tien van meest bekeken films.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.