Boekenmarkt gekrompen in 2010. | RetailDetail

Boekenmarkt gekrompen in 2010.

Boekenmarkt gekrompen in 2010.

Uit de nieuwste GfK-cijfers voor de boekensector blijkt dat in Vlaanderen in 2010 significant minder boeken werden verkocht dan het jaar voorheen. De verkoopsaantallen op de Vlaamse boekenmarkt zijn met 3,3% gedaald. Gelukkig gingen wel vaak duurdere boeken over de toonbank, waardoor de omzet slechts 1,1% zakte.


De Vlaamse boekenmarkt was in 2010 goed voor ongeveer 205 miljoen euro. In absolute verkoopcijfers betekende dat 16.217.000 verkochte boeken. Kinderboeken (+6%) en kookboeken (+9,7%) zijn de sterkste stijgers. Het viel de boekenwinkels bovendien op dat non-fictieliteratuur minder succes kent en dat ook bestsellers in minder grote getale over de toonbank gingen.


Met uitzondering van de categorieën educatieve en wetenschappelijke boeken telt de GfK-studie alle mogelijke boeken. Een andere grote afwezige in de berekening zijn echter e-books. Volgens Boek.be zijn er van de e-boeken nog geen exacte verkoopcijfers bekend. Enkel een ruwe schatting is beschikbaar.


Nederlandstalige e-boeken zouden een afzet van 30.000 stuks hebben gekend in 2010. Daarmee zouden e-books een marktaandeel hebben van 0,21% op de A-boekenmarkt. E-books zijn met andere woorden nog geen verklarende factor voor de dalende boekenverkoop. In 2011 verwacht Boek.be evenwel een verdriedubbeling van de verkoopcijfers.

 

De cijfers staan in schril contrast met die van 2009, toen de boekenverkoop een groei kende van 10%. Men zag als reden toen de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel Vlamingen naar boeken zouden hebben gegrepen als goedkope vorm van ontspanning en vrijetijdsbesteding.


Bron: Boek.be

Uit de nieuwste GfK-cijfers voor de boekensector blijkt dat in Vlaanderen in 2010 significant minder boeken werden verkocht dan het jaar voorheen. De verkoopsaantallen op de Vlaamse boekenmarkt zijn met 3,3% gedaald. Gelukkig gingen wel vaak duurdere boeken over de toonbank, waardoor de omzet slechts 1,1% zakte.


De Vlaamse boekenmarkt was in 2010 goed voor ongeveer 205 miljoen euro. In absolute verkoopcijfers betekende dat 16.217.000 verkochte boeken. Kinderboeken (+6%) en kookboeken (+9,7%) zijn de sterkste stijgers. Het viel de boekenwinkels bovendien op dat non-fictieliteratuur minder succes kent en dat ook bestsellers in minder grote getale over de toonbank gingen.


Met uitzondering van de categorieën educatieve en wetenschappelijke boeken telt de GfK-studie alle mogelijke boeken. Een andere grote afwezige in de berekening zijn echter e-books. Volgens Boek.be zijn er van de e-boeken nog geen exacte verkoopcijfers bekend. Enkel een ruwe schatting is beschikbaar.


Nederlandstalige e-boeken zouden een afzet van 30.000 stuks hebben gekend in 2010. Daarmee zouden e-books een marktaandeel hebben van 0,21% op de A-boekenmarkt. E-books zijn met andere woorden nog geen verklarende factor voor de dalende boekenverkoop. In 2011 verwacht Boek.be evenwel een verdriedubbeling van de verkoopcijfers.

 

De cijfers staan in schril contrast met die van 2009, toen de boekenverkoop een groei kende van 10%. Men zag als reden toen de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel Vlamingen naar boeken zouden hebben gegrepen als goedkope vorm van ontspanning en vrijetijdsbesteding.


Bron: Boek.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.