Boekenmarkt gekrompen in 2010.

Boekenmarkt gekrompen in 2010.

Uit de nieuwste GfK-cijfers voor de boekensector blijkt dat in Vlaanderen in 2010 significant minder boeken werden verkocht dan het jaar voorheen. De verkoopsaantallen op de Vlaamse boekenmarkt zijn met 3,3% gedaald. Gelukkig gingen wel vaak duurdere boeken over de toonbank, waardoor de omzet slechts 1,1% zakte.


De Vlaamse boekenmarkt was in 2010 goed voor ongeveer 205 miljoen euro. In absolute verkoopcijfers betekende dat 16.217.000 verkochte boeken. Kinderboeken (+6%) en kookboeken (+9,7%) zijn de sterkste stijgers. Het viel de boekenwinkels bovendien op dat non-fictieliteratuur minder succes kent en dat ook bestsellers in minder grote getale over de toonbank gingen.


Met uitzondering van de categorieën educatieve en wetenschappelijke boeken telt de GfK-studie alle mogelijke boeken. Een andere grote afwezige in de berekening zijn echter e-books. Volgens Boek.be zijn er van de e-boeken nog geen exacte verkoopcijfers bekend. Enkel een ruwe schatting is beschikbaar.


Nederlandstalige e-boeken zouden een afzet van 30.000 stuks hebben gekend in 2010. Daarmee zouden e-books een marktaandeel hebben van 0,21% op de A-boekenmarkt. E-books zijn met andere woorden nog geen verklarende factor voor de dalende boekenverkoop. In 2011 verwacht Boek.be evenwel een verdriedubbeling van de verkoopcijfers.

 

De cijfers staan in schril contrast met die van 2009, toen de boekenverkoop een groei kende van 10%. Men zag als reden toen de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel Vlamingen naar boeken zouden hebben gegrepen als goedkope vorm van ontspanning en vrijetijdsbesteding.


Bron: Boek.be

Uit de nieuwste GfK-cijfers voor de boekensector blijkt dat in Vlaanderen in 2010 significant minder boeken werden verkocht dan het jaar voorheen. De verkoopsaantallen op de Vlaamse boekenmarkt zijn met 3,3% gedaald. Gelukkig gingen wel vaak duurdere boeken over de toonbank, waardoor de omzet slechts 1,1% zakte.


De Vlaamse boekenmarkt was in 2010 goed voor ongeveer 205 miljoen euro. In absolute verkoopcijfers betekende dat 16.217.000 verkochte boeken. Kinderboeken (+6%) en kookboeken (+9,7%) zijn de sterkste stijgers. Het viel de boekenwinkels bovendien op dat non-fictieliteratuur minder succes kent en dat ook bestsellers in minder grote getale over de toonbank gingen.


Met uitzondering van de categorieën educatieve en wetenschappelijke boeken telt de GfK-studie alle mogelijke boeken. Een andere grote afwezige in de berekening zijn echter e-books. Volgens Boek.be zijn er van de e-boeken nog geen exacte verkoopcijfers bekend. Enkel een ruwe schatting is beschikbaar.


Nederlandstalige e-boeken zouden een afzet van 30.000 stuks hebben gekend in 2010. Daarmee zouden e-books een marktaandeel hebben van 0,21% op de A-boekenmarkt. E-books zijn met andere woorden nog geen verklarende factor voor de dalende boekenverkoop. In 2011 verwacht Boek.be evenwel een verdriedubbeling van de verkoopcijfers.

 

De cijfers staan in schril contrast met die van 2009, toen de boekenverkoop een groei kende van 10%. Men zag als reden toen de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel Vlamingen naar boeken zouden hebben gegrepen als goedkope vorm van ontspanning en vrijetijdsbesteding.


Bron: Boek.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top