Boekenmarkt gekrompen in 2010.

Boekenmarkt gekrompen in 2010.

Uit de nieuwste GfK-cijfers voor de boekensector blijkt dat in Vlaanderen in 2010 significant minder boeken werden verkocht dan het jaar voorheen. De verkoopsaantallen op de Vlaamse boekenmarkt zijn met 3,3% gedaald. Gelukkig gingen wel vaak duurdere boeken over de toonbank, waardoor de omzet slechts 1,1% zakte.


De Vlaamse boekenmarkt was in 2010 goed voor ongeveer 205 miljoen euro. In absolute verkoopcijfers betekende dat 16.217.000 verkochte boeken. Kinderboeken (+6%) en kookboeken (+9,7%) zijn de sterkste stijgers. Het viel de boekenwinkels bovendien op dat non-fictieliteratuur minder succes kent en dat ook bestsellers in minder grote getale over de toonbank gingen.


Met uitzondering van de categorieën educatieve en wetenschappelijke boeken telt de GfK-studie alle mogelijke boeken. Een andere grote afwezige in de berekening zijn echter e-books. Volgens Boek.be zijn er van de e-boeken nog geen exacte verkoopcijfers bekend. Enkel een ruwe schatting is beschikbaar.


Nederlandstalige e-boeken zouden een afzet van 30.000 stuks hebben gekend in 2010. Daarmee zouden e-books een marktaandeel hebben van 0,21% op de A-boekenmarkt. E-books zijn met andere woorden nog geen verklarende factor voor de dalende boekenverkoop. In 2011 verwacht Boek.be evenwel een verdriedubbeling van de verkoopcijfers.

 

De cijfers staan in schril contrast met die van 2009, toen de boekenverkoop een groei kende van 10%. Men zag als reden toen de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel Vlamingen naar boeken zouden hebben gegrepen als goedkope vorm van ontspanning en vrijetijdsbesteding.


Bron: Boek.be

Uit de nieuwste GfK-cijfers voor de boekensector blijkt dat in Vlaanderen in 2010 significant minder boeken werden verkocht dan het jaar voorheen. De verkoopsaantallen op de Vlaamse boekenmarkt zijn met 3,3% gedaald. Gelukkig gingen wel vaak duurdere boeken over de toonbank, waardoor de omzet slechts 1,1% zakte.


De Vlaamse boekenmarkt was in 2010 goed voor ongeveer 205 miljoen euro. In absolute verkoopcijfers betekende dat 16.217.000 verkochte boeken. Kinderboeken (+6%) en kookboeken (+9,7%) zijn de sterkste stijgers. Het viel de boekenwinkels bovendien op dat non-fictieliteratuur minder succes kent en dat ook bestsellers in minder grote getale over de toonbank gingen.


Met uitzondering van de categorieën educatieve en wetenschappelijke boeken telt de GfK-studie alle mogelijke boeken. Een andere grote afwezige in de berekening zijn echter e-books. Volgens Boek.be zijn er van de e-boeken nog geen exacte verkoopcijfers bekend. Enkel een ruwe schatting is beschikbaar.


Nederlandstalige e-boeken zouden een afzet van 30.000 stuks hebben gekend in 2010. Daarmee zouden e-books een marktaandeel hebben van 0,21% op de A-boekenmarkt. E-books zijn met andere woorden nog geen verklarende factor voor de dalende boekenverkoop. In 2011 verwacht Boek.be evenwel een verdriedubbeling van de verkoopcijfers.

 

De cijfers staan in schril contrast met die van 2009, toen de boekenverkoop een groei kende van 10%. Men zag als reden toen de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel Vlamingen naar boeken zouden hebben gegrepen als goedkope vorm van ontspanning en vrijetijdsbesteding.


Bron: Boek.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top