Boekenverkoop in Vlaanderen met 6% gedaald | RetailDetail

Boekenverkoop in Vlaanderen met 6% gedaald

Boekenverkoop in Vlaanderen met 6% gedaald

Het gaat niet zo goed met het boek in Vlaanderen: het voorbije halfjaar gingen zowel de omzet als het aantal verkochte boeken er zes procent op achteruit. Opvallend: voor het eerst delen ook de internetwinkels in de malaise.

Zeven miljoen boeken verkocht 

In de eerste zes maanden van dit jaar werden zeven miljoen boeken verkocht, melden beroepsfederatie Boek.be en marktonderzoeksbureau GfK Retail and Technology Benelux. Daarmee totaliseerde de sector een omzet van bijna 87 miljoen euro.

 

Enkel in april en juni groeide de boekenverkoop. April was dan ook de maand waarin het succesboek Dagelijkse Kost 3 van tv-kok Jeroen Meus (foto) en de succestitels van Suzanne Collins, De Hongerspelen, verschenen. De maand juni dankt de lichte stijging dan weer aan de erotische trilogie Vijftig tinten ... van E.L. James.

 

Voor het eerst daling bij internetwinkels

In tegenstelling tot vorig jaar zien de internetwinkels hun boekenverkoop licht dalen (-0,9% in omzet). De grootwarenhuizen weten de schade te beperken en doen er zelfs nog een half percentje bij, maar de grootste klap is eens te meer voor de klassieke boekhandels: -6,5%.

 

Toch probeert Boek.be de moraal hoog te houden: "Over een iets langere termijn bekeken oogt het plaatje minder somber. Vergeleken met dezelfde periode van 2009 is er slechts een daling van -2,5%. De eerste helft van 2011 kende immers een zeer grote stijging van de boekenverkoop, dankzij een aantal sterke titels die toen verschenen."

 

Een lichtpuntje voor de sector: in vergelijking met de eerste zes maanden van 2011 is de verkoop van e-boeken verdubbeld. Toch blijft het aandeel van het elektronische boek nog magertjes: amper 0,6% van de totale boekenverkoop. Bovendien is de gemiddelde prijs van het e-boek sterk gedaald: van gemiddeld 13,90 euro in 2011 naar gemiddeld 9,70 euro. E-boeken zijn nu goed voor een omzet van 524.000 euro.

 

Ook de rest van West-Europa leest minder

Als het een troost kan zijn voor wie zijn boterham moet verdienen met de boekenverkoop: ook in de rest van West-Europa gaat de verkoop erop achteruit. Duitsland (-2,6%), Frankrijk (-4,2%) en Zwitserland (-0,4%) dalen eveneens, maar beduidend minder hard dan de zuidelijke landen Spanje (-11,8%), Portugal (-8,8%) en Italie (-7%).

 

Ook Nederland noteert erg slechte resultaten in de boekenverkoop (-10%). Daar staat het boekhandelskanaal wel al langer sterk onder druk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.