Boekenverkoop in Vlaanderen met 6% gedaald

Boekenverkoop in Vlaanderen met 6% gedaald

Het gaat niet zo goed met het boek in Vlaanderen: het voorbije halfjaar gingen zowel de omzet als het aantal verkochte boeken er zes procent op achteruit. Opvallend: voor het eerst delen ook de internetwinkels in de malaise.

Zeven miljoen boeken verkocht 

In de eerste zes maanden van dit jaar werden zeven miljoen boeken verkocht, melden beroepsfederatie Boek.be en marktonderzoeksbureau GfK Retail and Technology Benelux. Daarmee totaliseerde de sector een omzet van bijna 87 miljoen euro.

 

Enkel in april en juni groeide de boekenverkoop. April was dan ook de maand waarin het succesboek Dagelijkse Kost 3 van tv-kok Jeroen Meus (foto) en de succestitels van Suzanne Collins, De Hongerspelen, verschenen. De maand juni dankt de lichte stijging dan weer aan de erotische trilogie Vijftig tinten ... van E.L. James.

 

Voor het eerst daling bij internetwinkels

In tegenstelling tot vorig jaar zien de internetwinkels hun boekenverkoop licht dalen (-0,9% in omzet). De grootwarenhuizen weten de schade te beperken en doen er zelfs nog een half percentje bij, maar de grootste klap is eens te meer voor de klassieke boekhandels: -6,5%.

 

Toch probeert Boek.be de moraal hoog te houden: "Over een iets langere termijn bekeken oogt het plaatje minder somber. Vergeleken met dezelfde periode van 2009 is er slechts een daling van -2,5%. De eerste helft van 2011 kende immers een zeer grote stijging van de boekenverkoop, dankzij een aantal sterke titels die toen verschenen."

 

Een lichtpuntje voor de sector: in vergelijking met de eerste zes maanden van 2011 is de verkoop van e-boeken verdubbeld. Toch blijft het aandeel van het elektronische boek nog magertjes: amper 0,6% van de totale boekenverkoop. Bovendien is de gemiddelde prijs van het e-boek sterk gedaald: van gemiddeld 13,90 euro in 2011 naar gemiddeld 9,70 euro. E-boeken zijn nu goed voor een omzet van 524.000 euro.

 

Ook de rest van West-Europa leest minder

Als het een troost kan zijn voor wie zijn boterham moet verdienen met de boekenverkoop: ook in de rest van West-Europa gaat de verkoop erop achteruit. Duitsland (-2,6%), Frankrijk (-4,2%) en Zwitserland (-0,4%) dalen eveneens, maar beduidend minder hard dan de zuidelijke landen Spanje (-11,8%), Portugal (-8,8%) en Italie (-7%).

 

Ook Nederland noteert erg slechte resultaten in de boekenverkoop (-10%). Daar staat het boekhandelskanaal wel al langer sterk onder druk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top