Brussels parket onderzoekt tabakskortingen Colruyt | RetailDetail

Brussels parket onderzoekt tabakskortingen Colruyt

Brussels parket onderzoekt tabakskortingen Colruyt

Het Brusselse parket heeft - volgens De Tijd - een onderzoek geopend tegen Colruyt. De warenhuisketen zou namelijk niet alleen weigeren de boete te betalen die de FOD Volksgezondheid haar eerder dit jaar oplegde, maar ook kortingen blijven geven voor tabaksproducten.

FOD Volksgezondheid versus Colruyt

De FOD Volksgezondheid kapittelde Colruyt, Aldi en Makro al in mei van dit jaar, omdat ze sigaretten verkochten onder de officiële prijs die vermeld staat op het tabakszegel. De federale overheidsdienst beroept zich op de wet van 1999, die niet alleen klassieke reclame (o.m. advertenties, radio- en tv-spots) en sponsoring voor tabaksproducten verbiedt, maar ook "alle mogelijke technieken om de verkoop te bevorderen".

 

Colruyt heeft altijd beweerd zich aan de Europese regelgeving te houden: "De Europese Unie verbiedt dat overheden minimum verkoopprijzen opleggen aan warenhuizen", klinkt het in Halle.

 

Parket aan zet

De FOD Volksgezondheid is het daar niet mee eens en heeft het dossier nu doorgestuurd naar het Brusselse parket. Dat heeft een onderzoek geopend dat "nog loopt", zo bevestigt parketwoordvoerster Wenke Roggen.

 

Volgens De Tijd zouden de dossiers rond Aldi en Makro nog niet bij het parket zijn beland. Colruyt krijgt "voorrang", wel omdat het bedrijf al gauw liet weten niet te zullen buigen voor de eisen van Volksgezondheid. Het parket kan Colruyt nu voor de correctionele rechtbank dagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.