Brussels parket onderzoekt tabakskortingen Colruyt | RetailDetail

Brussels parket onderzoekt tabakskortingen Colruyt

Brussels parket onderzoekt tabakskortingen Colruyt

Het Brusselse parket heeft - volgens De Tijd - een onderzoek geopend tegen Colruyt. De warenhuisketen zou namelijk niet alleen weigeren de boete te betalen die de FOD Volksgezondheid haar eerder dit jaar oplegde, maar ook kortingen blijven geven voor tabaksproducten.

FOD Volksgezondheid versus Colruyt

De FOD Volksgezondheid kapittelde Colruyt, Aldi en Makro al in mei van dit jaar, omdat ze sigaretten verkochten onder de officiële prijs die vermeld staat op het tabakszegel. De federale overheidsdienst beroept zich op de wet van 1999, die niet alleen klassieke reclame (o.m. advertenties, radio- en tv-spots) en sponsoring voor tabaksproducten verbiedt, maar ook "alle mogelijke technieken om de verkoop te bevorderen".

 

Colruyt heeft altijd beweerd zich aan de Europese regelgeving te houden: "De Europese Unie verbiedt dat overheden minimum verkoopprijzen opleggen aan warenhuizen", klinkt het in Halle.

 

Parket aan zet

De FOD Volksgezondheid is het daar niet mee eens en heeft het dossier nu doorgestuurd naar het Brusselse parket. Dat heeft een onderzoek geopend dat "nog loopt", zo bevestigt parketwoordvoerster Wenke Roggen.

 

Volgens De Tijd zouden de dossiers rond Aldi en Makro nog niet bij het parket zijn beland. Colruyt krijgt "voorrang", wel omdat het bedrijf al gauw liet weten niet te zullen buigen voor de eisen van Volksgezondheid. Het parket kan Colruyt nu voor de correctionele rechtbank dagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top