Carrefour veroordeeld voor incidenten met Express-uitbaters | RetailDetail

Carrefour veroordeeld voor incidenten met Express-uitbaters

Carrefour veroordeeld voor incidenten met Express-uitbaters

(update) Winkelketen Carrefour heeft in twee rechtszaken ongelijk gekregen voor de wijze waarop de keten uitbaters van Carrefour Express-buurtwinkels heeft behandeld. Volgens de rechter zouden de franchisers met een gebrek aan respect bejegend zijn. Carrefour spreekt evenwel over "zeer uitzonderlijke gevallen" en benadrukt het succes van zijn Express-formule.

5.000 euro schadevergoeding

In het Nieuwsblad viel vandaag te lezen dat de Gentse rechtbank van Koophandel Carrefour donderdag heeft veroordeeld tot het betalen van een opzeggingsvergoeding aan een uitbaatster die in december 2007 een Express opende in de Gentse studentenbuurt, maar drie jaar later aan de deur werd gezet omdat de keten verderop een andere Express opende. Carrefour werd veroordeeld tot het betalen van de zes maanden opzeggingstermijn en een morele schadevergoeding van 5.000 euro.

 

Het zou volgens de krant evenwel geen alleenstaand geval zijn: een uitbaatster uit Knokke vertelt dat Carrefour Express beslag liet leggen op haar woning, wegens een "vermeende achterstallige betaling van 125.000 euro, hoewel de zaak amper enkele maanden open was". De rechter maakte het beslag ongedaan. Ook loopt er nog een derde proces over een Express-winkel in Beveren (Roeselare), waar de uitbaters zogezegd "verplicht werden hun producten duurder in te kopen dan wat de klant er drie kilometer verder zelf voor moest betalen".

 

"Problemen intern bespreken"

Carrefour betreurt de uitspraken en geeft er "de voorkeur aan de problemen intern te bespreken". "Met een franchisemodel loop je altijd een risico, er is nooit 100% slaagkans. We begeleiden onze zelfstandige uitbaters evenwel zo goed mogelijk. Het is dan ook jammer dat een aantal uitzonderlijke gevallen dergelijke juridische stappen hebben ondernomen," aldus woordvoerder Vera Vermeeren.

 

Omdat sommige onderzoeken nog lopende zijn, kan de distributeur niet officieel reageren op de aantijgingen, maar de keten benadrukt wel dat Carrefour Express een "echt succesverhaal" is. Het concept is overigens in volle groei en zoekt nog altijd nieuwe franchisenemers. "Ons objectief blijft om twintig à dertig nieuwe Express-winkels per jaar bij te creëren. Het loopt zeer vlot", klinkt het in Brussel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.