Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Voor het grootste aantal acties en kortingen moesten de consumenten het eerste kwartaal van dit jaar meer dan ooit bij Colruyt zijn. Het aantal aanbiedingen waarmee de Halse discounter uitpakte, steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011 met liefst 31% naar bijna 11.000.

Colruyt verslaat Delhaize

Met zijn immense aantal promoties steekt Colruyt met kop en schouders boven de andere supermarktketens uit. Delhaize (8.073), Cora (7.800), Carrefour (3.471) en Spar (1.335) volgen op respectabele afstand, volgens het onderzoek van PCNData. Naast Colruyt is de enige andere stijger in de top-5 Cora, al bleef de groei daar beperkt tot +6%.

 

Bij de andere grote kortingaanbieders daalde het aantal aanbiedingen met 19 (Delhaize) tot 25% (Spar). Het totale aantal promoties van de Belgische supermarkten nam overigens lichtjes toe (+0,3%). Vooral zoetwaren en non-foodartikelen werden vaker afgeprijsd.

 

Nieuwkomer Albert Heijn

“Colruyt lijkt met de forse stijging van het aantal aanbiedingen de prijspositie op de Europese markt te willen verbeteren”, zegt Ruben Boas, directeur PCNData, verwijzend naar de studie van de FOD Economie, die aantoonde dat identieke producten in België ruim 10% meer kosten dan in Nederland en Duitsland en 7% meer dan in Frankrijk. "Vooral voor supermarkten in de grensstreken is dit een probleem", aldus nog Ruben Boas.

 

"Ook nieuwkomer Albert Heijn was een belangrijke aanjager van de groei van het totaal aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten. De Nederlandse supermarktketen, die in maart 2011 de eerste winkel opende in Brasschaat, presenteerde in het eerste kwartaal van 2012 ruim 800 acties, voornamelijk in de eigen folder AH Bonus. Het actieaandeel van de Nederlandse retailer is, gemeten in absolute aantallen, in België echter nog gering: 1,8%", aldus nog PCNData.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top