Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Voor het grootste aantal acties en kortingen moesten de consumenten het eerste kwartaal van dit jaar meer dan ooit bij Colruyt zijn. Het aantal aanbiedingen waarmee de Halse discounter uitpakte, steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011 met liefst 31% naar bijna 11.000.

Colruyt verslaat Delhaize

Met zijn immense aantal promoties steekt Colruyt met kop en schouders boven de andere supermarktketens uit. Delhaize (8.073), Cora (7.800), Carrefour (3.471) en Spar (1.335) volgen op respectabele afstand, volgens het onderzoek van PCNData. Naast Colruyt is de enige andere stijger in de top-5 Cora, al bleef de groei daar beperkt tot +6%.

 

Bij de andere grote kortingaanbieders daalde het aantal aanbiedingen met 19 (Delhaize) tot 25% (Spar). Het totale aantal promoties van de Belgische supermarkten nam overigens lichtjes toe (+0,3%). Vooral zoetwaren en non-foodartikelen werden vaker afgeprijsd.

 

Nieuwkomer Albert Heijn

“Colruyt lijkt met de forse stijging van het aantal aanbiedingen de prijspositie op de Europese markt te willen verbeteren”, zegt Ruben Boas, directeur PCNData, verwijzend naar de studie van de FOD Economie, die aantoonde dat identieke producten in België ruim 10% meer kosten dan in Nederland en Duitsland en 7% meer dan in Frankrijk. "Vooral voor supermarkten in de grensstreken is dit een probleem", aldus nog Ruben Boas.

 

"Ook nieuwkomer Albert Heijn was een belangrijke aanjager van de groei van het totaal aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten. De Nederlandse supermarktketen, die in maart 2011 de eerste winkel opende in Brasschaat, presenteerde in het eerste kwartaal van 2012 ruim 800 acties, voornamelijk in de eigen folder AH Bonus. Het actieaandeel van de Nederlandse retailer is, gemeten in absolute aantallen, in België echter nog gering: 1,8%", aldus nog PCNData.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top