Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Voor het grootste aantal acties en kortingen moesten de consumenten het eerste kwartaal van dit jaar meer dan ooit bij Colruyt zijn. Het aantal aanbiedingen waarmee de Halse discounter uitpakte, steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011 met liefst 31% naar bijna 11.000.

Colruyt verslaat Delhaize

Met zijn immense aantal promoties steekt Colruyt met kop en schouders boven de andere supermarktketens uit. Delhaize (8.073), Cora (7.800), Carrefour (3.471) en Spar (1.335) volgen op respectabele afstand, volgens het onderzoek van PCNData. Naast Colruyt is de enige andere stijger in de top-5 Cora, al bleef de groei daar beperkt tot +6%.

 

Bij de andere grote kortingaanbieders daalde het aantal aanbiedingen met 19 (Delhaize) tot 25% (Spar). Het totale aantal promoties van de Belgische supermarkten nam overigens lichtjes toe (+0,3%). Vooral zoetwaren en non-foodartikelen werden vaker afgeprijsd.

 

Nieuwkomer Albert Heijn

“Colruyt lijkt met de forse stijging van het aantal aanbiedingen de prijspositie op de Europese markt te willen verbeteren”, zegt Ruben Boas, directeur PCNData, verwijzend naar de studie van de FOD Economie, die aantoonde dat identieke producten in België ruim 10% meer kosten dan in Nederland en Duitsland en 7% meer dan in Frankrijk. "Vooral voor supermarkten in de grensstreken is dit een probleem", aldus nog Ruben Boas.

 

"Ook nieuwkomer Albert Heijn was een belangrijke aanjager van de groei van het totaal aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten. De Nederlandse supermarktketen, die in maart 2011 de eerste winkel opende in Brasschaat, presenteerde in het eerste kwartaal van 2012 ruim 800 acties, voornamelijk in de eigen folder AH Bonus. Het actieaandeel van de Nederlandse retailer is, gemeten in absolute aantallen, in België echter nog gering: 1,8%", aldus nog PCNData.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top