Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012 | RetailDetail

Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Colruyt is "actiekampioen" van het eerste kwartaal 2012

Voor het grootste aantal acties en kortingen moesten de consumenten het eerste kwartaal van dit jaar meer dan ooit bij Colruyt zijn. Het aantal aanbiedingen waarmee de Halse discounter uitpakte, steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011 met liefst 31% naar bijna 11.000.

Colruyt verslaat Delhaize

Met zijn immense aantal promoties steekt Colruyt met kop en schouders boven de andere supermarktketens uit. Delhaize (8.073), Cora (7.800), Carrefour (3.471) en Spar (1.335) volgen op respectabele afstand, volgens het onderzoek van PCNData. Naast Colruyt is de enige andere stijger in de top-5 Cora, al bleef de groei daar beperkt tot +6%.

 

Bij de andere grote kortingaanbieders daalde het aantal aanbiedingen met 19 (Delhaize) tot 25% (Spar). Het totale aantal promoties van de Belgische supermarkten nam overigens lichtjes toe (+0,3%). Vooral zoetwaren en non-foodartikelen werden vaker afgeprijsd.

 

Nieuwkomer Albert Heijn

“Colruyt lijkt met de forse stijging van het aantal aanbiedingen de prijspositie op de Europese markt te willen verbeteren”, zegt Ruben Boas, directeur PCNData, verwijzend naar de studie van de FOD Economie, die aantoonde dat identieke producten in België ruim 10% meer kosten dan in Nederland en Duitsland en 7% meer dan in Frankrijk. "Vooral voor supermarkten in de grensstreken is dit een probleem", aldus nog Ruben Boas.

 

"Ook nieuwkomer Albert Heijn was een belangrijke aanjager van de groei van het totaal aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten. De Nederlandse supermarktketen, die in maart 2011 de eerste winkel opende in Brasschaat, presenteerde in het eerste kwartaal van 2012 ruim 800 acties, voornamelijk in de eigen folder AH Bonus. Het actieaandeel van de Nederlandse retailer is, gemeten in absolute aantallen, in België echter nog gering: 1,8%", aldus nog PCNData.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.