Colruyt breekt met 25 niet-Europese leveranciers | RetailDetail

Colruyt breekt met 25 niet-Europese leveranciers

Colruyt breekt met 25 niet-Europese leveranciers

De Halse discountgroep Colruyt zet de samenwerking met 25 leveranciers van buiten Europa stop, nadat die weigerden om mee te werken aan een sociale audit. Colruyt Group stuurde vorig jaar auditeurs naar 123 niet-Europese leveranciers.

25 rode kaarten

Colruyt voert duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel. Vorig jaar investeerde de groep ruim 90.000 euro in sociale controles bij 123 van de 248 niet-Europese leveranciers bij wie de groep in 2011 rechtstreeks producten kocht, dat zijn er 23 meer dan in 2010. Van hen kregen er 97 voor het eerst de auditeurs over de vloer, bij 26 ging het om een herhalingsbezoek.

 

Veertien leveranciers weigerden een eerste audit en bij nog eens elf fabrikanten bleken de arbeidsomstandigheden geenszins aan de normen te voldoen. Daarom heeft Colruyt de samenwerking met die 25 bedrijven meteen stopgezet. Ook vorig jaar al wees Colruyt 27 Aziatische fabrikanten de deur.

 

Te weinig sociale vooruitgang

De meeste fabrikanten die al voor de tweede keer auditeurs op bezoek kregen, bleken effectief inspanningen te leveren om de werkomstandigheden van hun medewerkers te verbeteren. Vooral in China moeten flink wat arbeiders echter heel wat extra overuren presteren, vaak onderbetaald of zelfs helemaal niet betaald. De groep roept alle partijen in de handelsketting, inclusief de plaatselijke overheden, dan ook op bijkomende inspanningen te leveren.

 

Colruyt schakelt voor zijn audits internationaal erkende bureaus in, die nagaan in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO respecteren inzake kinderarbeid, werktijden, lonen, veiligheid en gezondheid.

 

De groep kondigt meteen aan ook dit jaar bijna 70.000 euro te zullen investeren in 90 eerste controles en 29 opvolgingsaudits. Alle nieuwe kandidaat-leveranciers worden sowieso doorgelicht alvorens een eerste order te ontvangen. Voorts staan ook nog een twintigtal milieu-audits op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.