Colruyt breekt met 25 niet-Europese leveranciers | RetailDetail

Colruyt breekt met 25 niet-Europese leveranciers

Colruyt breekt met 25 niet-Europese leveranciers

De Halse discountgroep Colruyt zet de samenwerking met 25 leveranciers van buiten Europa stop, nadat die weigerden om mee te werken aan een sociale audit. Colruyt Group stuurde vorig jaar auditeurs naar 123 niet-Europese leveranciers.

25 rode kaarten

Colruyt voert duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel. Vorig jaar investeerde de groep ruim 90.000 euro in sociale controles bij 123 van de 248 niet-Europese leveranciers bij wie de groep in 2011 rechtstreeks producten kocht, dat zijn er 23 meer dan in 2010. Van hen kregen er 97 voor het eerst de auditeurs over de vloer, bij 26 ging het om een herhalingsbezoek.

 

Veertien leveranciers weigerden een eerste audit en bij nog eens elf fabrikanten bleken de arbeidsomstandigheden geenszins aan de normen te voldoen. Daarom heeft Colruyt de samenwerking met die 25 bedrijven meteen stopgezet. Ook vorig jaar al wees Colruyt 27 Aziatische fabrikanten de deur.

 

Te weinig sociale vooruitgang

De meeste fabrikanten die al voor de tweede keer auditeurs op bezoek kregen, bleken effectief inspanningen te leveren om de werkomstandigheden van hun medewerkers te verbeteren. Vooral in China moeten flink wat arbeiders echter heel wat extra overuren presteren, vaak onderbetaald of zelfs helemaal niet betaald. De groep roept alle partijen in de handelsketting, inclusief de plaatselijke overheden, dan ook op bijkomende inspanningen te leveren.

 

Colruyt schakelt voor zijn audits internationaal erkende bureaus in, die nagaan in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO respecteren inzake kinderarbeid, werktijden, lonen, veiligheid en gezondheid.

 

De groep kondigt meteen aan ook dit jaar bijna 70.000 euro te zullen investeren in 90 eerste controles en 29 opvolgingsaudits. Alle nieuwe kandidaat-leveranciers worden sowieso doorgelicht alvorens een eerste order te ontvangen. Voorts staan ook nog een twintigtal milieu-audits op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top