Colruyt, Carrefour en Delhaize zoeken 28.000 jobstudenten | RetailDetail

Colruyt, Carrefour en Delhaize zoeken 28.000 jobstudenten

Colruyt, Carrefour en Delhaize zoeken 28.000 jobstudenten
Bij Carrefour zijn er 11.000 beschikbare plaatsen voor jobstudenten, bij Carrefour 10.000 en nog eens 7.000 bij Delhaize. De drie grootste distributeurs van ons land zijn dus op zoek naar 28.000 jobstudenten, zo leert een rondvraag van Netto, de "personal finance"-bijlage van zakenkrant De Tijd. Andere "grootgebruikers" van jobstudenten zijn bpost (4.500 tot 4.700) en de hamburgerketens Quick (2.150) en McDonald's (2.000).

Tijdens de zomer van vorig jaar waren er in ons land ruim 140.400 jobstudenten aan de slag. "Volgens onze eerste schattingen zal het aantal beschikbare plaatsen iets lager liggen dan in 2011", zegt Paul Verschueren, directeur van de economische dienst van Federgon (de koepel boven onder meer de uitzendsector, die in ons land goed is voor circa 35% van het totale aanbod vakantiejobs). "Als de economie sneller aantrekt dan verwacht, kunnen er dit jaar misschien even veel plaatsen zijn als vorig jaar, maar ik denk niet dat het er méér zullen zijn."

 

50 dagen, ook tijdens de zomer

Door de nieuwe regeling voor jobstudenten, die begin dit jaar is ingegaan, mogen jongeren voortaan 50 dagen per jaar werken in plaats van 46. Bovendien mogen ze die dagen nu ook spreiden over de hele zomer. Vroeger mochten ze hooguit 23 dagen werken tijdens de zomermaanden.

 

Toch verwacht Federgon niet dat het aantal beschikbare jobs zal dalen door jongeren die er zouden voor opteren om de hele zomer door te werken: "De meeste studenten werken één maand om geld te verdienen, waarmee ze de maand nadien op vakantie kunnen gaan. Onze cijfers tonen bovendien aan dat steeds meer studenten de voorkeur geven aan vakantiewerk tijdens het schooljaar."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.