Colruyt, Carrefour en Delhaize zoeken 28.000 jobstudenten

Colruyt, Carrefour en Delhaize zoeken 28.000 jobstudenten
Bij Carrefour zijn er 11.000 beschikbare plaatsen voor jobstudenten, bij Carrefour 10.000 en nog eens 7.000 bij Delhaize. De drie grootste distributeurs van ons land zijn dus op zoek naar 28.000 jobstudenten, zo leert een rondvraag van Netto, de "personal finance"-bijlage van zakenkrant De Tijd. Andere "grootgebruikers" van jobstudenten zijn bpost (4.500 tot 4.700) en de hamburgerketens Quick (2.150) en McDonald's (2.000).

Tijdens de zomer van vorig jaar waren er in ons land ruim 140.400 jobstudenten aan de slag. "Volgens onze eerste schattingen zal het aantal beschikbare plaatsen iets lager liggen dan in 2011", zegt Paul Verschueren, directeur van de economische dienst van Federgon (de koepel boven onder meer de uitzendsector, die in ons land goed is voor circa 35% van het totale aanbod vakantiejobs). "Als de economie sneller aantrekt dan verwacht, kunnen er dit jaar misschien even veel plaatsen zijn als vorig jaar, maar ik denk niet dat het er méér zullen zijn."

 

50 dagen, ook tijdens de zomer

Door de nieuwe regeling voor jobstudenten, die begin dit jaar is ingegaan, mogen jongeren voortaan 50 dagen per jaar werken in plaats van 46. Bovendien mogen ze die dagen nu ook spreiden over de hele zomer. Vroeger mochten ze hooguit 23 dagen werken tijdens de zomermaanden.

 

Toch verwacht Federgon niet dat het aantal beschikbare jobs zal dalen door jongeren die er zouden voor opteren om de hele zomer door te werken: "De meeste studenten werken één maand om geld te verdienen, waarmee ze de maand nadien op vakantie kunnen gaan. Onze cijfers tonen bovendien aan dat steeds meer studenten de voorkeur geven aan vakantiewerk tijdens het schooljaar."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

België bijna altijd duurder dan buurlanden

15/06/2017

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

14/06/2017

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

Back to top