Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank | RetailDetail

Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt verschijnt volgende week woensdag voor de 52e kamer van de correctionele rechtbank van Brussel in de zaak rond tabaksreclame. Dat heeft het parket bevestigd aan zakenkrant De Tijd. De Halse discounter houdt vol niets fout te hebben gedaan en "wacht met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af".

Onderzoek van twee jaar geleden

De rechtszaak wordt het orgelpunt van een onderzoek dat twee jaar geleden startte na een klacht rond oneerlijke concurrentie vanwege buurtwinkels en krantenverkopers. Die namen het niet dat Colruyt - maar ook Aldi en Makro - sigaretten verkochten onder de prijs die op de tabakzegel staat. De controledienst Volksgezondheid startte een onderzoek en kwam tot het besluit dat de distributeurs met hun (volume)kortingen het verbod op tabaksreclame schonden.

 

In augustus vorig jaar belandde het dossier bij het parket van Brussel, omdat Colruyt bleef (en nog altijd blijft) volhouden niets verkeerd te doen. Dat parket heeft de distributeur nu voor de strafrechter gedaagd. Colruyt riskeert een strafrechtelijke veroordeling en een boete tot 600.000 euro. Wat de parketten van Dendermonde en Antwerpen zullen doen met de gelijkaardige dossiers tegen Aldi en Makro is nog niet bekend, aldus De Tijd.

 

"Geen reclame voor tabaksproducten"

In een reactie herhaalt Colruyt nogmaals dat het "geen reclame voor tabaksproducten" maakt en ook nooit gemaakt heeft. Volgens commercieel directeur Jean-Pierre Roelands geeft het parket "een verkeerde invulling aan het concept reclame. Gevolg geven aan de wettelijke verplichting om de prijs van een product duidelijk aan te geven in een winkel, kan onmogelijk worden beschouwd als reclame".

 

In Halle zijn ze er trouwens heilig van overtuigd dat "de Europese wetgeving niet toelaat dat warenhuizen verplicht worden de consumentenprijs toe te passen die de fabrikant heeft vastgesteld. Bovendien is een onderneming volkomen gerechtigd om verschillende prijzen aan te rekenen bij aankoop van verschillende hoeveelheden. We wachten dan ook met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af."

 

Het feit dat Colruyt al in 2011 besliste om tabaksproducten uit te sluiten van de 3%-korting waarop jeugdverenigingen recht hebben voor hun zomerkampen, ziet Roelands niet als een bekentenis of een knieval. "Die beslissing heeft Colruyt genomen uit ethische overwegingen. Ze betekent in geen geval dat Colruyt toegeeft dat zij reclame zou hebben gemaakt voor tabaksproducten bij jeugdbewegingen, wel integendeel." Al geeft de discounter in zijn communiqué wel toe dat die beslissing genomen is "op vraag van de FOD Volksgezondheid".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?