Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt verschijnt volgende week woensdag voor de 52e kamer van de correctionele rechtbank van Brussel in de zaak rond tabaksreclame. Dat heeft het parket bevestigd aan zakenkrant De Tijd. De Halse discounter houdt vol niets fout te hebben gedaan en "wacht met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af".

Onderzoek van twee jaar geleden

De rechtszaak wordt het orgelpunt van een onderzoek dat twee jaar geleden startte na een klacht rond oneerlijke concurrentie vanwege buurtwinkels en krantenverkopers. Die namen het niet dat Colruyt - maar ook Aldi en Makro - sigaretten verkochten onder de prijs die op de tabakzegel staat. De controledienst Volksgezondheid startte een onderzoek en kwam tot het besluit dat de distributeurs met hun (volume)kortingen het verbod op tabaksreclame schonden.

 

In augustus vorig jaar belandde het dossier bij het parket van Brussel, omdat Colruyt bleef (en nog altijd blijft) volhouden niets verkeerd te doen. Dat parket heeft de distributeur nu voor de strafrechter gedaagd. Colruyt riskeert een strafrechtelijke veroordeling en een boete tot 600.000 euro. Wat de parketten van Dendermonde en Antwerpen zullen doen met de gelijkaardige dossiers tegen Aldi en Makro is nog niet bekend, aldus De Tijd.

 

"Geen reclame voor tabaksproducten"

In een reactie herhaalt Colruyt nogmaals dat het "geen reclame voor tabaksproducten" maakt en ook nooit gemaakt heeft. Volgens commercieel directeur Jean-Pierre Roelands geeft het parket "een verkeerde invulling aan het concept reclame. Gevolg geven aan de wettelijke verplichting om de prijs van een product duidelijk aan te geven in een winkel, kan onmogelijk worden beschouwd als reclame".

 

In Halle zijn ze er trouwens heilig van overtuigd dat "de Europese wetgeving niet toelaat dat warenhuizen verplicht worden de consumentenprijs toe te passen die de fabrikant heeft vastgesteld. Bovendien is een onderneming volkomen gerechtigd om verschillende prijzen aan te rekenen bij aankoop van verschillende hoeveelheden. We wachten dan ook met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af."

 

Het feit dat Colruyt al in 2011 besliste om tabaksproducten uit te sluiten van de 3%-korting waarop jeugdverenigingen recht hebben voor hun zomerkampen, ziet Roelands niet als een bekentenis of een knieval. "Die beslissing heeft Colruyt genomen uit ethische overwegingen. Ze betekent in geen geval dat Colruyt toegeeft dat zij reclame zou hebben gemaakt voor tabaksproducten bij jeugdbewegingen, wel integendeel." Al geeft de discounter in zijn communiqué wel toe dat die beslissing genomen is "op vraag van de FOD Volksgezondheid".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top