Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt verschijnt volgende week woensdag voor de 52e kamer van de correctionele rechtbank van Brussel in de zaak rond tabaksreclame. Dat heeft het parket bevestigd aan zakenkrant De Tijd. De Halse discounter houdt vol niets fout te hebben gedaan en "wacht met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af".

Onderzoek van twee jaar geleden

De rechtszaak wordt het orgelpunt van een onderzoek dat twee jaar geleden startte na een klacht rond oneerlijke concurrentie vanwege buurtwinkels en krantenverkopers. Die namen het niet dat Colruyt - maar ook Aldi en Makro - sigaretten verkochten onder de prijs die op de tabakzegel staat. De controledienst Volksgezondheid startte een onderzoek en kwam tot het besluit dat de distributeurs met hun (volume)kortingen het verbod op tabaksreclame schonden.

 

In augustus vorig jaar belandde het dossier bij het parket van Brussel, omdat Colruyt bleef (en nog altijd blijft) volhouden niets verkeerd te doen. Dat parket heeft de distributeur nu voor de strafrechter gedaagd. Colruyt riskeert een strafrechtelijke veroordeling en een boete tot 600.000 euro. Wat de parketten van Dendermonde en Antwerpen zullen doen met de gelijkaardige dossiers tegen Aldi en Makro is nog niet bekend, aldus De Tijd.

 

"Geen reclame voor tabaksproducten"

In een reactie herhaalt Colruyt nogmaals dat het "geen reclame voor tabaksproducten" maakt en ook nooit gemaakt heeft. Volgens commercieel directeur Jean-Pierre Roelands geeft het parket "een verkeerde invulling aan het concept reclame. Gevolg geven aan de wettelijke verplichting om de prijs van een product duidelijk aan te geven in een winkel, kan onmogelijk worden beschouwd als reclame".

 

In Halle zijn ze er trouwens heilig van overtuigd dat "de Europese wetgeving niet toelaat dat warenhuizen verplicht worden de consumentenprijs toe te passen die de fabrikant heeft vastgesteld. Bovendien is een onderneming volkomen gerechtigd om verschillende prijzen aan te rekenen bij aankoop van verschillende hoeveelheden. We wachten dan ook met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af."

 

Het feit dat Colruyt al in 2011 besliste om tabaksproducten uit te sluiten van de 3%-korting waarop jeugdverenigingen recht hebben voor hun zomerkampen, ziet Roelands niet als een bekentenis of een knieval. "Die beslissing heeft Colruyt genomen uit ethische overwegingen. Ze betekent in geen geval dat Colruyt toegeeft dat zij reclame zou hebben gemaakt voor tabaksproducten bij jeugdbewegingen, wel integendeel." Al geeft de discounter in zijn communiqué wel toe dat die beslissing genomen is "op vraag van de FOD Volksgezondheid".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top