Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt volgende week woensdag voor correctionele rechtbank

Colruyt verschijnt volgende week woensdag voor de 52e kamer van de correctionele rechtbank van Brussel in de zaak rond tabaksreclame. Dat heeft het parket bevestigd aan zakenkrant De Tijd. De Halse discounter houdt vol niets fout te hebben gedaan en "wacht met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af".

Onderzoek van twee jaar geleden

De rechtszaak wordt het orgelpunt van een onderzoek dat twee jaar geleden startte na een klacht rond oneerlijke concurrentie vanwege buurtwinkels en krantenverkopers. Die namen het niet dat Colruyt - maar ook Aldi en Makro - sigaretten verkochten onder de prijs die op de tabakzegel staat. De controledienst Volksgezondheid startte een onderzoek en kwam tot het besluit dat de distributeurs met hun (volume)kortingen het verbod op tabaksreclame schonden.

 

In augustus vorig jaar belandde het dossier bij het parket van Brussel, omdat Colruyt bleef (en nog altijd blijft) volhouden niets verkeerd te doen. Dat parket heeft de distributeur nu voor de strafrechter gedaagd. Colruyt riskeert een strafrechtelijke veroordeling en een boete tot 600.000 euro. Wat de parketten van Dendermonde en Antwerpen zullen doen met de gelijkaardige dossiers tegen Aldi en Makro is nog niet bekend, aldus De Tijd.

 

"Geen reclame voor tabaksproducten"

In een reactie herhaalt Colruyt nogmaals dat het "geen reclame voor tabaksproducten" maakt en ook nooit gemaakt heeft. Volgens commercieel directeur Jean-Pierre Roelands geeft het parket "een verkeerde invulling aan het concept reclame. Gevolg geven aan de wettelijke verplichting om de prijs van een product duidelijk aan te geven in een winkel, kan onmogelijk worden beschouwd als reclame".

 

In Halle zijn ze er trouwens heilig van overtuigd dat "de Europese wetgeving niet toelaat dat warenhuizen verplicht worden de consumentenprijs toe te passen die de fabrikant heeft vastgesteld. Bovendien is een onderneming volkomen gerechtigd om verschillende prijzen aan te rekenen bij aankoop van verschillende hoeveelheden. We wachten dan ook met het volste vertrouwen de uitspraak van de rechtbank af."

 

Het feit dat Colruyt al in 2011 besliste om tabaksproducten uit te sluiten van de 3%-korting waarop jeugdverenigingen recht hebben voor hun zomerkampen, ziet Roelands niet als een bekentenis of een knieval. "Die beslissing heeft Colruyt genomen uit ethische overwegingen. Ze betekent in geen geval dat Colruyt toegeeft dat zij reclame zou hebben gemaakt voor tabaksproducten bij jeugdbewegingen, wel integendeel." Al geeft de discounter in zijn communiqué wel toe dat die beslissing genomen is "op vraag van de FOD Volksgezondheid".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top