Colruyt wil datakwaliteit productfiches optimaliseren

Colruyt wil datakwaliteit productfiches optimaliseren

Colruyt wil dat vanaf 2015 zijn meer dan duizend leveranciers al hun productinformatiefiches standaardiseren en via elektronische weg uitwisselen. "Alle partijen winnen bij perfect gealigneerde productgegevens", klinkt het in Halle.

Gestandaardiseerde uitwisseling van productinfo

Op de voorbije board meeting van de vzw GS1 Belgilux heeft Colruyt aangekondigd dat de elektronische uitwisseling van de productfiche volgens de GS1-standaarden hoog op zijn agenda staat en volgens een strakke planning zal worden uitgerold. Concreet wil de Halse distributeur dat alle productfiches - zowel voor food als voor non-food - van zijn meer dan duizend leveranciers vanaf begin 2015 via het GDSN-netwerk worden uitgewisseld. Een pre-rollout zal plaatsvinden vanaf juni 2014.

 

"Voor Colruyt staan vier belangrijke waarden centraal in dit project", zegt Martine Pauwels, logistiek directeur van Colruyt, "met name efficiëntie, kwaliteit, klantgerichtheid en de kostprijs. Dit project draait rond datakwaliteit, alle partijen winnen bij perfect gealigneerde productgegevens, inclusief data over de logistieke en de B2C-eigenschappen".

 

"Historische doorbraak"

Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux, gewaagt van een "historische doorbraak. Vooral omdat het naast de e-uitwisseling van de productfiche met de GS1-standaarden, ook een strategie inzake datakwaliteit inhoudt. GS1 Belgilux is bijzonder verheugd dat Colruyt dit project als prioritair beschouwt en zal de nodige middelen inzetten om Colruyt en de leveranciers optimaal te steunen".


GS1 Belgilux, het voormalige EAN, is een vzw die de GS1-standaarden voor automatische identificatie (streepjescodes en RFID), de elektronische uitwisseling van standaardberichten en de gegevenssynchronisatie via een elektronische catalogus ontwikkelt. Die standaarden liggen onder meer aan de basis van productscanning aan de kassa, het traceren van voedingsmiddelen, radiofrequentie-identificatie in de logistiek, authentificatie van geneesmiddelen enzovoort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top