Colruyt wil datakwaliteit productfiches optimaliseren

Colruyt wil datakwaliteit productfiches optimaliseren

Colruyt wil dat vanaf 2015 zijn meer dan duizend leveranciers al hun productinformatiefiches standaardiseren en via elektronische weg uitwisselen. "Alle partijen winnen bij perfect gealigneerde productgegevens", klinkt het in Halle.

Gestandaardiseerde uitwisseling van productinfo

Op de voorbije board meeting van de vzw GS1 Belgilux heeft Colruyt aangekondigd dat de elektronische uitwisseling van de productfiche volgens de GS1-standaarden hoog op zijn agenda staat en volgens een strakke planning zal worden uitgerold. Concreet wil de Halse distributeur dat alle productfiches - zowel voor food als voor non-food - van zijn meer dan duizend leveranciers vanaf begin 2015 via het GDSN-netwerk worden uitgewisseld. Een pre-rollout zal plaatsvinden vanaf juni 2014.

 

"Voor Colruyt staan vier belangrijke waarden centraal in dit project", zegt Martine Pauwels, logistiek directeur van Colruyt, "met name efficiëntie, kwaliteit, klantgerichtheid en de kostprijs. Dit project draait rond datakwaliteit, alle partijen winnen bij perfect gealigneerde productgegevens, inclusief data over de logistieke en de B2C-eigenschappen".

 

"Historische doorbraak"

Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux, gewaagt van een "historische doorbraak. Vooral omdat het naast de e-uitwisseling van de productfiche met de GS1-standaarden, ook een strategie inzake datakwaliteit inhoudt. GS1 Belgilux is bijzonder verheugd dat Colruyt dit project als prioritair beschouwt en zal de nodige middelen inzetten om Colruyt en de leveranciers optimaal te steunen".


GS1 Belgilux, het voormalige EAN, is een vzw die de GS1-standaarden voor automatische identificatie (streepjescodes en RFID), de elektronische uitwisseling van standaardberichten en de gegevenssynchronisatie via een elektronische catalogus ontwikkelt. Die standaarden liggen onder meer aan de basis van productscanning aan de kassa, het traceren van voedingsmiddelen, radiofrequentie-identificatie in de logistiek, authentificatie van geneesmiddelen enzovoort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top