Colruyt wil datakwaliteit productfiches optimaliseren | RetailDetail

Colruyt wil datakwaliteit productfiches optimaliseren

Colruyt wil datakwaliteit productfiches optimaliseren

Colruyt wil dat vanaf 2015 zijn meer dan duizend leveranciers al hun productinformatiefiches standaardiseren en via elektronische weg uitwisselen. "Alle partijen winnen bij perfect gealigneerde productgegevens", klinkt het in Halle.

Gestandaardiseerde uitwisseling van productinfo

Op de voorbije board meeting van de vzw GS1 Belgilux heeft Colruyt aangekondigd dat de elektronische uitwisseling van de productfiche volgens de GS1-standaarden hoog op zijn agenda staat en volgens een strakke planning zal worden uitgerold. Concreet wil de Halse distributeur dat alle productfiches - zowel voor food als voor non-food - van zijn meer dan duizend leveranciers vanaf begin 2015 via het GDSN-netwerk worden uitgewisseld. Een pre-rollout zal plaatsvinden vanaf juni 2014.

 

"Voor Colruyt staan vier belangrijke waarden centraal in dit project", zegt Martine Pauwels, logistiek directeur van Colruyt, "met name efficiëntie, kwaliteit, klantgerichtheid en de kostprijs. Dit project draait rond datakwaliteit, alle partijen winnen bij perfect gealigneerde productgegevens, inclusief data over de logistieke en de B2C-eigenschappen".

 

"Historische doorbraak"

Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux, gewaagt van een "historische doorbraak. Vooral omdat het naast de e-uitwisseling van de productfiche met de GS1-standaarden, ook een strategie inzake datakwaliteit inhoudt. GS1 Belgilux is bijzonder verheugd dat Colruyt dit project als prioritair beschouwt en zal de nodige middelen inzetten om Colruyt en de leveranciers optimaal te steunen".


GS1 Belgilux, het voormalige EAN, is een vzw die de GS1-standaarden voor automatische identificatie (streepjescodes en RFID), de elektronische uitwisseling van standaardberichten en de gegevenssynchronisatie via een elektronische catalogus ontwikkelt. Die standaarden liggen onder meer aan de basis van productscanning aan de kassa, het traceren van voedingsmiddelen, radiofrequentie-identificatie in de logistiek, authentificatie van geneesmiddelen enzovoort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.