Colruyt wil licentie als volwaardig energiebedrijf aanvragen | RetailDetail

Colruyt wil licentie als volwaardig energiebedrijf aanvragen

Colruyt wil licentie als volwaardig energiebedrijf aanvragen

Dat Colruyt volop investeert in alternatieve energiebronnen, is al langer bekend. Vorig jaar al wekte de groep méér energie op dan ze verbruikte in haar eigen winkels. Dat volstaat echter niet voor de Halse discounter: Colruyt wil nu een licentie aanvragen als volwaardig energiebedrijf, zodat het voortaan zijn zelf opgewekte stroom kan gaan verbruiken.

Discounter wordt energiebedrijf

Eind vorige week raakte de financiering voor Northwind rond. De bouw van het park - dat 72 molens zal tellen - start in maart 2013 op de Lodewijkbank, 37 kilometer voor de Belgische kust ter hoogte van Zeebrugge. Aan het project hangt een prijskaartje van 850 miljoen euro. Colruyt is met 66,7% hoofdaandeelhouder van de NV Northwind.

 

In de marge van de  ondertekening van de financiering liet Wim Biesemans - CFO van Colruyt en bestuurder bij Northwind -  weten dat Colruyt nog een stap verder wil gaan: "We gaan een licentie vragen als energiebedrijf, zodat we onze eigen elektriciteit kunnen gebruiken". Op die manier zou de groep minder afhankelijk worden van de prijsstijgingen op de energiemarkt.

 

Zelf energie verkopen aan klanten is niet meteen de bedoeling: "Daar is op dit ogenblik geen sprake van. We moeten eerst kunnen stappen voor we gaan lopen", zegt financieel directeur Biesemans in Het Nieuwsblad.

 

Meer energie opgewekt dan verbruikt

De participatie in Northwind is niet de eerste investering van Colruyt Group in duurzame energie. Behalve zonnepanelen op steeds meer vestigingen telt de groep ook al vier windturbines op het vasteland. Daarnaast participeert Colruyt Group voor 26,9% in Belwind. Dit windpark in de Noordzee is operationeel sinds eind 2010 en met 55 turbines het grootste offshore groenestroomproject van ons land. In 2015 komen er nog eens 55 turbines bij, goed voor een extra 165 megawatt.

 

Hoofdzakelijk dankzij haar participaties in offshore windenergie wekte de groep in 2011 meer stroom op uit hernieuwbare energiebronnen (zon- en windenergie) dan ze vorig jaar in totaal verbruikte. Daarmee staat Colruyt niet alleen: vorige week kondigde IKEA een forse investering aan in windenergie in zijn thuisland Zweden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.