Colruyt wil licentie als volwaardig energiebedrijf aanvragen | RetailDetail

Colruyt wil licentie als volwaardig energiebedrijf aanvragen

Colruyt wil licentie als volwaardig energiebedrijf aanvragen

Dat Colruyt volop investeert in alternatieve energiebronnen, is al langer bekend. Vorig jaar al wekte de groep méér energie op dan ze verbruikte in haar eigen winkels. Dat volstaat echter niet voor de Halse discounter: Colruyt wil nu een licentie aanvragen als volwaardig energiebedrijf, zodat het voortaan zijn zelf opgewekte stroom kan gaan verbruiken.

Discounter wordt energiebedrijf

Eind vorige week raakte de financiering voor Northwind rond. De bouw van het park - dat 72 molens zal tellen - start in maart 2013 op de Lodewijkbank, 37 kilometer voor de Belgische kust ter hoogte van Zeebrugge. Aan het project hangt een prijskaartje van 850 miljoen euro. Colruyt is met 66,7% hoofdaandeelhouder van de NV Northwind.

 

In de marge van de  ondertekening van de financiering liet Wim Biesemans - CFO van Colruyt en bestuurder bij Northwind -  weten dat Colruyt nog een stap verder wil gaan: "We gaan een licentie vragen als energiebedrijf, zodat we onze eigen elektriciteit kunnen gebruiken". Op die manier zou de groep minder afhankelijk worden van de prijsstijgingen op de energiemarkt.

 

Zelf energie verkopen aan klanten is niet meteen de bedoeling: "Daar is op dit ogenblik geen sprake van. We moeten eerst kunnen stappen voor we gaan lopen", zegt financieel directeur Biesemans in Het Nieuwsblad.

 

Meer energie opgewekt dan verbruikt

De participatie in Northwind is niet de eerste investering van Colruyt Group in duurzame energie. Behalve zonnepanelen op steeds meer vestigingen telt de groep ook al vier windturbines op het vasteland. Daarnaast participeert Colruyt Group voor 26,9% in Belwind. Dit windpark in de Noordzee is operationeel sinds eind 2010 en met 55 turbines het grootste offshore groenestroomproject van ons land. In 2015 komen er nog eens 55 turbines bij, goed voor een extra 165 megawatt.

 

Hoofdzakelijk dankzij haar participaties in offshore windenergie wekte de groep in 2011 meer stroom op uit hernieuwbare energiebronnen (zon- en windenergie) dan ze vorig jaar in totaal verbruikte. Daarmee staat Colruyt niet alleen: vorige week kondigde IKEA een forse investering aan in windenergie in zijn thuisland Zweden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top