Comeos bepleit opstarten bachelor retailmanagement

Comeos bepleit opstarten bachelor retailmanagement

Het beroep van gerant is een knelpuntberoep, en in deze tijden van e-commerce gaat het schoentje alleen nog maar meer knellen. “Een aangepaste opleiding, zoals een bachelor retailmanagement, zou veel helpen”, zegt Comeos-topman Dominique Michel.

E-commerce vergt andere profielen

“Iedereen is nu bezig met e-commerce”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van handelsfederatie Comeos. “Daarvoor heb je andere profielen nodig dan in een traditionele winkel. Tegelijk moet die traditionele winkel de strijd kunnen aangaan met e-commerce. Zo is iedereen op zoek naar nieuw talent.”

 

Maar de topman stelt vast dat er geen enkele opleiding op maat van de sector bestaat die aan die vraag beantwoordt: “Wij vragen de oprichting van een bachelor retailmanagement. Om winkeldirecteur of gerant te worden heb je heel wat competenties nodig. Je moet een team kunnen leiden, een boekhouding kunnen bijhouden, bedreven zijn in klantencontacten, logistieke kennis hebben, iets van marketing afweten enzovoort.”

 

De sector is naar eigen zeggen bereid om die richting samen met enkele scholen op te starten. Comeos denkt aan een systeem van alternerend leren: afwisselend op school en op de werkvloer. Naar het voorbeeld van de samenwerking met de Hogeschool Gent: “We hebben daar al twee jaar een kleinschalig programma met een twintigtal studenten. Wij willen dat uitbreiden naar het hele land”, aldus Dominique Michel.

 

'Retail is heuse jobcreator'

De Comeos-topman herinnert er nog eens aan dat de sector in ons land ongeveer 400.000 jobs vertegenwoordigt. Eén op de zeven professioneel actieve Belgen werkt vandaag in de groot- en kleinhandel.

 

Elk jaar neemt die om en bij de 40.000 mensen in dienst. Daar zijn uiteraard heel wat vervangjobs bij, maar de netto jobcreatie bedraagt toch bijna 4.000 banen op jaarbasis gedurende de laatste tien jaar. De handel creëerde in die periode ruwweg 35.000 jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top