Consument en tweedehandssites slaan munt uit ongewenste cadeaus

Consument en tweedehandssites slaan munt uit ongewenste cadeaus

De kerstperiode doet niet alleen de eerstehandsretail herleven, ook de tweedehandssites varen er dit jaar bijzonder goed bij. Onlineplatform 2dehands.be zag bijna drie keer meer nieuwe aanbiedingen ten opzichte van de kerstperiode vorig jaar.

Tot 25% meer zoekertjes

Wie niet tevreden is over zijn kerstcadeaus, hoopt alsnog munt te slaan uit de pakjes door ze linea recta op zoekertjessites als 2dehands.be of Hebbes te zetten. Op kerstdag zelf verschenen op 2dehands.be al 12.000 extra aanbiedingen bovenop de 20.000 nieuwe zoekertjes die de site gemiddeld dagelijks te verwerken krijgt. Voor 26 december zou dat zelfs oplopen tot 50.000. Met name door de economische crisis tonen mensen weinig verdraagzaamheid ten opzichte van ‘ongewenste’ cadeaus. Ook het aantal consumenten dat geschenken in de winkels wenst om te ruilen is opvallend hoog.

De trend is overigens niet enkel in België merkbaar. Volgens eBay liep het totale bedrag aan foute kerstcadeautjes in ons land op tot 25 miljoen euro, in Australië was dat ruim 388 miljoen euro (500 miljoen Australische dollar) en in het Verenigd Koninkrijk maar liefst 2,8 miljard euro (2,4 miljard pond).

Tags: