Consument en tweedehandssites slaan munt uit ongewenste cadeaus | RetailDetail

Consument en tweedehandssites slaan munt uit ongewenste cadeaus

Consument en tweedehandssites slaan munt uit ongewenste cadeaus

De kerstperiode doet niet alleen de eerstehandsretail herleven, ook de tweedehandssites varen er dit jaar bijzonder goed bij. Onlineplatform 2dehands.be zag bijna drie keer meer nieuwe aanbiedingen ten opzichte van de kerstperiode vorig jaar.

Tot 25% meer zoekertjes

Wie niet tevreden is over zijn kerstcadeaus, hoopt alsnog munt te slaan uit de pakjes door ze linea recta op zoekertjessites als 2dehands.be of Hebbes te zetten. Op kerstdag zelf verschenen op 2dehands.be al 12.000 extra aanbiedingen bovenop de 20.000 nieuwe zoekertjes die de site gemiddeld dagelijks te verwerken krijgt. Voor 26 december zou dat zelfs oplopen tot 50.000. Met name door de economische crisis tonen mensen weinig verdraagzaamheid ten opzichte van ‘ongewenste’ cadeaus. Ook het aantal consumenten dat geschenken in de winkels wenst om te ruilen is opvallend hoog.

De trend is overigens niet enkel in België merkbaar. Volgens eBay liep het totale bedrag aan foute kerstcadeautjes in ons land op tot 25 miljoen euro, in Australië was dat ruim 388 miljoen euro (500 miljoen Australische dollar) en in het Verenigd Koninkrijk maar liefst 2,8 miljard euro (2,4 miljard pond).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.