Consument kocht zaterdag meer voeding en minder cadeaus

Consument kocht zaterdag meer voeding en minder cadeaus

In de non-foodsector viel de eindejaarsverkoop afgelopen zaterdag tegen: er werd 10% minder verkocht dan tijdens de zaterdag voor Kerst vorig jaar. Consumenten gaven er de voorkeur aan in voeding te investeren, daar steeg de omzet immers met 10%. Ook het record aan elektronische betalingen in ons land is alweer verbroken.

Record elektronische betalingen gesneuveld

Zaterdag werden in België 5.314.820 elektronische betalingen verricht: een nieuw record en 8,69% meer dan de vorige recorddag, 23 december 2011. Van die verrichtingen ging dit jaar een opvallend groot aandeel naar voeding, weet UNIZO.

 

De non-foodsector had volgens Luc Ardies van de zelfstandigenorganisatie niet alleen te lijden onder de slechte weersomstandigheden, ook doet de consument zijn eindejaarsshopping dit jaar meer gespreid dan vorig jaar, toen Kerst al op maandag viel.


“Vorige week was er een koopzondag en morgen opnieuw. Bovendien hebben heel wat mensen maandag vakantie genomen”, zegt Ardies in De Standaard. Daardoor werd in de non-food zaterdag zo’n 10% minder verkocht dan vorig jaar.

 

10% meer omzet voor voedingssector

Voor de voedingsretailers was zaterdag daarentegen net wel een topdag. Zij zagen hun omzet met 8 à 10% stijgen in vergelijking met dezelfde dag vorig jaar. Een mogelijke verklaring is dat meer en meer mensen Kerst thuis vieren, vooral uit financiële overwegingen.

 

Opvallend is ten slotte dat de shoppers zaterdag vroeg op de been waren: het record van elektronische betalingen per minuut sneuvelde al om 11.50 uur, toen het piekte met 10.908 transacties per minuut. Wel werden nog doorheen de ganse dag pieken van 10.000 verrichtingen per minuut opgetekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top