Consument kocht zaterdag meer voeding en minder cadeaus

Consument kocht zaterdag meer voeding en minder cadeaus

In de non-foodsector viel de eindejaarsverkoop afgelopen zaterdag tegen: er werd 10% minder verkocht dan tijdens de zaterdag voor Kerst vorig jaar. Consumenten gaven er de voorkeur aan in voeding te investeren, daar steeg de omzet immers met 10%. Ook het record aan elektronische betalingen in ons land is alweer verbroken.

Record elektronische betalingen gesneuveld

Zaterdag werden in België 5.314.820 elektronische betalingen verricht: een nieuw record en 8,69% meer dan de vorige recorddag, 23 december 2011. Van die verrichtingen ging dit jaar een opvallend groot aandeel naar voeding, weet UNIZO.

 

De non-foodsector had volgens Luc Ardies van de zelfstandigenorganisatie niet alleen te lijden onder de slechte weersomstandigheden, ook doet de consument zijn eindejaarsshopping dit jaar meer gespreid dan vorig jaar, toen Kerst al op maandag viel.


“Vorige week was er een koopzondag en morgen opnieuw. Bovendien hebben heel wat mensen maandag vakantie genomen”, zegt Ardies in De Standaard. Daardoor werd in de non-food zaterdag zo’n 10% minder verkocht dan vorig jaar.

 

10% meer omzet voor voedingssector

Voor de voedingsretailers was zaterdag daarentegen net wel een topdag. Zij zagen hun omzet met 8 à 10% stijgen in vergelijking met dezelfde dag vorig jaar. Een mogelijke verklaring is dat meer en meer mensen Kerst thuis vieren, vooral uit financiële overwegingen.

 

Opvallend is ten slotte dat de shoppers zaterdag vroeg op de been waren: het record van elektronische betalingen per minuut sneuvelde al om 11.50 uur, toen het piekte met 10.908 transacties per minuut. Wel werden nog doorheen de ganse dag pieken van 10.000 verrichtingen per minuut opgetekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top