Consument kocht zaterdag meer voeding en minder cadeaus | RetailDetail

Consument kocht zaterdag meer voeding en minder cadeaus

Consument kocht zaterdag meer voeding en minder cadeaus

In de non-foodsector viel de eindejaarsverkoop afgelopen zaterdag tegen: er werd 10% minder verkocht dan tijdens de zaterdag voor Kerst vorig jaar. Consumenten gaven er de voorkeur aan in voeding te investeren, daar steeg de omzet immers met 10%. Ook het record aan elektronische betalingen in ons land is alweer verbroken.

Record elektronische betalingen gesneuveld

Zaterdag werden in België 5.314.820 elektronische betalingen verricht: een nieuw record en 8,69% meer dan de vorige recorddag, 23 december 2011. Van die verrichtingen ging dit jaar een opvallend groot aandeel naar voeding, weet UNIZO.

 

De non-foodsector had volgens Luc Ardies van de zelfstandigenorganisatie niet alleen te lijden onder de slechte weersomstandigheden, ook doet de consument zijn eindejaarsshopping dit jaar meer gespreid dan vorig jaar, toen Kerst al op maandag viel.


“Vorige week was er een koopzondag en morgen opnieuw. Bovendien hebben heel wat mensen maandag vakantie genomen”, zegt Ardies in De Standaard. Daardoor werd in de non-food zaterdag zo’n 10% minder verkocht dan vorig jaar.

 

10% meer omzet voor voedingssector

Voor de voedingsretailers was zaterdag daarentegen net wel een topdag. Zij zagen hun omzet met 8 à 10% stijgen in vergelijking met dezelfde dag vorig jaar. Een mogelijke verklaring is dat meer en meer mensen Kerst thuis vieren, vooral uit financiële overwegingen.

 

Opvallend is ten slotte dat de shoppers zaterdag vroeg op de been waren: het record van elektronische betalingen per minuut sneuvelde al om 11.50 uur, toen het piekte met 10.908 transacties per minuut. Wel werden nog doorheen de ganse dag pieken van 10.000 verrichtingen per minuut opgetekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?