Cruciale maanden voor boek- en papierhandel Club | RetailDetail

Cruciale maanden voor boek- en papierhandel Club

Cruciale maanden voor boek- en papierhandel Club

Augustus en september zijn cruciale maanden voor Club, de Belgische keten van boek- en papierwinkels. In die twee maanden realiseert de groep bijna een derde van zijn omzet in papierwaren. Met een pop-upwinkel in Brussel en een totaal nieuw winkelconcept in Anderlecht en Hoei timmert het nieuwe management hard aan de weg terug.

"Innoveren is de boodschap"

"Club is bezig zichzelf opnieuw uit te vinden", zegt Maud Leschevin in een gesprek met zakenkrant L'Echo en businessblad Trends-Tendances. De algemeen directrice kwam begin 2010 over van bij Carrefour en kreeg de opdracht de omzet op te krikken en de keten - die een dertigtal winkels telt - opnieuw winstgevend te maken.

 

Club zit dan ook al enkele jaren in slechte papieren. In 2010 leed de keten nog een verlies van 1,9 miljoen euro op een omzet van 58 miljoen. Vorig jaar liep de omzet terug tot 55 miljoen euro en bedroeg het verlies 1,5 miljoen. Club vond dan ook geen antwoord op de dalende boekenverkoop én de toenemende concurrentie op de markt van de schoolbenodigdheden.

 

Om het tij te keren, heeft het nieuwe management eerst het assortiment drastisch gesaneerd (van 85.000 referenties naar 12.000). Vorig jaar heeft de groep vervolgens zijn eigen huismerk gelanceerd: eerst enkel voor papierwaren, nu ook voor schoolbenodigdheden. 

 

"We staan vandaag op hetzelfde prijsniveau als bijvoorbeeld Carrefour", zegt de topvrouw, die eraan toevoegt dat het huismerk intussen al goed is voor vijf procent van de omzet. Eind 2011 heeft Club ook de digitale wereld omarmd door computeraccessoires in trendy kleuren aan te bieden en uit te pakken met e-books.

 

Nieuwe winkelervaring

Tegelijk maakt Club ook werk van een andere winkelervaring. In het Westland Shopping Center in Anderlecht en in Hoei test het momenteel een nieuw winkelconcept dat draait rond themahoeken (keuken, reizen...), waarbij de winkelruimte in twee afzonderlijke delen is opgesplist: voorin de "plezier"-producten en achterin de zeg maar "noodzakelijke" artikelen.

 

Daarnaast opende Club half augustus in de trendy Baljuwstraat in Elsene (Brussel) een pop-upwinkel die volledig in het teken staat van de heropening van de scholen en die open blijft tot eind september. "Als de ervaring positief is, zou de winkel wel eens kunnen heropenen in de aanloop naar de eindejaarsfeesten, dan rond het thema van geschenken", zegt Maud Leschevin.

 

Club is eigendom van Distriplus, een dochter van de Belgische financiële groepen Nationale Portefeuillemaatschappij en Ackermans & Van Haaren. Daarmee is de boek- en papierketen een zuster van parfumketen Planet Parfum en drogisterijketen Di.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.