Cruciale maanden voor boek- en papierhandel Club | RetailDetail

Cruciale maanden voor boek- en papierhandel Club

Cruciale maanden voor boek- en papierhandel Club

Augustus en september zijn cruciale maanden voor Club, de Belgische keten van boek- en papierwinkels. In die twee maanden realiseert de groep bijna een derde van zijn omzet in papierwaren. Met een pop-upwinkel in Brussel en een totaal nieuw winkelconcept in Anderlecht en Hoei timmert het nieuwe management hard aan de weg terug.

"Innoveren is de boodschap"

"Club is bezig zichzelf opnieuw uit te vinden", zegt Maud Leschevin in een gesprek met zakenkrant L'Echo en businessblad Trends-Tendances. De algemeen directrice kwam begin 2010 over van bij Carrefour en kreeg de opdracht de omzet op te krikken en de keten - die een dertigtal winkels telt - opnieuw winstgevend te maken.

 

Club zit dan ook al enkele jaren in slechte papieren. In 2010 leed de keten nog een verlies van 1,9 miljoen euro op een omzet van 58 miljoen. Vorig jaar liep de omzet terug tot 55 miljoen euro en bedroeg het verlies 1,5 miljoen. Club vond dan ook geen antwoord op de dalende boekenverkoop én de toenemende concurrentie op de markt van de schoolbenodigdheden.

 

Om het tij te keren, heeft het nieuwe management eerst het assortiment drastisch gesaneerd (van 85.000 referenties naar 12.000). Vorig jaar heeft de groep vervolgens zijn eigen huismerk gelanceerd: eerst enkel voor papierwaren, nu ook voor schoolbenodigdheden. 

 

"We staan vandaag op hetzelfde prijsniveau als bijvoorbeeld Carrefour", zegt de topvrouw, die eraan toevoegt dat het huismerk intussen al goed is voor vijf procent van de omzet. Eind 2011 heeft Club ook de digitale wereld omarmd door computeraccessoires in trendy kleuren aan te bieden en uit te pakken met e-books.

 

Nieuwe winkelervaring

Tegelijk maakt Club ook werk van een andere winkelervaring. In het Westland Shopping Center in Anderlecht en in Hoei test het momenteel een nieuw winkelconcept dat draait rond themahoeken (keuken, reizen...), waarbij de winkelruimte in twee afzonderlijke delen is opgesplist: voorin de "plezier"-producten en achterin de zeg maar "noodzakelijke" artikelen.

 

Daarnaast opende Club half augustus in de trendy Baljuwstraat in Elsene (Brussel) een pop-upwinkel die volledig in het teken staat van de heropening van de scholen en die open blijft tot eind september. "Als de ervaring positief is, zou de winkel wel eens kunnen heropenen in de aanloop naar de eindejaarsfeesten, dan rond het thema van geschenken", zegt Maud Leschevin.

 

Club is eigendom van Distriplus, een dochter van de Belgische financiële groepen Nationale Portefeuillemaatschappij en Ackermans & Van Haaren. Daarmee is de boek- en papierketen een zuster van parfumketen Planet Parfum en drogisterijketen Di.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.