RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De chatbox als interface van de toekomst

icon
Algemeen11 april, 2019

In je eigen woorden een bestelling plaatsen bij een webshop, en een antwoord krijgen in natuurlijke gesproken taal? Het is geen science fiction meer, maar realiteit: “de vlotste en gemakkelijkste interactie met een machine.”

 

Een natuurlijk verkoopgesprek

Michiel Vandendriessche en Sam Hendrickx van het Leuvense techbedrijf Oswald (onderdeel van de Cronos Group) stellen op het voorprogramma ‘Digital Commerce’ (hosted by Xplore Group) van het RetailDetail Congres (25 april 2019) de spraakapplicatie Chatbot voor.

 

Chatbot is geen spelfout?

“Nee, het is – zo je wil – wel een allusie op ‘chatbox’. Het is een samentrekking van ‘chatten’ en ‘robot’. Chatbot is immers een innovatieve applicatie, een softwaretoepassing, die je toelaat een natuurlijk gesprek te voeren met een computersysteem. Concreet kan het bijvoorbeeld de interface zijn in een webshop, waarmee de consument het verkoopgesprek voert. Als de klant zegt: ik zoek een nieuwe iPhone, dan doorloopt de robot in conversatiestijl met de klant de mogelijkheden, hij stelt vragen en licht producten gericht toe.”

 

Kan het ook in B2B?

“Zeker. Je kunt perfect in je eigen woorden een bestelling plaatsen en het systeem praat terug in natuurlijke taal om de bestelling rond te krijgen. Het is alsof je iemand opbelt, en je krijgt ook meteen antwoord. Met hun technologie rond spraakherkenning zijn Lernout & Hauspie zo’n beetje de grootvaders van deze toepassing, maar ondertussen zijn Google, Amazon en Facebook er ook mee bezig. Chatbot kan met stem werken, maar je kunt in het systeem ook tekst typen. In de VS is het al succesvol en het is nu in België volop in opmars.”

 

Ook in het Nederlands

België beent bij?

“We willen alleszins een toepassing die voor sommigen misschien nog als sciencefiction oogt, concreet maken en de mogelijkheden toelichten, zodat bedrijven zien hoe ze ermee aan de slag kunnen gaan. Wat is ‘voice ready’ en hoe werkt het? Er is immers al heel wat beschikbaar in het Nederlands, wat – anders dan bij Amazon & co – onze focus is, gericht op klanten in Vlaanderen. Onder meer met FedNot (de koepelfederatie van notarissen) en het onafhankelijk ziekenfonds Partena onderzoeken we samenwerkingsmogelijkheden.”

 

Zijn er al concrete cases?

“Op het RetailDetail Congres op 25 april e.k. zullen we een leuk voorbeeld toelichten. Wij geloven er sterk in dat in de toekomst keyboards en touchscreens in veel situaties vervangen zullen worden door deze spraaktechnologie, waarbij Chatbot reageert met gesproken reacties in natuurlijke taal. Het is immers de vlotste en gemakkelijkste interactie met een machine.”

 

Wil u graag meer te weten komen over de toekomst die ons wacht op het vlak van applicaties met spraaktechnologie? Kom dan op 25 april naar het RetailDetail Congres. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Christian Van Thillo (De Persgroep) Peter Hinssen (Nexxworks) en Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN