Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Het Delhaize-aandeel blijkt erg  "populair" in het allereerste overzicht van shortposities in Belgische ondernemingen. Daarme lijken shortsellers - beleggers die speculeren op koersdalingen - te geloven dat het aandeel fors gaat dalen. Morgen komt Delhaize met nieuwe kwartaalresultaten, en daar hebben de shortsellers blijkbaar geen goed oog in.

Meldingsplicht sinds eurocrisis

Shortsellers verkopen aandelen die ze lenen en waarvan ze overtuigd zijn dat ze gaan dalen, om die dan later - wanneer de koers effectief gedaald is - terug te kopen tegen een lagere prijs. Het verschil, dat soms aardig oploopt, steken ze dan op zak. Onnodig te zeggen dat zoiets voor vreemde bokkensprongen kan zorgen op de beurstabellen.

 

Om een en ander in toom te houden, heeft Europa - in het zog van de financiële crisis en de eurocrisis - beslist dat shortsellers voortaan moeten melden wanneer ze een half procent of meer van het op de beurs geplaatste aandelenkapitaal "shorten".

 

In afwachting van kwartaalresultaten

Die Europese verordening is sinds begin deze maand van kracht en de Belgische beurswaakhond FSMA heeft die lijst nu voor het eerst gepubliceerd. Daaruit blijkt dat vier Amerikaanse hefboomfondsen en één Brits investeringsfonds samen "short" zitten op een totaal van 3,67% van de Delhaize-aandelen.

 

Of de shortsellers posities hebben ingenomen met het oog op de derdekwartaalcijfers die Delhaize morgen bekendmaakt (en de daarmee gepaard gaande koersbewegingen), is verre van uit te sluiten. Volgens zakenkrant De Tijd gaan analisten van onder meer Crédit Suisse en Rabobank immers uit van minder goede resultaten over het voorbije derde kwartaal.

 

Of de analisten het bij het rechte eind hebben - en de shortsellers dus langs de kassa zullen passeren - zal morgen blijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top