Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Het Delhaize-aandeel blijkt erg  "populair" in het allereerste overzicht van shortposities in Belgische ondernemingen. Daarme lijken shortsellers - beleggers die speculeren op koersdalingen - te geloven dat het aandeel fors gaat dalen. Morgen komt Delhaize met nieuwe kwartaalresultaten, en daar hebben de shortsellers blijkbaar geen goed oog in.

Meldingsplicht sinds eurocrisis

Shortsellers verkopen aandelen die ze lenen en waarvan ze overtuigd zijn dat ze gaan dalen, om die dan later - wanneer de koers effectief gedaald is - terug te kopen tegen een lagere prijs. Het verschil, dat soms aardig oploopt, steken ze dan op zak. Onnodig te zeggen dat zoiets voor vreemde bokkensprongen kan zorgen op de beurstabellen.

 

Om een en ander in toom te houden, heeft Europa - in het zog van de financiële crisis en de eurocrisis - beslist dat shortsellers voortaan moeten melden wanneer ze een half procent of meer van het op de beurs geplaatste aandelenkapitaal "shorten".

 

In afwachting van kwartaalresultaten

Die Europese verordening is sinds begin deze maand van kracht en de Belgische beurswaakhond FSMA heeft die lijst nu voor het eerst gepubliceerd. Daaruit blijkt dat vier Amerikaanse hefboomfondsen en één Brits investeringsfonds samen "short" zitten op een totaal van 3,67% van de Delhaize-aandelen.

 

Of de shortsellers posities hebben ingenomen met het oog op de derdekwartaalcijfers die Delhaize morgen bekendmaakt (en de daarmee gepaard gaande koersbewegingen), is verre van uit te sluiten. Volgens zakenkrant De Tijd gaan analisten van onder meer Crédit Suisse en Rabobank immers uit van minder goede resultaten over het voorbije derde kwartaal.

 

Of de analisten het bij het rechte eind hebben - en de shortsellers dus langs de kassa zullen passeren - zal morgen blijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top