Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers | RetailDetail

Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Het Delhaize-aandeel blijkt erg  "populair" in het allereerste overzicht van shortposities in Belgische ondernemingen. Daarme lijken shortsellers - beleggers die speculeren op koersdalingen - te geloven dat het aandeel fors gaat dalen. Morgen komt Delhaize met nieuwe kwartaalresultaten, en daar hebben de shortsellers blijkbaar geen goed oog in.

Meldingsplicht sinds eurocrisis

Shortsellers verkopen aandelen die ze lenen en waarvan ze overtuigd zijn dat ze gaan dalen, om die dan later - wanneer de koers effectief gedaald is - terug te kopen tegen een lagere prijs. Het verschil, dat soms aardig oploopt, steken ze dan op zak. Onnodig te zeggen dat zoiets voor vreemde bokkensprongen kan zorgen op de beurstabellen.

 

Om een en ander in toom te houden, heeft Europa - in het zog van de financiële crisis en de eurocrisis - beslist dat shortsellers voortaan moeten melden wanneer ze een half procent of meer van het op de beurs geplaatste aandelenkapitaal "shorten".

 

In afwachting van kwartaalresultaten

Die Europese verordening is sinds begin deze maand van kracht en de Belgische beurswaakhond FSMA heeft die lijst nu voor het eerst gepubliceerd. Daaruit blijkt dat vier Amerikaanse hefboomfondsen en één Brits investeringsfonds samen "short" zitten op een totaal van 3,67% van de Delhaize-aandelen.

 

Of de shortsellers posities hebben ingenomen met het oog op de derdekwartaalcijfers die Delhaize morgen bekendmaakt (en de daarmee gepaard gaande koersbewegingen), is verre van uit te sluiten. Volgens zakenkrant De Tijd gaan analisten van onder meer Crédit Suisse en Rabobank immers uit van minder goede resultaten over het voorbije derde kwartaal.

 

Of de analisten het bij het rechte eind hebben - en de shortsellers dus langs de kassa zullen passeren - zal morgen blijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.