Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers | RetailDetail

Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Delhaize-aandeel mikpunt van shortsellers

Het Delhaize-aandeel blijkt erg  "populair" in het allereerste overzicht van shortposities in Belgische ondernemingen. Daarme lijken shortsellers - beleggers die speculeren op koersdalingen - te geloven dat het aandeel fors gaat dalen. Morgen komt Delhaize met nieuwe kwartaalresultaten, en daar hebben de shortsellers blijkbaar geen goed oog in.

Meldingsplicht sinds eurocrisis

Shortsellers verkopen aandelen die ze lenen en waarvan ze overtuigd zijn dat ze gaan dalen, om die dan later - wanneer de koers effectief gedaald is - terug te kopen tegen een lagere prijs. Het verschil, dat soms aardig oploopt, steken ze dan op zak. Onnodig te zeggen dat zoiets voor vreemde bokkensprongen kan zorgen op de beurstabellen.

 

Om een en ander in toom te houden, heeft Europa - in het zog van de financiële crisis en de eurocrisis - beslist dat shortsellers voortaan moeten melden wanneer ze een half procent of meer van het op de beurs geplaatste aandelenkapitaal "shorten".

 

In afwachting van kwartaalresultaten

Die Europese verordening is sinds begin deze maand van kracht en de Belgische beurswaakhond FSMA heeft die lijst nu voor het eerst gepubliceerd. Daaruit blijkt dat vier Amerikaanse hefboomfondsen en één Brits investeringsfonds samen "short" zitten op een totaal van 3,67% van de Delhaize-aandelen.

 

Of de shortsellers posities hebben ingenomen met het oog op de derdekwartaalcijfers die Delhaize morgen bekendmaakt (en de daarmee gepaard gaande koersbewegingen), is verre van uit te sluiten. Volgens zakenkrant De Tijd gaan analisten van onder meer Crédit Suisse en Rabobank immers uit van minder goede resultaten over het voorbije derde kwartaal.

 

Of de analisten het bij het rechte eind hebben - en de shortsellers dus langs de kassa zullen passeren - zal morgen blijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.