Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Supermarktketen Delhaize heeft in alle stilte beslist de prijzen van een duizendtal producten te verhogen. Daar zijn er al een kleine 550 ook effectief van doorgevoerd. Nochtans had de keten de voorbije maanden steevast met veel bombarie permanente prijsdalingen bekendgemaakt, waarmee Delhaize zelfs Colruyt in het defensief dwong.

"Niets bijzonders"

De prijsverhoging is sinds gisterochtend van kracht in alle winkelformules van de groep, zowel de supermarkten, City, Proxy als AD. Gevraagd naar een reactie liet Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize België, weten dat er "niets bijzonders" aan de hand is: "Prijsaanpassingen zijn een permanent gegeven. Er zijn er dagelijks, zowel omhoog als omlaag. In een maand worden op die manier vier- tot zesduizend prijzen aangepast, in functie van de markt, promoties en grondstoffenprijzen."

 

Op de vraag waarom het dit keer enkel om prijsstijgingen gaat, hield de woordvoerder zich op de vlakte: "Dat is niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is dat prijzen constant aangepast worden, in beide richtingen."

 

Zenuwachtigheid troef

Guy Elewaut, hoofd strategie, verwijst als verklaring onder meer naar de recente winstwaarschuwing van Danone en de winst- én omzetwaarschuwing bij Procter & Gamble, die last hebben van stijgende grondstoffenprijzen en consumenten die meer en meer de knip op de beurs houden. Daar lijden de distributeurs uiteraard ook zelf onder.

 

De beslissing van Delhaize mag dan al verstaanbaar zijn, het moment lijkt niettemin slecht gekozen nu de supermarkten een prijzenoorlog aan het uitvechten zijn. Elewaut wijst er wel op dat Delhaize sinds begin dit jaar zijn algemeen prijspeil heeft verbeterd en dat "de kloof met anderen is afgenomen." Met die "anderen" bedoelt hij uiteraard vooral Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top