Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten | RetailDetail

Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Supermarktketen Delhaize heeft in alle stilte beslist de prijzen van een duizendtal producten te verhogen. Daar zijn er al een kleine 550 ook effectief van doorgevoerd. Nochtans had de keten de voorbije maanden steevast met veel bombarie permanente prijsdalingen bekendgemaakt, waarmee Delhaize zelfs Colruyt in het defensief dwong.

"Niets bijzonders"

De prijsverhoging is sinds gisterochtend van kracht in alle winkelformules van de groep, zowel de supermarkten, City, Proxy als AD. Gevraagd naar een reactie liet Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize België, weten dat er "niets bijzonders" aan de hand is: "Prijsaanpassingen zijn een permanent gegeven. Er zijn er dagelijks, zowel omhoog als omlaag. In een maand worden op die manier vier- tot zesduizend prijzen aangepast, in functie van de markt, promoties en grondstoffenprijzen."

 

Op de vraag waarom het dit keer enkel om prijsstijgingen gaat, hield de woordvoerder zich op de vlakte: "Dat is niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is dat prijzen constant aangepast worden, in beide richtingen."

 

Zenuwachtigheid troef

Guy Elewaut, hoofd strategie, verwijst als verklaring onder meer naar de recente winstwaarschuwing van Danone en de winst- én omzetwaarschuwing bij Procter & Gamble, die last hebben van stijgende grondstoffenprijzen en consumenten die meer en meer de knip op de beurs houden. Daar lijden de distributeurs uiteraard ook zelf onder.

 

De beslissing van Delhaize mag dan al verstaanbaar zijn, het moment lijkt niettemin slecht gekozen nu de supermarkten een prijzenoorlog aan het uitvechten zijn. Elewaut wijst er wel op dat Delhaize sinds begin dit jaar zijn algemeen prijspeil heeft verbeterd en dat "de kloof met anderen is afgenomen." Met die "anderen" bedoelt hij uiteraard vooral Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met 12 winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Back to top