Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Supermarktketen Delhaize heeft in alle stilte beslist de prijzen van een duizendtal producten te verhogen. Daar zijn er al een kleine 550 ook effectief van doorgevoerd. Nochtans had de keten de voorbije maanden steevast met veel bombarie permanente prijsdalingen bekendgemaakt, waarmee Delhaize zelfs Colruyt in het defensief dwong.

"Niets bijzonders"

De prijsverhoging is sinds gisterochtend van kracht in alle winkelformules van de groep, zowel de supermarkten, City, Proxy als AD. Gevraagd naar een reactie liet Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize België, weten dat er "niets bijzonders" aan de hand is: "Prijsaanpassingen zijn een permanent gegeven. Er zijn er dagelijks, zowel omhoog als omlaag. In een maand worden op die manier vier- tot zesduizend prijzen aangepast, in functie van de markt, promoties en grondstoffenprijzen."

 

Op de vraag waarom het dit keer enkel om prijsstijgingen gaat, hield de woordvoerder zich op de vlakte: "Dat is niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is dat prijzen constant aangepast worden, in beide richtingen."

 

Zenuwachtigheid troef

Guy Elewaut, hoofd strategie, verwijst als verklaring onder meer naar de recente winstwaarschuwing van Danone en de winst- én omzetwaarschuwing bij Procter & Gamble, die last hebben van stijgende grondstoffenprijzen en consumenten die meer en meer de knip op de beurs houden. Daar lijden de distributeurs uiteraard ook zelf onder.

 

De beslissing van Delhaize mag dan al verstaanbaar zijn, het moment lijkt niettemin slecht gekozen nu de supermarkten een prijzenoorlog aan het uitvechten zijn. Elewaut wijst er wel op dat Delhaize sinds begin dit jaar zijn algemeen prijspeil heeft verbeterd en dat "de kloof met anderen is afgenomen." Met die "anderen" bedoelt hij uiteraard vooral Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top