Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten | RetailDetail

Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Delhaize verhoogt in alle stilte prijs 1.000 producten

Supermarktketen Delhaize heeft in alle stilte beslist de prijzen van een duizendtal producten te verhogen. Daar zijn er al een kleine 550 ook effectief van doorgevoerd. Nochtans had de keten de voorbije maanden steevast met veel bombarie permanente prijsdalingen bekendgemaakt, waarmee Delhaize zelfs Colruyt in het defensief dwong.

"Niets bijzonders"

De prijsverhoging is sinds gisterochtend van kracht in alle winkelformules van de groep, zowel de supermarkten, City, Proxy als AD. Gevraagd naar een reactie liet Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize België, weten dat er "niets bijzonders" aan de hand is: "Prijsaanpassingen zijn een permanent gegeven. Er zijn er dagelijks, zowel omhoog als omlaag. In een maand worden op die manier vier- tot zesduizend prijzen aangepast, in functie van de markt, promoties en grondstoffenprijzen."

 

Op de vraag waarom het dit keer enkel om prijsstijgingen gaat, hield de woordvoerder zich op de vlakte: "Dat is niet de hoofdzaak. De hoofdzaak is dat prijzen constant aangepast worden, in beide richtingen."

 

Zenuwachtigheid troef

Guy Elewaut, hoofd strategie, verwijst als verklaring onder meer naar de recente winstwaarschuwing van Danone en de winst- én omzetwaarschuwing bij Procter & Gamble, die last hebben van stijgende grondstoffenprijzen en consumenten die meer en meer de knip op de beurs houden. Daar lijden de distributeurs uiteraard ook zelf onder.

 

De beslissing van Delhaize mag dan al verstaanbaar zijn, het moment lijkt niettemin slecht gekozen nu de supermarkten een prijzenoorlog aan het uitvechten zijn. Elewaut wijst er wel op dat Delhaize sinds begin dit jaar zijn algemeen prijspeil heeft verbeterd en dat "de kloof met anderen is afgenomen." Met die "anderen" bedoelt hij uiteraard vooral Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.