RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2024 volgens Jorg Snoeck

icon
Algemeen29 december, 2023

Net zoals de wereld ondergaat de retail turbulente verschuivingen. Van de complexe consument tot het outsourcen van werk aan AI-bots: 2024 dwingt bedrijven om strategische keuzes te maken – en gemaakte keuzes in vraag te stellen…

De consument

In het tijdperk van de mens – ook wel bekend als het Anthropoceen – verschijnen oorlogen, klimaatverandering en ongelijkheid dagelijks op onze schermen en op ons netvlies. Vanzelfsprekend drukken deze turbulenties ook hun stempel op het aankoopgedrag van de consument. Fragmentatie en personalisatie zijn nu de sleutelwoorden, de tijd van “one size fits all” is voorbij. Alleen door grenzeloos te denken, kunnen retailers nog grote oplages per niche bereiken.

Toch houden nog veel retailers vast aan verouderde beelden van een “traditioneel”, wit gezin met twee ouders en twee kinderen als “standaardconsument”. De realiteit is echter dat gezinsstructuren voortdurend veranderen, en wat ooit als norm gold, nu plaatsmaakt voor diversiteit en complexiteit. Wie vasthoudt aan achterhaalde opvattingen, kan het wel vergeten.

Ook de verdamping van (huishoud)budgetten kan niet over het hoofd worden gezien. Waar eens de grote sommen geld werden besteed aan traditionele aankopen, zien we nu een verschuiving richting ervaringen zoals reizen en een groeiende voorkeur voor tweedehands producten. De consumentenvraag zelf is geëvolueerd, en deze verschuivingen hebben een “bullwhip effect” gecreëerd: de veranderingen in de vraag worden versterkt naarmate ze door de toeleveringsketen gaan. Dit benadrukt de noodzaak voor bedrijven om wendbaar te zijn en snel te reageren op de veranderende dynamiek van de markt.

De regeltjes

Te vrezen valt dat de aanhoudende geopolitieke onzekerheid bepaald niet zal bijdragen aan onze gemoedsrust volgend jaar. Zolang er geen sectorakkoord is, mogen we ons ook aan verdere sociale onrust verwachten. Europa legt ondertussen steeds strakkere boeien op via verplichte ESG-rapportage en GDPR-wetgeving. Deze regelgevingen zullen ongetwijfeld economische repercussies met zich meebrengen, wat de vraag doet rijzen: hoe moeten merken en fabrikanten zich aanpassen aan deze onontkoombare veranderingen?

Het traditionele lineaire systeem, waar de keten eindigt met weggooien, behoort tot het verleden. De toekomst is er een van ’take back’: het terugnemen en hergebruiken van materialen na gebruik. Hoewel dit een positieve stap is naar duurzaamheid, brengt het ook aanzienlijke kosten met zich mee. Niet alleen zijn er de nodige investeringen, ook vormen bijkomende accijnzen, btw, verpakkingsbijdragen en zwerfvuiltaks extra lasten.

De fysieke Europese grenzen gaan tegen de vlakte in een wereld van onlinewinkelen en internationale inkoopmodellen. Niet alleen grote retailers en inkoopgroeperingen, maar ook politici maken van de strijd tegen territoriale inkoopbeperkingen een prioriteit, iets wat de merkfabrikanten in hoge mate ergert en verontrust. Bij één Europa hoort echter ook één regelgeving, en dat betekent een mogelijke ramp voor vadertje staat.

De winkel

In de toekomst kopen consumenten geen merken, ze verbinden zich ermee. We evolueren van een productgerichte naar een verhaalgedreven retail, waarbij de kracht van een merk niet alleen ligt in wat het verkoopt, maar in het verhaal dat het vertelt. Deze verschuiving betekent dat bedrijven moeten transformeren, zichzelf heruitvinden als ‘story businesses’ om relevant te blijven in een wereld zonder fysieke grenzen.

Zonder die fysieke grenzen bevindt België zich in een delicate concurrentiepositie. Alle vergelijkbare producten kunnen elders ter wereld worden gekocht, zoals het zoekmachine-dominerende Temu pijnlijk duidelijk maakt. Aangezien België een duur land is, met dank aan de overheid en personeelskosten, kost het Belgische bedrijven marge en eventuele winst als ze willen meegaan in de prijswedloop.

Nog meer bedrijven zullen naar franchise-oplossingen grijpen, aangezien de cao’s in België zijn voorbijgestreefd als we competitief willen blijven. Het is dat of sluiten. 2024 wordt een scharnierjaar waarin deze transformaties zich zullen versnellen, mogelijk wel met toenemende spanningen en stakingen.

Deze transformatie zal ook de rol van de hoofdkantoren herdefiniëren. Ze evolueren naar servicehubs, waar cruciale functies zoals facturatie, logistiek en marketing worden uitbesteed naar landen met lagere loonkosten. Dit resulteert in een gefragmenteerde internationale arbeidskracht, ondersteund door remote smartworkers en kunstmatige intelligentie. Ook logistieke oplossingen verhuizen nog meer naar het buitenland.

Groot, groter, grootst

De recente interesse van de Chinese e-commercereus JD.com in Ceconomy, het moederbedrijf van Saturn en Media Markt, geeft blijk van een significante trend. Sinds de zomer lopen er overnamegesprekken, en als deze tot een deal leiden, zou dat de Europese elektronicamarkt flink overhoop halen. Chinese bedrijven worden inderdaad steeds dominanter in Europa. De haven van Zeebrugge draait al op Chinese vrachtschepen, terwijl er in Luik nog eens 30.000 tot 50.000 m² Alibaba-depot bijkomt. Vragen over onze strategische keuzes dringen zich op.

Productiebedrijven anticiperen op deze globalisering door verkooppunten op te kopen om hun afzetgebied veilig te stellen, waarmee ze de traditionele grenzen tussen productie en verkoop verder afbreken. Ook de voorspellingen van vorig jaar blijven gelden: zeker in het supermarktlandschap is de ruimte schaars, de verliezers kunnen niet anders dan afdruipen.

Jumbo groeit te traag in België en blijft massa’s geld lekken. Hoeveel zal dit jaar in de kerstenvelop zitten? Mogelijk een stuk minder, want de Nederlandse nummer twee kampt op de thuismarkt met marktaandeelverlies en povere financiële resultaten. In plaats van consumenten de duidelijkheid te geven die ze verwachten, zet Jumbo zijn 7 Zekerheden nota bene om in 7 Onzekerheden. Jammer, want het is een prachtige retailer met zeer knappe winkels.

Bij Sligro is het ondanks de winnende overname van Metro ook al vechten met de duim omhoog of omlaag. Met het ontslag van de Belgische directie is ineens de navelstreng met de klant doorgeknipt, terwijl men er niet in slaagt om een eenduidig IT-systeem te ontwikkelen. Het zijn allemaal tekenen aan de wand.

En dan is er de Colruyt-groep, die duidelijk inzet op gezondheid, voeding en energie. De afslanking van de non-food afdeling met Dreamland doet speculeren over de toekomst van de mode-afdeling. Zullen ze dezelfde truc toepassen in 2024? De marktleider staat voor een keerpunt, en de zakenwereld kijkt met ingehouden adem toe welke koers er gekozen zal worden.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • Cillit Bang products in a supermarket
    icon
    Algemeen18 juli, 2025
    Reckitt verkoopt zijn schoonmaakmiddelendivisie voor 4,5 miljard aan Advent

    De Britse multinational Reckitt verkoopt zijn schoonmaakmiddelendivisie Essential Home aan investeringsmaatschappij Advent International. Reckitt behoudt wel een belang van 30% in de afgesplitste tak, die wordt gewaardeerd op 4,8 miljard dollar (4,5 miljard euro).

  • icon
    Algemeen17 juli, 2025
    Belgische retailers mogen uur langer openblijven

    De Belgische regering versoepelt de wet op de openingsuren om handelaars meer vrijheid te gunnen: de verplichte sluitingsdag verdwijnt en winkels mogen straks elke dag openblijven tot 21 uur.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Shopping Gent Zuid sluit op 31 juli

    Het is nu definitief: op 31 juli komt met de sluiting van het winkelcentrum Gent Zuid een einde aan een hoofdstuk in het commerciële leven van Gent. De site wordt herontwikkeld, met een beperkte rol voor retail.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN