RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: waarom Jumbo België weer zal opgeven

icon
Food30 december, 2022

Jumbo blaast in 2023 de aftocht in België, meent RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck. “Op de Nederlandse thuismarkt hebben ze genoeg op hun bord, waarom de verliezen blijven opstapelen?”

Geel Gevaar in gevaar?

“Als ik een voorspelling mag doen voor 2023, is het dat Jumbo België alweer verlaat”, zegt Snoeck. In 2019 gaf de opening van de eerste Jumbo-supermarkt in Pelt nog letterlijk en figuurlijk vuurwerk, maar van dat zo geduchte ‘Gele Gevaar’ valt vandaag niet veel te vrezen. Of beter: er zijn ondertussen grotere gevaren, niet het minst voor Jumbo zelf.

De ambitie was van bij de start honderd winkels te openen binnen de vijf jaar. Dat heette zelfs maar een “minigetal” te zijn om de nodige schaal te bereiken. Vandaag eindigt Jumbo het jaar met 27 winkels in België. De kaap van de honderd is verschoven naar 2027, terwijl het Nederlandse moederbedrijf voor de tweede keer fors moest subsidiëren. In twee jaar tijd kreeg de verlieslatende Belgische tak al 45 miljoen euro geïnjecteerd.

“Ze moeten nog zeker twee tot drie jaar zo blijven investeren. De vraag is of dat de moeite loont”, aldus Snoeck. Voor Jumbo wordt het dus een belangrijk jaar om knopen door te hakken: “cut your losses” of blijven meevechten in deze bloedige strijd?

Pech met de timing

De Belgische expansie gaat duidelijk niet naar wens. Toegegeven, de Nederlanders hebben een stuk pech: er is sinds de Belgische lancering nog geen “normaal” jaar geweest. Eerst zette de coronapandemie een rem op de expansieplannen, nu is er de kostencrisis die zeker in de foodretail ongemeen hard woedt. Terwijl de supermarktprijzen stijgen, klimmen de infrastructuur- en personeelskosten mee en voeren de Belgische retailers een verbeten concurrentiestrijd om de consument toch maar te houden. De marges hollen razendsnel uit, zoals ook Colruyt recent mocht ondervinden.

“Zo’n 30% van de 4.500 Belgische supermarkten dreigt volgend jaar in de problemen te komen, als de kosten nog verder stijgen. En dat is al zeker het geval, kijk maar naar de loonindexatie in januari. Zo’n systeem van automatische loonindexering kennen ze in Nederland trouwens niet, dat is uniek aan België”, merkt Snoeck op.

Bovendien is het in de sector momenteel erg moeilijk om personeel te vinden. Met het vinden van locaties heeft Jumbo het al even lastig. “Bij het zoeken naar panden staat de nieuwkomer achteraan in de rij. De vastgoedspelers, die de markt goed kennen, bellen eerst naar de ketens waar ze al jaren mee samenwerken. Ze kunnen ook minder gunstige huurprijzen bedingen als ze dan toch een A-locatie vastkrijgen. Voor Albert Heijn was dat in het begin ook zo.”

Nederland roept om aandacht

Zeker nu gewezen topman Frits van Eerd voor onbepaalde tijd een stap opzij heeft gezet, omwille van zijn betrokkenheid bij een witwasonderzoek naar het auto- en motorracecircuit, lijkt de kans groot dat Jumbo zijn verliezen tracht te beperken. Voormalig financieel directeur Ton van Veen heeft de fakkel overgenomen en dat is “veel meer een cijferman”, weet Snoeck.

In die cijfers zijn ook op de Nederlandse thuismarkt heel wat hoofdbrekens te zien. De omzet en het marktaandeel stagneren er, terwijl andere dochterketens dringend aandacht behoeven. Hoewel Hema het in België wel goed doet, gaat het in Nederland met de nieuwe dochterketen minder. Eigenaarsfamilie Van Eerd kocht Hema in 2020, maar moest die afgelopen voorjaar al flink in de kosten laten snoeien. Ook La Place komt maar niet van de grond. “Daar moet nog veel geld in worden gepompt.”

“Ze zullen zich weer gaan focussen op de thuismarkt, waar Jumbo als nummer twee een veel belangrijkere positie te verdedigen heeft dan in België. De directie geeft zelf toe zich te verslikken in de cultuurverschillen, last te hebben met vergunningen en de Belgische consument nog niet genoeg te doorgronden. Waarom dan koste wat kost blijven doorduwen”, vraagt Snoeck zich luidop af.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Jumbo blaast in 2023 de aftocht in België. Daarvoor vreest RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck. “Op de Nederlandse thuismarkt hebben ze genoeg op hun bord, waarom de verliezen blijven opstapelen?”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 juni, 2023
    Opnieuw staking bij Delhaize na uitspraak rechter

    Nadat een rechtbank donderdag besliste dat Delhaize geen stakingspiketten mag breken via eenzijdig verzoekschrift, brak er vrijdag voor het eerst sinds lang weer een staking uit, in de winkel in Waterloo.

  • icon
    Food9 juni, 2023
    [Filet Pur] Dansen op de vulkaan

    Inflatie? Crisis? Rode cijfers? Niks van aan: foodretail is een feestje van prijsverlagingen, verzoeningsvergaderingen, winkelopeningen en hightech-innovaties. Gooi die Filet Pur al maar op de barbecue!

  • icon
    Food9 juni, 2023
    Hopla: hoe Carrefour aan de slag gaat met ChatGPT

    In Frankrijk lanceert Carrefour Hopla,een chatbot met artificiële intelligentie, die klanten helpt bij het doen van de boodschappen. De retailer gebruikt generatieve AI ook voor enkele interne processen, zoals inkoop en productfiches.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

  • icon

    Food25 mei, 2023

    Ook Carrefour broedt op stevig besparingsplan

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN