Een innovatief en retailrijk 2012 gewenst | RetailDetail

Een innovatief en retailrijk 2012 gewenst

Een innovatief en retailrijk 2012 gewenst

Wordt 2012 een jaar van retailrijkdom of retailarmoede? Het grimmige economische klimaat doet velen aarzelen, bevestigen Gino Van Ossel (Vlerick) en Dominique Michel (Comeos) ons volgende week. Toch ontspruiten de beste ideeën en sterkste innovaties vaak in de moeilijkste tijden, zoals Herman Konings aantoont met een waaier aan creatieve nieuwe trends.

"Multichannel is een must"

We mogen er dus zeker van zijn dat het vooruit zal gaan in de retail het komende jaar - en nog razendsnel ook. Retailers worden verplicht multi-channel te denken, want retail verkent tot voor kort ondenkbare nieuwe horizonten: e-tail, f-tail, m-tail, s-commerce, … We kunnen er maar beter aan wennen, want weg te denken zijn ze niet meer. 

 

Retailers zullen ook veel meer moeten nadenken over logistiek, aangezien de nood aan een sterk logistiek systeem exponentieel zal toenemen. De hoge huurprijzen en de schaarste aan goede panden zorgen er bijvoorbeeld voor dat er minder ruimte en dus voorraad in de winkels zal zijn. E-commerce kan een mooie oplossing bieden, zelfs op de winkelvloer: als het juiste maatje niet aanwezig is, kan je in de winkel snel even online bestellen; de levering gebeurt aan huis.

 

Onder meer Telenet heeft ons in 2011 met zijn SmartSpots geleerd hoe je de online- en offlinewereld ook kunt verenigen inzake servicebeleid. Het service-aanspreekpunt blijft centraal georganiseerd, maar dankzij nieuwe technologieën kan de klant toch in elke winkel terecht voor een complete en laagdrempelige dienstverlening: een ideale oplossing in een tijdperk waarin de consument dikwijls veel beter voorbereid is dan de verkoper in de winkel zelf. 

"Alleen met vertrouwen kan je het redden"

Het mag duidelijk zijn dat fysieke retailers in die veranderende omgeving zo hun voordelen houden. Enigszins verrassend zal de consument anno 2012 in al zijn onzekerheid teruggrijpen naar de ‘goede oude’ waarden. Webshopgroep Coolblue die eigen fysieke winkels opent, is daarvan zowat het beste bewijs. 

 

Hét grote voordeel van de ‘brick ‘n mortar’-handelaar is het jarenlange vertrouwen dat hij van de consument geniet. Dat vertrouwen wordt cruciaal wanneer de hele markt de stap naar multichannel zet: enkel gevestigde internethandelaars als Amazon of Bol.com zullen ook blijvers zijn, omdat ze het vertrouwen van de markt al hebben gewonnen.

 

Als een van de trends plots helemaal zichtbaar wordt - of als een van de trends plots duidelijk ontkracht wordt, zullen wij er staan om die evoluties te melden en te duiden...

 

Jorg SnoeckDe allerbeste wensen voor een retailrijk 2012 vanwege het RetailDetail-team,

 

Jorg Snoeck

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.