Een innovatief en retailrijk 2012 gewenst | RetailDetail

Een innovatief en retailrijk 2012 gewenst

Een innovatief en retailrijk 2012 gewenst

Wordt 2012 een jaar van retailrijkdom of retailarmoede? Het grimmige economische klimaat doet velen aarzelen, bevestigen Gino Van Ossel (Vlerick) en Dominique Michel (Comeos) ons volgende week. Toch ontspruiten de beste ideeën en sterkste innovaties vaak in de moeilijkste tijden, zoals Herman Konings aantoont met een waaier aan creatieve nieuwe trends.

"Multichannel is een must"

We mogen er dus zeker van zijn dat het vooruit zal gaan in de retail het komende jaar - en nog razendsnel ook. Retailers worden verplicht multi-channel te denken, want retail verkent tot voor kort ondenkbare nieuwe horizonten: e-tail, f-tail, m-tail, s-commerce, … We kunnen er maar beter aan wennen, want weg te denken zijn ze niet meer. 

 

Retailers zullen ook veel meer moeten nadenken over logistiek, aangezien de nood aan een sterk logistiek systeem exponentieel zal toenemen. De hoge huurprijzen en de schaarste aan goede panden zorgen er bijvoorbeeld voor dat er minder ruimte en dus voorraad in de winkels zal zijn. E-commerce kan een mooie oplossing bieden, zelfs op de winkelvloer: als het juiste maatje niet aanwezig is, kan je in de winkel snel even online bestellen; de levering gebeurt aan huis.

 

Onder meer Telenet heeft ons in 2011 met zijn SmartSpots geleerd hoe je de online- en offlinewereld ook kunt verenigen inzake servicebeleid. Het service-aanspreekpunt blijft centraal georganiseerd, maar dankzij nieuwe technologieën kan de klant toch in elke winkel terecht voor een complete en laagdrempelige dienstverlening: een ideale oplossing in een tijdperk waarin de consument dikwijls veel beter voorbereid is dan de verkoper in de winkel zelf. 

"Alleen met vertrouwen kan je het redden"

Het mag duidelijk zijn dat fysieke retailers in die veranderende omgeving zo hun voordelen houden. Enigszins verrassend zal de consument anno 2012 in al zijn onzekerheid teruggrijpen naar de ‘goede oude’ waarden. Webshopgroep Coolblue die eigen fysieke winkels opent, is daarvan zowat het beste bewijs. 

 

Hét grote voordeel van de ‘brick ‘n mortar’-handelaar is het jarenlange vertrouwen dat hij van de consument geniet. Dat vertrouwen wordt cruciaal wanneer de hele markt de stap naar multichannel zet: enkel gevestigde internethandelaars als Amazon of Bol.com zullen ook blijvers zijn, omdat ze het vertrouwen van de markt al hebben gewonnen.

 

Als een van de trends plots helemaal zichtbaar wordt - of als een van de trends plots duidelijk ontkracht wordt, zullen wij er staan om die evoluties te melden en te duiden...

 

Jorg SnoeckDe allerbeste wensen voor een retailrijk 2012 vanwege het RetailDetail-team,

 

Jorg Snoeck

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.