Eerste koopjesweek eindigt op status quo

Eerste koopjesweek eindigt op status quo

De eerste week van de winterkoopjes is afgesloten met een status quo tegenover vorig jaar. Al bij al nog een goed resultaat, gezien de storm die de voorbije week over het land raasde en het feit dat er één weekdag minder was dit jaar.

Moeizame start

De winterkoopjes begonnen dit jaar inderdaad pas op dinsdag, en niet op maandag, zoals vorig jaar. Bovendien hield de zware storm vooral dinsdag en donderdag flink wat koopjesjagers thuis, klinkt het bij  Unizo/ModeUnie, dat gezien die omstandigheden toch spreekt van een "behoorlijk resultaat".

 

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat 386 zelfstandige modehandelaars contacteerde, heeft het over een "status quo ten opzichte van de eerste soldenweek vorig jaar. Op voorhand hadden de handelaars hoge verwachtingen, maar het stormweer, dat zowat de hele week aanhield, zorgde ervoor dat heel wat kooplustigen thuisbleven. Een streep door de rekening van de modehandelaars die al een erg teleurstellend najaar achter de rug hebben", klinkt het NSZ kritischer.

"Weekend al beter"

Het weekend bracht echter beterschap, bevestigen beide zelfstandigenorganisaties in koor, zonder echter detailcijfers bekend te maken. "Afgelopen zondag waren vooral de winkels in de grote straten open; de zondagverkoop in de kleinere winkelstraat was iets minder", aldus Unizo. Ook het NSZ merkte beterschap dit weekend: "Hopelijk zorgt het goede weekend nu voor een even fraai vervolg voor de rest van de winterkoopjes." Als de weergoden wat meezitten, tenminste...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top