Eerste koopzondag voor Kerst groot succes | RetailDetail

Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

De eerste eindejaarskoopzondag van dit jaar was een groot succes: het aantal elektronische betaaltransacties en de omzet stegen sterk ten opzichte van de eerste koopzondag van vorig jaar. Bovendien kent de tweede koopzondag doorgaans meer succes, omdat die dichter bij Kerst en Nieuw ligt: (eindelijk) mooie vooruitzichten voor de handelaars dus.

5% meer omzet...

Uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat de handelaars hun omzet met 5% zagen stijgen ten opzichte van de eerste koopzondag in 2011. Een puike prestatie, zeker in tijden van aanhoudende crisis, én een betere prestatie dan vorig jaar: toen hield de eerste koopzondag het bij een bescheiden meerverkoop van 1,5 procent tegenover 2010.

 

"Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen en het feit dat heel wat mensen de knip op de beugel houden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Blijkbaar weigeren we toch te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuw, wat uiteraard een goede zaak is voor de handelaar." 

 

Ook Unizo spreekt van een succes: de ondernemersorganisatie verwacht een betere kerstverkoop dan vorig jaar. Dat zit er trouwens dik in, al was het maar omdat de kaarten dit jaar veel beter geschud liggen dan in 2011: toen vielen Kerstmis en Nieuwjaar op een zondag. Winkeliers verwachten dat 23 december door de last minute-consumenten een topkoopzondag wordt.

 

...en ruim 400.000 elektronische transacties extra

Dat er gisteren al flink gekocht is, blijkt ook uit de cijfers van Atos Worldline, dat in ons land instaat voor de verwerking van het elektronische betaalverkeer. Op 11 december 2011, de eerste koopzondag van vorig jaar, verwerkte het bedrijf 1.480.000 transacties; gisteren waren dat er 1.890.000 - een stijging met meer dan 25%

 

"We zien een serieuze stijging", zegt woordvoerder Bram Boriau. "De eerste koopzondag viel dit jaar dichter bij Kerst dan vorig jaar. Mensen zijn daarom meer geneigd om hun kerstaankopen op een zondag te doen. Daarnaast is er natuurlijk het groeiende succes van elektronisch betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.