Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

De eerste eindejaarskoopzondag van dit jaar was een groot succes: het aantal elektronische betaaltransacties en de omzet stegen sterk ten opzichte van de eerste koopzondag van vorig jaar. Bovendien kent de tweede koopzondag doorgaans meer succes, omdat die dichter bij Kerst en Nieuw ligt: (eindelijk) mooie vooruitzichten voor de handelaars dus.

5% meer omzet...

Uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat de handelaars hun omzet met 5% zagen stijgen ten opzichte van de eerste koopzondag in 2011. Een puike prestatie, zeker in tijden van aanhoudende crisis, én een betere prestatie dan vorig jaar: toen hield de eerste koopzondag het bij een bescheiden meerverkoop van 1,5 procent tegenover 2010.

 

"Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen en het feit dat heel wat mensen de knip op de beugel houden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Blijkbaar weigeren we toch te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuw, wat uiteraard een goede zaak is voor de handelaar." 

 

Ook Unizo spreekt van een succes: de ondernemersorganisatie verwacht een betere kerstverkoop dan vorig jaar. Dat zit er trouwens dik in, al was het maar omdat de kaarten dit jaar veel beter geschud liggen dan in 2011: toen vielen Kerstmis en Nieuwjaar op een zondag. Winkeliers verwachten dat 23 december door de last minute-consumenten een topkoopzondag wordt.

 

...en ruim 400.000 elektronische transacties extra

Dat er gisteren al flink gekocht is, blijkt ook uit de cijfers van Atos Worldline, dat in ons land instaat voor de verwerking van het elektronische betaalverkeer. Op 11 december 2011, de eerste koopzondag van vorig jaar, verwerkte het bedrijf 1.480.000 transacties; gisteren waren dat er 1.890.000 - een stijging met meer dan 25%

 

"We zien een serieuze stijging", zegt woordvoerder Bram Boriau. "De eerste koopzondag viel dit jaar dichter bij Kerst dan vorig jaar. Mensen zijn daarom meer geneigd om hun kerstaankopen op een zondag te doen. Daarnaast is er natuurlijk het groeiende succes van elektronisch betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top