Eerste koopzondag voor Kerst groot succes | RetailDetail

Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

De eerste eindejaarskoopzondag van dit jaar was een groot succes: het aantal elektronische betaaltransacties en de omzet stegen sterk ten opzichte van de eerste koopzondag van vorig jaar. Bovendien kent de tweede koopzondag doorgaans meer succes, omdat die dichter bij Kerst en Nieuw ligt: (eindelijk) mooie vooruitzichten voor de handelaars dus.

5% meer omzet...

Uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat de handelaars hun omzet met 5% zagen stijgen ten opzichte van de eerste koopzondag in 2011. Een puike prestatie, zeker in tijden van aanhoudende crisis, én een betere prestatie dan vorig jaar: toen hield de eerste koopzondag het bij een bescheiden meerverkoop van 1,5 procent tegenover 2010.

 

"Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen en het feit dat heel wat mensen de knip op de beugel houden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Blijkbaar weigeren we toch te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuw, wat uiteraard een goede zaak is voor de handelaar." 

 

Ook Unizo spreekt van een succes: de ondernemersorganisatie verwacht een betere kerstverkoop dan vorig jaar. Dat zit er trouwens dik in, al was het maar omdat de kaarten dit jaar veel beter geschud liggen dan in 2011: toen vielen Kerstmis en Nieuwjaar op een zondag. Winkeliers verwachten dat 23 december door de last minute-consumenten een topkoopzondag wordt.

 

...en ruim 400.000 elektronische transacties extra

Dat er gisteren al flink gekocht is, blijkt ook uit de cijfers van Atos Worldline, dat in ons land instaat voor de verwerking van het elektronische betaalverkeer. Op 11 december 2011, de eerste koopzondag van vorig jaar, verwerkte het bedrijf 1.480.000 transacties; gisteren waren dat er 1.890.000 - een stijging met meer dan 25%

 

"We zien een serieuze stijging", zegt woordvoerder Bram Boriau. "De eerste koopzondag viel dit jaar dichter bij Kerst dan vorig jaar. Mensen zijn daarom meer geneigd om hun kerstaankopen op een zondag te doen. Daarnaast is er natuurlijk het groeiende succes van elektronisch betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Back to top