Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

Eerste koopzondag voor Kerst groot succes

De eerste eindejaarskoopzondag van dit jaar was een groot succes: het aantal elektronische betaaltransacties en de omzet stegen sterk ten opzichte van de eerste koopzondag van vorig jaar. Bovendien kent de tweede koopzondag doorgaans meer succes, omdat die dichter bij Kerst en Nieuw ligt: (eindelijk) mooie vooruitzichten voor de handelaars dus.

5% meer omzet...

Uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat de handelaars hun omzet met 5% zagen stijgen ten opzichte van de eerste koopzondag in 2011. Een puike prestatie, zeker in tijden van aanhoudende crisis, én een betere prestatie dan vorig jaar: toen hield de eerste koopzondag het bij een bescheiden meerverkoop van 1,5 procent tegenover 2010.

 

"Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen en het feit dat heel wat mensen de knip op de beugel houden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Blijkbaar weigeren we toch te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuw, wat uiteraard een goede zaak is voor de handelaar." 

 

Ook Unizo spreekt van een succes: de ondernemersorganisatie verwacht een betere kerstverkoop dan vorig jaar. Dat zit er trouwens dik in, al was het maar omdat de kaarten dit jaar veel beter geschud liggen dan in 2011: toen vielen Kerstmis en Nieuwjaar op een zondag. Winkeliers verwachten dat 23 december door de last minute-consumenten een topkoopzondag wordt.

 

...en ruim 400.000 elektronische transacties extra

Dat er gisteren al flink gekocht is, blijkt ook uit de cijfers van Atos Worldline, dat in ons land instaat voor de verwerking van het elektronische betaalverkeer. Op 11 december 2011, de eerste koopzondag van vorig jaar, verwerkte het bedrijf 1.480.000 transacties; gisteren waren dat er 1.890.000 - een stijging met meer dan 25%

 

"We zien een serieuze stijging", zegt woordvoerder Bram Boriau. "De eerste koopzondag viel dit jaar dichter bij Kerst dan vorig jaar. Mensen zijn daarom meer geneigd om hun kerstaankopen op een zondag te doen. Daarnaast is er natuurlijk het groeiende succes van elektronisch betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top