Eerste steen gelegd van 15e Decathlon in Maasmechelen | RetailDetail

Eerste steen gelegd van 15e Decathlon in Maasmechelen

Eerste steen gelegd van 15e Decathlon in Maasmechelen

In Maasmechelen is vandaag de eerste steen gelegd van de 15e Belgische Decathlon-winkel. Op de site van een oude kolenmijn aan de Maaslaan begint Decathlon met de ombouw van een terrein van 51.000 m². Voor de sportketen is er een investering van zowat 6 miljoen mee gemoeid.

Bouw in twee fases

Het terrein, dat Decathlon deels van de Limburgse Reconversie Maatschappij (41.000 m²) en deels van de gemeente Maasmechelen (10.000 m²) kocht, wordt in twee fases getransformeerd tot winkel. In de eerste fase zal op een oppervlakte van 5.100 m² een winkelruimte van 4.300 m² worden aangelegd, samen met 650 m² testruimte en een parking voor 450 wagens. In een tweede fase komen daar nog 2.500 m² verkoopruimte en 310 parkeerplaatsen bij.

 

Omwille van de aanwezigheid van vliegas in de bodem – vervuilend as dat vrijkomt bij de verbranding van steenkool – wordt de winkel op palen in de grond gebouwd. Ook in de architectuur van de vestiging worden ‘milieuvriendelijke’ elementen verwerkt: de winkel krijgt een groen dak, warmtepompen en gasverwarming voor sociale lokalen. "En hemelwater zal worden herbruikt voor het sanitair," voegt Mathieu Renier, directeur van de toekomstige winkel, nog toe.

 

De vestiging in Maasmechelen zal werk bieden aan ongeveer 45 mensen uit de regio. Na de voltooiing van de tweede fase belooft Decathlon nog extra banen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.