Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden

Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden

Naar aanleiding van de sperperiode en de daaropvolgende solden vergeleek Test-Aankoop meer dan 900 prijzen in tal van winkels en folders. De bezochte kleding-, schoen- en lederwarenwinkels hielden zich prima aan de huidige regelgeving, maar in meubelwinkels en elektrozaken trof de consumentenorganisatie nogal wat misbruiken en foute prijzen aan. Niet dat de sperperiode op hen van toepassing is, maar kortingen afficheren die er bij nader toezien geen blijken te zijn, is pure misleiding volgens Test-Aankoop.

Goed rapport voor kledingwinkels

Tijdens de sperperiode, één maand voor de start van de solden, mogen kledingwinkels geen prijsverminderingen meer aankondigen. Om na te gaan of de handelaars zich daaraan houden, noteerde Test-Aankoop deze zomer (sperperiode van juni en solden van juli) de prijzen van 176 kleding-, schoen- en lederwarenwinkels in Antwerpen, Brussel en Mons. Nu, net voor de winterkoopjes, komt de consumentenorganisatie met de resultaten op de proppen.

 

De enquêteurs gingen na of de soldenprijzen inderdaad lager waren dan tevoren, of de opgegeven "oorspronkelijke prijs" wel overeenstemde met wat ze eerder zelf hadden genoteerd en of er geen kunstmatige prijsverhogingen waren doorgevoerd net voor de start van de sperperiode (want die prijs geldt als referentie voor de solden).

 

Meer dan 9 op de 10 bezochte winkels legden een foutloos parcours af: 93% verwees systematisch naar de juiste prijs terwijl een kleine minderheid (7%) de klant in het ongewisse liet over de referentieprijs.

Misleidende promofolders

Anders was het gesteld met de elektro- en de meubelsector. Hoewel zij niet gebonden zijn aan een sperperiode, pakken ze toch ook vaak uit met koopjes, solden en andere voordeelprijzen. Daarom vergeleek Test-Aankoop ook bij hen 735 prijzen van 245 producten.

 

Al te vaak bleek de referentieprijs, waarop de korting werd berekend, hoger te zijn dan de prijs die de winkel of keten tevoren aanrekende voor datzelfde product. Hierdoor krijgt de klant de indruk dat hij een grote(re) korting krijgt, hoewel dat niet het geval is. In een aantal extreme gevallen was er zelfs totaal geen sprake van enige korting. Meer dan eens bleek de korting bovendien gewoon een cashbackoperatie te zijn, vermomd als solden.

"Schaf de sperperiode af"

In de marge van dit onderzoek herhaalt Test-Aankoop zijn pleidooi om de sperperiode eens en voorgoed af te schaffen, omdat er gewoon veel te veel achterpoortjes zijn. Vrijdag nog kreeg kledingketen ZEB al voor de zesde keer in drie jaar tijd een klacht wegens te vroege solden - en omdat de huidige regeling indruist tegen het principe van de vrije prijsbepaling. "Handelaars moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze zich van bepaalde producten willen ontdoen. Zo kunnen consumenten het hele jaar door interessante kortingen genieten", klinkt het.

 

De Europese Commissie daagde ons land trouwens al voor het Europese Hof van Justitie omdat het de sperperiode strijdig vindt met Europese regels. Die juridische procedure is nog steeds lopende.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top