RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden

icon
Algemeen20 december, 2011

Goed rapport voor kledingwinkels

Tijdens de sperperiode, één maand voor de start van de solden, mogen kledingwinkels geen prijsverminderingen meer aankondigen. Om na te gaan of de handelaars zich daaraan houden, noteerde Test-Aankoop deze zomer (sperperiode van juni en solden van juli) de prijzen van 176 kleding-, schoen- en lederwarenwinkels in Antwerpen, Brussel en Mons. Nu, net voor de winterkoopjes, komt de consumentenorganisatie met de resultaten op de proppen.

 

De enquêteurs gingen na of de soldenprijzen inderdaad lager waren dan tevoren, of de opgegeven “oorspronkelijke prijs” wel overeenstemde met wat ze eerder zelf hadden genoteerd en of er geen kunstmatige prijsverhogingen waren doorgevoerd net voor de start van de sperperiode (want die prijs geldt als referentie voor de solden).

 

Meer dan 9 op de 10 bezochte winkels legden een foutloos parcours af: 93% verwees systematisch naar de juiste prijs terwijl een kleine minderheid (7%) de klant in het ongewisse liet over de referentieprijs.

Misleidende promofolders

Anders was het gesteld met de elektro- en de meubelsector. Hoewel zij niet gebonden zijn aan een sperperiode, pakken ze toch ook vaak uit met koopjes, solden en andere voordeelprijzen. Daarom vergeleek Test-Aankoop ook bij hen 735 prijzen van 245 producten.

 

Al te vaak bleek de referentieprijs, waarop de korting werd berekend, hoger te zijn dan de prijs die de winkel of keten tevoren aanrekende voor datzelfde product. Hierdoor krijgt de klant de indruk dat hij een grote(re) korting krijgt, hoewel dat niet het geval is. In een aantal extreme gevallen was er zelfs totaal geen sprake van enige korting. Meer dan eens bleek de korting bovendien gewoon een cashbackoperatie te zijn, vermomd als solden.

“Schaf de sperperiode af”

In de marge van dit onderzoek herhaalt Test-Aankoop zijn pleidooi om de sperperiode eens en voorgoed af te schaffen, omdat er gewoon veel te veel achterpoortjes zijn. Vrijdag nog kreeg kledingketen ZEB al voor de zesde keer in drie jaar tijd een klacht wegens te vroege solden – en omdat de huidige regeling indruist tegen het principe van de vrije prijsbepaling. “Handelaars moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze zich van bepaalde producten willen ontdoen. Zo kunnen consumenten het hele jaar door interessante kortingen genieten”, klinkt het.

 

De Europese Commissie daagde ons land trouwens al voor het Europese Hof van Justitie omdat het de sperperiode strijdig vindt met Europese regels. Die juridische procedure is nog steeds lopende.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN