Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden | RetailDetail

Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden

Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden

Naar aanleiding van de sperperiode en de daaropvolgende solden vergeleek Test-Aankoop meer dan 900 prijzen in tal van winkels en folders. De bezochte kleding-, schoen- en lederwarenwinkels hielden zich prima aan de huidige regelgeving, maar in meubelwinkels en elektrozaken trof de consumentenorganisatie nogal wat misbruiken en foute prijzen aan. Niet dat de sperperiode op hen van toepassing is, maar kortingen afficheren die er bij nader toezien geen blijken te zijn, is pure misleiding volgens Test-Aankoop.

Goed rapport voor kledingwinkels

Tijdens de sperperiode, één maand voor de start van de solden, mogen kledingwinkels geen prijsverminderingen meer aankondigen. Om na te gaan of de handelaars zich daaraan houden, noteerde Test-Aankoop deze zomer (sperperiode van juni en solden van juli) de prijzen van 176 kleding-, schoen- en lederwarenwinkels in Antwerpen, Brussel en Mons. Nu, net voor de winterkoopjes, komt de consumentenorganisatie met de resultaten op de proppen.

 

De enquêteurs gingen na of de soldenprijzen inderdaad lager waren dan tevoren, of de opgegeven "oorspronkelijke prijs" wel overeenstemde met wat ze eerder zelf hadden genoteerd en of er geen kunstmatige prijsverhogingen waren doorgevoerd net voor de start van de sperperiode (want die prijs geldt als referentie voor de solden).

 

Meer dan 9 op de 10 bezochte winkels legden een foutloos parcours af: 93% verwees systematisch naar de juiste prijs terwijl een kleine minderheid (7%) de klant in het ongewisse liet over de referentieprijs.

Misleidende promofolders

Anders was het gesteld met de elektro- en de meubelsector. Hoewel zij niet gebonden zijn aan een sperperiode, pakken ze toch ook vaak uit met koopjes, solden en andere voordeelprijzen. Daarom vergeleek Test-Aankoop ook bij hen 735 prijzen van 245 producten.

 

Al te vaak bleek de referentieprijs, waarop de korting werd berekend, hoger te zijn dan de prijs die de winkel of keten tevoren aanrekende voor datzelfde product. Hierdoor krijgt de klant de indruk dat hij een grote(re) korting krijgt, hoewel dat niet het geval is. In een aantal extreme gevallen was er zelfs totaal geen sprake van enige korting. Meer dan eens bleek de korting bovendien gewoon een cashbackoperatie te zijn, vermomd als solden.

"Schaf de sperperiode af"

In de marge van dit onderzoek herhaalt Test-Aankoop zijn pleidooi om de sperperiode eens en voorgoed af te schaffen, omdat er gewoon veel te veel achterpoortjes zijn. Vrijdag nog kreeg kledingketen ZEB al voor de zesde keer in drie jaar tijd een klacht wegens te vroege solden - en omdat de huidige regeling indruist tegen het principe van de vrije prijsbepaling. "Handelaars moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze zich van bepaalde producten willen ontdoen. Zo kunnen consumenten het hele jaar door interessante kortingen genieten", klinkt het.

 

De Europese Commissie daagde ons land trouwens al voor het Europese Hof van Justitie omdat het de sperperiode strijdig vindt met Europese regels. Die juridische procedure is nog steeds lopende.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.