Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden | RetailDetail

Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden

Elektronica- en meubelzaken misleiden consument met "valse" solden

Naar aanleiding van de sperperiode en de daaropvolgende solden vergeleek Test-Aankoop meer dan 900 prijzen in tal van winkels en folders. De bezochte kleding-, schoen- en lederwarenwinkels hielden zich prima aan de huidige regelgeving, maar in meubelwinkels en elektrozaken trof de consumentenorganisatie nogal wat misbruiken en foute prijzen aan. Niet dat de sperperiode op hen van toepassing is, maar kortingen afficheren die er bij nader toezien geen blijken te zijn, is pure misleiding volgens Test-Aankoop.

Goed rapport voor kledingwinkels

Tijdens de sperperiode, één maand voor de start van de solden, mogen kledingwinkels geen prijsverminderingen meer aankondigen. Om na te gaan of de handelaars zich daaraan houden, noteerde Test-Aankoop deze zomer (sperperiode van juni en solden van juli) de prijzen van 176 kleding-, schoen- en lederwarenwinkels in Antwerpen, Brussel en Mons. Nu, net voor de winterkoopjes, komt de consumentenorganisatie met de resultaten op de proppen.

 

De enquêteurs gingen na of de soldenprijzen inderdaad lager waren dan tevoren, of de opgegeven "oorspronkelijke prijs" wel overeenstemde met wat ze eerder zelf hadden genoteerd en of er geen kunstmatige prijsverhogingen waren doorgevoerd net voor de start van de sperperiode (want die prijs geldt als referentie voor de solden).

 

Meer dan 9 op de 10 bezochte winkels legden een foutloos parcours af: 93% verwees systematisch naar de juiste prijs terwijl een kleine minderheid (7%) de klant in het ongewisse liet over de referentieprijs.

Misleidende promofolders

Anders was het gesteld met de elektro- en de meubelsector. Hoewel zij niet gebonden zijn aan een sperperiode, pakken ze toch ook vaak uit met koopjes, solden en andere voordeelprijzen. Daarom vergeleek Test-Aankoop ook bij hen 735 prijzen van 245 producten.

 

Al te vaak bleek de referentieprijs, waarop de korting werd berekend, hoger te zijn dan de prijs die de winkel of keten tevoren aanrekende voor datzelfde product. Hierdoor krijgt de klant de indruk dat hij een grote(re) korting krijgt, hoewel dat niet het geval is. In een aantal extreme gevallen was er zelfs totaal geen sprake van enige korting. Meer dan eens bleek de korting bovendien gewoon een cashbackoperatie te zijn, vermomd als solden.

"Schaf de sperperiode af"

In de marge van dit onderzoek herhaalt Test-Aankoop zijn pleidooi om de sperperiode eens en voorgoed af te schaffen, omdat er gewoon veel te veel achterpoortjes zijn. Vrijdag nog kreeg kledingketen ZEB al voor de zesde keer in drie jaar tijd een klacht wegens te vroege solden - en omdat de huidige regeling indruist tegen het principe van de vrije prijsbepaling. "Handelaars moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze zich van bepaalde producten willen ontdoen. Zo kunnen consumenten het hele jaar door interessante kortingen genieten", klinkt het.

 

De Europese Commissie daagde ons land trouwens al voor het Europese Hof van Justitie omdat het de sperperiode strijdig vindt met Europese regels. Die juridische procedure is nog steeds lopende.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.