Elektronische betalingen halen verhoopte verdubbeling niet | RetailDetail

Elektronische betalingen halen verhoopte verdubbeling niet

Elektronische betalingen halen verhoopte verdubbeling niet

De wens van de banksector om het aantal betalingen van aankopen met een bankkaart tussen 2009 en 2014 te verdubbelen, zal niet gerealiseerd worden. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. De belangenorganisatie pleit dan ook voor een verdere verlaging van de kosten voor handelaars voor het ontvangen van elektronische betalingen.

Kaartbetalingen met kwart gestegen

In 2009 werden 1,068 miljard betalingen met een Belgische bankkaart geregistreerd. In 2011 waren dat er al 1,237 miljard en in de eerste tien maanden van 2012 liep de wijzer door tot 1,095 miljard, wat het aantal geëxtrapoleerd voor het hele jaar zou doen opklimmen tot 1,314 miljard. Weliswaar een mooie stijging, maar toch nog altijd beperkt tot 23% in vergelijking met 2009 - en dat terwijl het doel een verdubbeling was tegen 2014.

 

“Jammer”, vindt voorzitter Christine Mattheeuws “want het staat buiten kijf dat elektronische betalingen veiliger zijn dan cash.” De organisatie schat dat zo’n 70% van alle betalingen in ons land nog steeds in cash gebeurt.

 

Om het aantal elektronische transacties een boost te geven, moeten de kosten van het elektronisch betalen voor de handelaar verder omlaag, aldus Mattheeuws. Begin dit jaar werden de tarieven bij marktleider Atos weliswaar versoepeld, maar dat zou volgens het NSZ nog steeds te duur zijn voor de handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.