"Er is veel werk in de winkel"

"Er is veel werk in de winkel"

Een kwart van de Belgische werkgevers verwacht er de komende zes maanden meer mensen aan te werven dan af te danken. Vooral in het Vlaamse gewest en bij grote bedrijven liggen kansen voor wie op zoek is naar werk.

Grote bedrijven presteren beter

Uit onderzoek bij 256 bedrijven blijkt onder meer dat er in de Belgische groot- en kleinhandel 2,5 keer zoveel bedrijven zijn die in de tweede helft van 2012 een toename van de tewerkstelling verwachten dan er bedrijven zijn die rekening houden met een daling. 26% uit van een positieve evolutie, terwijl slechts 11% van de ondernemingen een terugloop in het vooruitzicht stelt.

 

Vooral in ons gewest zit het goed: hier geeft één op de drie werkgevers aan dat ze een nettostijging van de tewerkstelling verwachten. In Wallonië stopt de wijzer al na één op de acht, terwijl de studie geen cijfers vrijgeeft over Brussel.

 

Naar bedrijfsomvang opgedeeld, komen er vooral bij de grotere bedrijven kansen. Hoe groter de onderneming, hoe beter de vooruitzichten: zo gaat bij de werkgevers van twee tot negen personeelsleden 21,7% uit van een aangroei van het werknemersbestand. Bij werkgevers van 50 tot 249 werknemers geldt dat voor 43,9%.

 

Doe-het-zelf en autodistributie leiden

De belangrijkste kansen op een nieuwe job liggen in de doe-het-zelfsector: het aantal bedrijven dat een uitbreiding van de tewerkstelling verwacht, ligt 23,1% hoger dan het aantal ondernemingen dat uitgaat van een daling. Andere sectoren met een aanzienlijk surplus zijn de autodistributie (22%), de kledingsector (20,1%) en de voedingssector (18,2%).

 

Anders ligt het in de distributie van elektronica, een tak die volop in crisis verkeert. Hier verwachten meer ondernemers een daling van de tewerkstelling.

 

De groot- en kleinhandel zijn volgens opdrachtgever Retailangels goed voor 434.000 banen, waarmee de retailsector de grootste werkverschaffer van werkgelegenheid zou zijn in de privé. Ongeveer één vacature op de zes in Vlaanderen zou gelinkt zijn aan de retailsector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top