"Er is veel werk in de winkel"

"Er is veel werk in de winkel"

Een kwart van de Belgische werkgevers verwacht er de komende zes maanden meer mensen aan te werven dan af te danken. Vooral in het Vlaamse gewest en bij grote bedrijven liggen kansen voor wie op zoek is naar werk.

Grote bedrijven presteren beter

Uit onderzoek bij 256 bedrijven blijkt onder meer dat er in de Belgische groot- en kleinhandel 2,5 keer zoveel bedrijven zijn die in de tweede helft van 2012 een toename van de tewerkstelling verwachten dan er bedrijven zijn die rekening houden met een daling. 26% uit van een positieve evolutie, terwijl slechts 11% van de ondernemingen een terugloop in het vooruitzicht stelt.

 

Vooral in ons gewest zit het goed: hier geeft één op de drie werkgevers aan dat ze een nettostijging van de tewerkstelling verwachten. In Wallonië stopt de wijzer al na één op de acht, terwijl de studie geen cijfers vrijgeeft over Brussel.

 

Naar bedrijfsomvang opgedeeld, komen er vooral bij de grotere bedrijven kansen. Hoe groter de onderneming, hoe beter de vooruitzichten: zo gaat bij de werkgevers van twee tot negen personeelsleden 21,7% uit van een aangroei van het werknemersbestand. Bij werkgevers van 50 tot 249 werknemers geldt dat voor 43,9%.

 

Doe-het-zelf en autodistributie leiden

De belangrijkste kansen op een nieuwe job liggen in de doe-het-zelfsector: het aantal bedrijven dat een uitbreiding van de tewerkstelling verwacht, ligt 23,1% hoger dan het aantal ondernemingen dat uitgaat van een daling. Andere sectoren met een aanzienlijk surplus zijn de autodistributie (22%), de kledingsector (20,1%) en de voedingssector (18,2%).

 

Anders ligt het in de distributie van elektronica, een tak die volop in crisis verkeert. Hier verwachten meer ondernemers een daling van de tewerkstelling.

 

De groot- en kleinhandel zijn volgens opdrachtgever Retailangels goed voor 434.000 banen, waarmee de retailsector de grootste werkverschaffer van werkgelegenheid zou zijn in de privé. Ongeveer één vacature op de zes in Vlaanderen zou gelinkt zijn aan de retailsector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top