"Er is veel werk in de winkel"

"Er is veel werk in de winkel"

Een kwart van de Belgische werkgevers verwacht er de komende zes maanden meer mensen aan te werven dan af te danken. Vooral in het Vlaamse gewest en bij grote bedrijven liggen kansen voor wie op zoek is naar werk.

Grote bedrijven presteren beter

Uit onderzoek bij 256 bedrijven blijkt onder meer dat er in de Belgische groot- en kleinhandel 2,5 keer zoveel bedrijven zijn die in de tweede helft van 2012 een toename van de tewerkstelling verwachten dan er bedrijven zijn die rekening houden met een daling. 26% uit van een positieve evolutie, terwijl slechts 11% van de ondernemingen een terugloop in het vooruitzicht stelt.

 

Vooral in ons gewest zit het goed: hier geeft één op de drie werkgevers aan dat ze een nettostijging van de tewerkstelling verwachten. In Wallonië stopt de wijzer al na één op de acht, terwijl de studie geen cijfers vrijgeeft over Brussel.

 

Naar bedrijfsomvang opgedeeld, komen er vooral bij de grotere bedrijven kansen. Hoe groter de onderneming, hoe beter de vooruitzichten: zo gaat bij de werkgevers van twee tot negen personeelsleden 21,7% uit van een aangroei van het werknemersbestand. Bij werkgevers van 50 tot 249 werknemers geldt dat voor 43,9%.

 

Doe-het-zelf en autodistributie leiden

De belangrijkste kansen op een nieuwe job liggen in de doe-het-zelfsector: het aantal bedrijven dat een uitbreiding van de tewerkstelling verwacht, ligt 23,1% hoger dan het aantal ondernemingen dat uitgaat van een daling. Andere sectoren met een aanzienlijk surplus zijn de autodistributie (22%), de kledingsector (20,1%) en de voedingssector (18,2%).

 

Anders ligt het in de distributie van elektronica, een tak die volop in crisis verkeert. Hier verwachten meer ondernemers een daling van de tewerkstelling.

 

De groot- en kleinhandel zijn volgens opdrachtgever Retailangels goed voor 434.000 banen, waarmee de retailsector de grootste werkverschaffer van werkgelegenheid zou zijn in de privé. Ongeveer één vacature op de zes in Vlaanderen zou gelinkt zijn aan de retailsector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top