"Fraudebestendige" leurkaarten voor huis-aan-huisverkopers

"Fraudebestendige" leurkaarten voor huis-aan-huisverkopers

De overheid is gestart met het afleveren van nieuwe leurkaarten voor de zowat 42.000 à 43.000 geregistreerde huis-aan-huisverkopers in ons land. De nieuwe kaart, ter grootte van een identiteitskaart, is beter beveiligd tegen fraude en moet ten laatste tegen 31 maart volgend jaar de oude vervangen.

Moeilijk(er) te vervalsen

De vervanging komt er onder meer om fraude tegen te gaan. De huidige machtiging, een papieren document op A4-formaat, was namelijk makkelijk te vervalsen. De nieuwe kaart bevat echter een QR-code, die de controleur onmiddellijk toegang geeft tot de databank ambulante handel. Die databank is gekoppeld aan de Kruispuntbank Ondernemingen, waardoor de situatie van de onderneming en de houder in real time kan worden weergegeven.

 

In ons land bezitten zo'n 42.000 à 43.000 mensen een leurkaart, nodig om goederen en diensten te mogen verkopen buiten de klassieke handelsvestiging. Het is echter een publiek geheim dat er ook flink wat mensen hun boterham verdienen zonder geldige toelating: uit onderzoek blijkt dat liefst 20% van de papieren machtigingen die momenteel in omloop zijn, niet (meer) geldig is.

 

Strikte regels

Huis-aan-huisverkoop is in ons land aan strikte regels onderworpen: zo mag de waarde van de producten of de diensten niet hoger liggen dan 250 euro. Er geldt evenwel een uitzondering voor de verkoop van huishoudapparaten, tuinaanleg en huisinrichting, energielevering of aansluiting van internet/tv-distributie: hier ligt het maximum op 700 euro.

 

Het bezit van een leurkaart is niet nodig voor iemand die occasioneel iets verkoopt op de rommelmarkt en evenmin voor de verkoop van goederen met filantropisch oogmerk. Voor dit laatste is in sommige gevallen wel een voorafgaande vergunning nodig van de FOD Economie.

 

De nieuwe kaart kost dertien euro voor wie al een leurkaart heeft (inruilen gebeurt bij een ondernemingsloket naar keuze). Een starter betaalt 150 euro voor een hoofdleurkaart (werkgever) en 100 euro voor een hulpleurkaart (aangestelde voor onbepaalde duur).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top