"Fraudebestendige" leurkaarten voor huis-aan-huisverkopers | RetailDetail

"Fraudebestendige" leurkaarten voor huis-aan-huisverkopers

"Fraudebestendige" leurkaarten voor huis-aan-huisverkopers

De overheid is gestart met het afleveren van nieuwe leurkaarten voor de zowat 42.000 à 43.000 geregistreerde huis-aan-huisverkopers in ons land. De nieuwe kaart, ter grootte van een identiteitskaart, is beter beveiligd tegen fraude en moet ten laatste tegen 31 maart volgend jaar de oude vervangen.

Moeilijk(er) te vervalsen

De vervanging komt er onder meer om fraude tegen te gaan. De huidige machtiging, een papieren document op A4-formaat, was namelijk makkelijk te vervalsen. De nieuwe kaart bevat echter een QR-code, die de controleur onmiddellijk toegang geeft tot de databank ambulante handel. Die databank is gekoppeld aan de Kruispuntbank Ondernemingen, waardoor de situatie van de onderneming en de houder in real time kan worden weergegeven.

 

In ons land bezitten zo'n 42.000 à 43.000 mensen een leurkaart, nodig om goederen en diensten te mogen verkopen buiten de klassieke handelsvestiging. Het is echter een publiek geheim dat er ook flink wat mensen hun boterham verdienen zonder geldige toelating: uit onderzoek blijkt dat liefst 20% van de papieren machtigingen die momenteel in omloop zijn, niet (meer) geldig is.

 

Strikte regels

Huis-aan-huisverkoop is in ons land aan strikte regels onderworpen: zo mag de waarde van de producten of de diensten niet hoger liggen dan 250 euro. Er geldt evenwel een uitzondering voor de verkoop van huishoudapparaten, tuinaanleg en huisinrichting, energielevering of aansluiting van internet/tv-distributie: hier ligt het maximum op 700 euro.

 

Het bezit van een leurkaart is niet nodig voor iemand die occasioneel iets verkoopt op de rommelmarkt en evenmin voor de verkoop van goederen met filantropisch oogmerk. Voor dit laatste is in sommige gevallen wel een voorafgaande vergunning nodig van de FOD Economie.

 

De nieuwe kaart kost dertien euro voor wie al een leurkaart heeft (inruilen gebeurt bij een ondernemingsloket naar keuze). Een starter betaalt 150 euro voor een hoofdleurkaart (werkgever) en 100 euro voor een hulpleurkaart (aangestelde voor onbepaalde duur).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.