RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frauduleuze webshops of “vergeten” terug te betalen: inbreuken nemen toe

icon
Algemeen21 november, 2023

De Belgische overheid registreerde dit jaar al bijna 10.000 inbreuken bij webshops, vooral door verhoogde controles. In Nederland gaat meer dan de helft van de webwinkels in de fout bij de terugbetaling van retours.

Minder klachten

De Belgische FOD Economie telde tot 13 november 9.942 overtredingen bij webshops. Het gaat meestal om bewust malafide webshops die online aan oplichting of phishing doen, of webwinkels die producten niet leveren. Ook het omgekeerde komt voor: het leveren – en factureren – van ongevraagde producten of diensten.

Opvallend is wel dat consumenten steeds minder klachten indienen. Er werden dit jaar “nog maar” 6.913 klachten ingediend, tegenover 11.628 in 2020. Trappen consumenten minder in de val of melden ze het gewoon niet? Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand zegt aan Radio 2 dat ook de verscherpte controles een rol kunnen spelen.

De Economische Inspectie neemt “geregeld goederen in beslag, haalt websites offline of laat bankrekeningen van oplichters afsluiten”, aldus de staatssecretaris. “Webwinkels die inbreuken plegen, krijgen ook boetes”, citeert VRT Nws. Naar aanleiding van Black Friday en de eindejaarsinkopen lanceert de overheid ook een waarschuwingscampagne voor consumenten. Eind januari komt er een nieuw online informatie- en meldpunt Consumerconnect.

Weken wachten op terugbetaling

In Nederland stelt de Consumentenbond vast dat ruim de helft (58%) van de webshops niet in orde is met terugbetalingen: ze betalen retours niet, gedeeltelijk of te laat terug. Het percentage van webwinkels dat in de fout gaat, is dit jaar ook gestegen. Dat ontdekte de consumentenorganisatie door meer dan 600 producten te bestellen bij een 200-tal webshops.

In 40% van de gevallen betaalde de webwinkel minstens een van de drie bestellingen niet of te laat terug. Dat is meer dan de 35% van vorig jaar. “En het gaat meestal niet om een dag te laat, maar om een vertraging van één of meerdere weken”, voegt de Consumentenbond toe.

Bezorgkosten moeten ook

“Niet alleen bij kleine webwinkels gaat het mis. Ook bekende webwinkels laten steken vallen, zoals BCC (inmiddels failliet), Kwantum, Marks & Spencer en V&D. Kwantum beloofde twee jaar geleden al beterschap, maar we moeten nu nog langer – tot wel negen weken – wachten op ons geld”, aldus het onderzoek.

37% van de webwinkels betaalt bij minstens een van de drie bestellingen de bezorgkosten niet terug. Nochtans stelt de wet dat de webwinkel alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Webshops mogen de retourkosten wel verrekenen met de bezorgkosten, maar moeten dat dan vooraf duidelijk aangeven, zegt de Consumentenbond. Als webwinkels zeggen dat je gratis mag terugsturen, maar dan de bezorgkosten niet terugkrijgt, is dat een “valse belofte”.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN