Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken | RetailDetail

Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Ondanks de economische vooruitzichten schakelen Belgen niet over op goedkopere babyproducten. Kwaliteit is en blijft voor de Belgische ouders (in spe) een van de belangrijkste criteria bij aankoop, zo blijkt uit de marktstudie "De Belgische markt voor babyartikelen 2012" van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg. Opvallend: het in Nederland totaal onbekende concept van geboortelijsten is in België goed voor 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken.

Zelfstandige babyspeciaalzaken domineren

De structuur van de markten in beide landen ziet er totaal verschillend uit: zo wordt Nederlandse babymarkt volledig gedomineerd door grote ketens, terwijl in België kleine zelfstandige speciaalzaken nog altijd 35% van de totale markt in handen hebben.

 

Volgens de onderzoekers is dat mogelijk omdat Belgische ouders gebruik maken van geboortelijsten, die ongeveer 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken genereren. Op die manier binden de kleine babyspeciaalzaken ook een belangrijke lokale klantenkring aan zich en weten zij tegelijk hun voorraden te beperken.

 

Babywebshops in opmars

In ons land ondervinden de traditionele winkels minder concurrentie van gespecialiseerde babywebshops dan in Nederland. Toch ziet de NKVK onder jongeren een verandering optreden: "Opvallend is dat het met name Nederlandse webshops zijn die het goed doen in België."

 

In Nederland is men eerder geneigd om op prijs te selecteren dan in België. Een Belg kijkt vooral naar een goede kwaliteit en een bepaalde service. Babyartikelen zijn in België wel duurder: "Een belangrijke reden hiervoor is dat de kosten voor een winkel in België hoger liggen dan in Nederland door de hogere btw en huurkosten en de dubbele marketingkosten in een tweetalig land. Desalniettemin is de sector voor babyartikelen zeer sterk en is het een zakelijk interessante branche in België", besluit de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.