Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Ondanks de economische vooruitzichten schakelen Belgen niet over op goedkopere babyproducten. Kwaliteit is en blijft voor de Belgische ouders (in spe) een van de belangrijkste criteria bij aankoop, zo blijkt uit de marktstudie "De Belgische markt voor babyartikelen 2012" van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg. Opvallend: het in Nederland totaal onbekende concept van geboortelijsten is in België goed voor 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken.

Zelfstandige babyspeciaalzaken domineren

De structuur van de markten in beide landen ziet er totaal verschillend uit: zo wordt Nederlandse babymarkt volledig gedomineerd door grote ketens, terwijl in België kleine zelfstandige speciaalzaken nog altijd 35% van de totale markt in handen hebben.

 

Volgens de onderzoekers is dat mogelijk omdat Belgische ouders gebruik maken van geboortelijsten, die ongeveer 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken genereren. Op die manier binden de kleine babyspeciaalzaken ook een belangrijke lokale klantenkring aan zich en weten zij tegelijk hun voorraden te beperken.

 

Babywebshops in opmars

In ons land ondervinden de traditionele winkels minder concurrentie van gespecialiseerde babywebshops dan in Nederland. Toch ziet de NKVK onder jongeren een verandering optreden: "Opvallend is dat het met name Nederlandse webshops zijn die het goed doen in België."

 

In Nederland is men eerder geneigd om op prijs te selecteren dan in België. Een Belg kijkt vooral naar een goede kwaliteit en een bepaalde service. Babyartikelen zijn in België wel duurder: "Een belangrijke reden hiervoor is dat de kosten voor een winkel in België hoger liggen dan in Nederland door de hogere btw en huurkosten en de dubbele marketingkosten in een tweetalig land. Desalniettemin is de sector voor babyartikelen zeer sterk en is het een zakelijk interessante branche in België", besluit de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top