Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken | RetailDetail

Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Ondanks de economische vooruitzichten schakelen Belgen niet over op goedkopere babyproducten. Kwaliteit is en blijft voor de Belgische ouders (in spe) een van de belangrijkste criteria bij aankoop, zo blijkt uit de marktstudie "De Belgische markt voor babyartikelen 2012" van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg. Opvallend: het in Nederland totaal onbekende concept van geboortelijsten is in België goed voor 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken.

Zelfstandige babyspeciaalzaken domineren

De structuur van de markten in beide landen ziet er totaal verschillend uit: zo wordt Nederlandse babymarkt volledig gedomineerd door grote ketens, terwijl in België kleine zelfstandige speciaalzaken nog altijd 35% van de totale markt in handen hebben.

 

Volgens de onderzoekers is dat mogelijk omdat Belgische ouders gebruik maken van geboortelijsten, die ongeveer 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken genereren. Op die manier binden de kleine babyspeciaalzaken ook een belangrijke lokale klantenkring aan zich en weten zij tegelijk hun voorraden te beperken.

 

Babywebshops in opmars

In ons land ondervinden de traditionele winkels minder concurrentie van gespecialiseerde babywebshops dan in Nederland. Toch ziet de NKVK onder jongeren een verandering optreden: "Opvallend is dat het met name Nederlandse webshops zijn die het goed doen in België."

 

In Nederland is men eerder geneigd om op prijs te selecteren dan in België. Een Belg kijkt vooral naar een goede kwaliteit en een bepaalde service. Babyartikelen zijn in België wel duurder: "Een belangrijke reden hiervoor is dat de kosten voor een winkel in België hoger liggen dan in Nederland door de hogere btw en huurkosten en de dubbele marketingkosten in een tweetalig land. Desalniettemin is de sector voor babyartikelen zeer sterk en is het een zakelijk interessante branche in België", besluit de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.