Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Geboortelijsten goed voor 40% omzet zelfstandige speciaalzaken

Ondanks de economische vooruitzichten schakelen Belgen niet over op goedkopere babyproducten. Kwaliteit is en blijft voor de Belgische ouders (in spe) een van de belangrijkste criteria bij aankoop, zo blijkt uit de marktstudie "De Belgische markt voor babyartikelen 2012" van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg. Opvallend: het in Nederland totaal onbekende concept van geboortelijsten is in België goed voor 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken.

Zelfstandige babyspeciaalzaken domineren

De structuur van de markten in beide landen ziet er totaal verschillend uit: zo wordt Nederlandse babymarkt volledig gedomineerd door grote ketens, terwijl in België kleine zelfstandige speciaalzaken nog altijd 35% van de totale markt in handen hebben.

 

Volgens de onderzoekers is dat mogelijk omdat Belgische ouders gebruik maken van geboortelijsten, die ongeveer 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken genereren. Op die manier binden de kleine babyspeciaalzaken ook een belangrijke lokale klantenkring aan zich en weten zij tegelijk hun voorraden te beperken.

 

Babywebshops in opmars

In ons land ondervinden de traditionele winkels minder concurrentie van gespecialiseerde babywebshops dan in Nederland. Toch ziet de NKVK onder jongeren een verandering optreden: "Opvallend is dat het met name Nederlandse webshops zijn die het goed doen in België."

 

In Nederland is men eerder geneigd om op prijs te selecteren dan in België. Een Belg kijkt vooral naar een goede kwaliteit en een bepaalde service. Babyartikelen zijn in België wel duurder: "Een belangrijke reden hiervoor is dat de kosten voor een winkel in België hoger liggen dan in Nederland door de hogere btw en huurkosten en de dubbele marketingkosten in een tweetalig land. Desalniettemin is de sector voor babyartikelen zeer sterk en is het een zakelijk interessante branche in België", besluit de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Back to top