Handelaars geven grote steden slecht rapport | RetailDetail

Handelaars geven grote steden slecht rapport

Handelaars geven grote steden slecht rapport

De Belgische handelaars en winkelketens zijn niet bijster tevreden over het beleid van hun burgemeester en schepencollege. Doornik is de beste van vijftien bevraagde steden en krijgt slechts 55,5%, grote steden als Antwerpen, Gent en Brussel halen zelfs niet eens de helft. Dat blijkt uit een grote enquête die handelsfederatie Comeos publiceert in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

Doornik, Hasselt en Genk op podium

"We selecteerden vijftien belangrijke Belgische steden en vroegen aan onze leden die in die steden winkels hebben of plannen, het beleid te evalueren. Op het gebied van mobiliteit, veiligheid, fiscaliteit, commerciële dynamiek en tewerkstelling. De scores zijn vaak bedroevend laag", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

 

Alleen de top-3 heeft een beetje marge: Doornik met 55,5%, Hasselt met 54,9% en Genk met 54,4%. Vijf steden slagen niet in het examen: Antwerpen (49,8%), Gent (49,6%), Brussel (49,5%), Kortrijk (49,5%) en Bergen (49%). De andere steden - Leuven, Oostende, Charleroi, Luik, Mechelen, Namen en Brugge - zweven net boven de helft.

 

Vier grote pijnpunten

Vier belangrijke klachten van de handelaars tegenover hun lokale bestuur komen telkens terug, en geen van hen is écht verrassend.

  • Te hoge lokale fiscale druk: "Handelaars zijn het moe om als melkkoe te worden gebruikt door lokale besturen", zegt Dominique Michel.
  • Te veel soorten lokale taksen: "Steden hebben tot 14 verschillende belastingen gevonden die ze aan handelszaken opleggen. Een keten die over het hele land actief is, moet dus voor alle vestigingen die regels kennen."
  • Te weinig ruimte voor commerciële vernieuwing: "Winkels moeten zichzelf heruitvinden, desnoods verhuizen of uitbreiden, maar er moet daar wel ruimte voor komen en er moet ook genoeg goed personeel te vinden zijn."
  • Te weinig veiligheid: "Winkeldiefstallen kosten de sector één miljard euro per jaar. Hier zijn de handelaars soms echter mild in hun oordeel: ze begrijpen dat de problemen de lokale overheid en zelfs de lokale politie overstijgen."

 

Aanbevelingen voor nieuw beleidsplan

"Het is geen sinecure om steden met elkaar te vergelijken", beseft ook Dominique Michel. "De grootte van de stad, de demografische situatie, de nabijheid van andere (winkel)centra,… Het speelt allemaal een rol. We kunnen wel een aantal duidelijke conclusies trekken – en we rekenen erop dat de lokale besturen onze aanbevelingen ook meenemen wanneer ze het beleidsplan voor de nieuwe legislatuur opstellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top