Hasselts stadsdistributieproject CityDepot in de prijzen | RetailDetail

Hasselts stadsdistributieproject CityDepot in de prijzen

Hasselts stadsdistributieproject CityDepot in de prijzen

CityDepot, het Hasseltste project voor "slimme stadsbevoorrading", heeft de Thuis in de Stad-prijs 2012 gewonnen. Met die prijs beloont de Vlaamse overheid vernieuwende initiatieven in de 13 centrumsteden.

Slimme stadsbevoorrading

Het Hasseltse CityDepot heeft samen met de Antwerpse Badboot (het grootste drijvende openluchtzwembad van Europa) ex-aequo de Thuis in de Stad-prijs 2012 gewonnen. Met die prijs wil het gewest elk jaar de centrumsteden stimuleren om te blijven investeren in creatieve oplossingen voor hun stedelijke uitdagingen. Beide stadsprojecten krijgen elk 75.000 euro ondersteuning.

 

CityDepot pakt de belevering van 65 Hasseltse winkeliers op een originele manier aan. In plaats van hun goederen door elke leverancier afzonderlijk tot aan de eigen voordeur te laten leveren, laten de handelaars ze afzetten in een depot aan de rand van de stad. Van daaruit voert een goederenfiets (foto) of een elektrische bestel- of vrachtwagen de producten naar de betrokken winkel.

 

De voordelen spreken voor zich: minder vrachtwagens in de binnenstad, een aangenamer winkelklimaat en een verbeterde stedelijke leefbaarheid. Ook de sector zelf doet er zijn voordeel mee: de handelaars kunnen de levering inplannen wanneer hen dat het beste uitkomt, en de leveranciers moeten niet langer rekening houden met vensteruren en laad- en loszones in de binnenstad.

 

Binnenkort ook in Gent, Roeselare, Kortrijk en Antwerpen

"Het project integreert op een intelligente manier duurzame mobiliteit, economie & tewerkstelling. Het biedt een vernieuwend antwoord op een probleem waar veel steden mee geconfronteerd worden en is overdraagbaar", zo motiveert de jury haar keuze voor CityDepot.

 

"CityDepot is briljant in al zijn eenvoud", zei ook minister Freya Van den Bossche bij de uitreiking van de prijs. "Na amper een jaar zijn de resultaten al zo indrukwekkend dat ook Gent, Roeselare, Kortrijk en Antwerpen proefprojecten willen lanceren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top