Hema verliest hoofddoek-proces

Hema verliest hoofddoek-proces

Hema moet zijn voormalige kassabediende Joyce Van Op den Bosch zes maanden achterstallig loon betalen omdat ze onterecht ontslagen werd voor het dragen van een hoofddoek. Volgens de arbeidsrechtbank van Tongeren mocht de keten dat niet doen zonder duidelijk neutraliteitsbeleid.

Geen duidelijk neutraliteitsbeleid

Aanvankelijk was er trouwens niets aan de hand met Joyce, maar toen enkele klanten aanstoot namen aan het feit dat ze in de winkel in Genk bediend werden door iemand met een hoofddoek, diende de kassabediende zich aan te passen. Toen ze dat weigerde, vloog ze op straat.

 

De rechtbank volgt nu de werkneemster: Hema had geen duidelijk neutraliteitsbeleid en dus ook geen gegronde reden om haar op basis van een uiting van geloof te ontslaan. Joyce Van Op den Bosch, die sinds haar bekering tot moslima als Lemia door het leven gaat, krijgt nu alsnog zes maanden loon – goed voor zo'n 9000 euro - toegekend.

 

Intussen heeft Hema een formele neutraliteitsregeling uitgewerkt. Daarmee zou de werkneemster zich wellicht wel hebben moeten aanpassen, zei de rechter.

 

"Duidelijke discriminatie"

Het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR) reageert tevreden: "De werkneemster mocht eerst twee maanden werken met een hoofddoek en nadien niet meer, omdat enkele klanten er problemen mee hadden. Dit is duidelijk discriminatie", liet Jozef De Witte optekenen.

 

Ook het uitzendbedrijf Randstad werd gedagvaard, maar de rechtbank sprak het uitzendkantoor vrij omdat de beslissing om niet langer te werken met Van Op den Bosch werd genomen door Hema.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top