Hema voor de rechtbank gesleept voor hoofddoek-kwestie

Hema voor de rechtbank gesleept voor hoofddoek-kwestie

(update) Een jaar nadat Hema in Genk het contract van een medewerkster niet verlengde omwille van haar hoofddoek, daagt het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) de Nederlandse warenhuisketen voor de rechter. “Niet om Hema te viseren, maar om principiële duidelijkheid te krijgen,” zegt directeur Jozef De Witte.

Nadat klanten klachten hadden geformuleerd over de hoofddoek van de winkelmedewerkster werd haar gevraagd de hoofddoek uit te doen. Toen de medewerkster dit weigerde, werd haar interimcontract niet verlengd. De vrouw zou volgens Hema in eerste instantie zelf gevraagd hebben aan het interimkantoor niet meer bij de retailer te werken, maar stapte later met haar verhaal naar de pers, waar veel ruchtbaarheid aan de kwestie werd gegeven. De controversiële zaak krijgt nu evenwel nog een staartje.

 

'Principiële duidelijkheid'

Na overleg met de vakbonden en met akkoord van de werkneemster in kwestie heeft het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding de zaak voor de arbeidsrechtbank van Tongeren te brengen. Het Centrum vraagt de rechter een prejudicieel advies in te winnen bij het Europese Hof dat dan later ook als leidraad gebruikt kan worden bij soortgelijke betwistingen.

 

De Witte vindt het argument van het bedrijf dat Hema louter handelde naar de wensen van hun klanten namelijk niet kunnen. “‘De klanten vragen dat’ is geen argument om te discrimineren.” Het CGKR ziet die attitude bovendien bij meer commerciële organisaties: “We merken dat commerciële bedrijven steeds vaker zeggen dat ze neutraliteit willen uitstralen en dat argument gebruiken om hun personeel te verbieden een hoofddoek te dragen.”

 

'Nooit eerder problemen gehad'

Hema betreurt in een officiële reactie echter dat het CGKR een eenmalig incident wil gebruiken om een nationale regel uit te vaardigen. Zo zou de werkneemster zelf hebben gevraagd om het contract niet te verlengen en gaat het dus geenszins om een ontslag.


HR-manager Jan Coppejans legt uit dat alle medewerkers bij de warenhuisketen hetzelfde soort uniform dragen en dat een strikt neutraliteitsprincipe wordt gehanteerd. “Er is een intern reglement dat verduidelijkt wat de werknemers wel en niet mogen dragen. We zijn al vijftien jaar aan de slag in België en hebben daar nog nooit problemen mee gehad", aldus Coppejans.


Hema benadrukt ook dat het in België en Luxemburg zowat 100 à 120 allochtone moslims tewerkstelt van de in totaal 900 werknemers. In Nederland zijn hoofddoeken wel toegestaan en is voor wie een hoofddoek draagt zelfs een speciale Hema-hoofddoek ontworpen als deel van het werkuniform.

 

'Keuze aan de werkgever'

Het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) reageert eveneens verontwaardigd op de dagvaarding. “Het is toch evident dat werkgevers een zekere dresscode kunnen eisen van hun medewerkers. Het is en blijft de werkgever die moet kunnen bepalen of levensbeschouwelijke symbolen toegelaten zijn. Vaak verbieden zij die omdat de klant dergelijke symbolen ongepast vindt,” reageert Christine Mattheeuws.

 

Ook Unizo is het daarmee eens, maar de zelfstandigenorganisatie wil wel constructief meewerken met het gelijkekansencentrum. “Een juridisch discours is niet genoeg. Er is een grondig onderzoek nodig naar instrumenten om werkgevers te sensibiliseren hoe ze met discriminerende klanten moeten omgaan," klinkt het daar. “Geen misplaatste reacties of veroordelingen maar ondersteuning is daarom de enige juiste reactie," voegt UNIZO nog fijntjes toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top