RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe ziet de ideale webshop eruit? Een checklist

icon
Algemeen24 januari, 2019

Hoe ziet de ideale webshop eruit? Wat verwachten mensen als ze online bestellen? Safeshops, e-commerceassociatie voor Belgische (web)winkeliers, zocht het uit. Op het RetailDetail Omnichannel Congress hoor je wat er online echt toe doet.

 

Levering blijft grootste zorg

Jaarlijks voert Safeshops een grootschalig consumentenonderzoek onder bijna 5000 shoppers naar hun verwachtingspatroon voor een webshop of een digitale kiosk. De bevraging wil één ding te weten komen: wat is de ideale online beleving voor Belgische consumenten?

 

“Er zijn een aantal Olympische minima waar webshops aan moeten voldoen,” zegt Greet Dekocker van het webwinkelkeurmerk, “maar het belangrijkst is de levering: mensen willen weten wanneer en hoe ze hun pakje kunnen verwachten. Als die vraag niet meteen wordt beantwoord, is dat een van de grootste drempels.”

 

Online zie je ook een ander shopgedrag dan offline, ziet Dekocker: “Je vindt andere profielen online. Dat betekent niet zozeer dat het andere mensen zijn, want er is vandaag geen consument die enkel en alleen offline koopt, maar je ziet wel verschillende typologieën. Het is voor handelaars de grote kunst om die barrières, die anders zijn online dan offline, weg te nemen.”

 

Online shopper bewuster en schuldiger

Het valt op dat mensen online een bewuster koopgedrag lijken te hebben dan in het echt. Uit de peilingen naar de prioriteiten van klanten komen online shoppers meer beredeneerd naar voren. Ze laten zich meer leiden door rationele overwegingen dan ze zich laten verleiden door emotie. Fysieke winkels genieten daarbij nog altijd een voordeel van vertrouwen, en die moet je online zien te overkomen.

 

Als barrière is er naast die zorg rond de levering bijvoorbeeld vaak een stukje schuldgevoel, merkt Greet Dekocker op: “Als je fysiek gaat shoppen krijg je meer ‘peer’-bevestiging: vriendinnen die zeggen dat je heel leuk met dat jurkje staat, een partner die je aanmoedigt om jezelf eens te verwennen of noem maar op. Online kan dat een stuk worden opgevangen door de koppeling te maken met sociale media, zodat mensen ook virtueel bevestiging kunnen vragen.”

 

Natuurlijk verschilt het belang van die elementen naargelang de sector. Ook de verwachtingen van klanten variëren, al is het volgens het onderzoek van Safeshops zo dat vooral verschilt hoe prioritair die verwachtingen zijn. De lijst van verwachtingen is immers wel vrij gelijklopend voor iedereen. Andere types consumenten kennen alleen meer of minder gewicht toe aan bepaalde aspecten. “Op die manier kun je daar wel profielen achter steken: types klanten voor wie sommige criteria meer of minder belangrijk zijn”, aldus Dekocker.

 

Checklist van online verwachtingen

“Je hebt die Olympische minima en vervolgens heb je ‘differentiators’ waarmee je het verschil kan maken. Zo zien we dat video een plus is: mensen appreciëren het sterk als retailers video’s posten, ook al vragen ze dat niet meteen uit zichzelf.” Technologie maakt het dus steeds makkelijker om dichter bij de consument te komen en steeds meer beleving te bieden, zien ze bij Safeshops, al blijft ook een fysieke winkel evengoed erg belangrijk – zelfs online. 

 

Een ideale webshop creëren is dus absoluut geen onbegonnen werk, klinkt het. “Er kwamen heel uitgesproken, heel duidelijke conclusies uit onze bevraging naar de ideale online beleving. Je kan het beschouwen als een checklist om af te vinken, waar je dan eigen extra’s aan kan toevoegen.” 

 

Het is volgens Greet Dekocker ook nog lang niet te laat om eraan te beginnen: “Je kan niet te laat zijn, want het blijft. Digitaal is vandaag matuur, maar er zijn zeker nog veel stappen te nemen. Natuurlijk zijn er marktplaatsen en spelers zoals Amazon die een stuk van de markt inpalmen, maar daarnaast is er nog een heel speelveld. Het is absoluut geen gevecht tussen online en offline.” 

 

 

Kom naar het RetailDetail Omnichannel Congress in Mechelen op 31 januari en ontdek wat de prioriteiten zijn van onlineshoppers en wat hun ideale winkelbeleving is. Klik hier voor tickets en meer informatie.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN