Honderden namaakproducten van luxemerken vernietigd | RetailDetail

Honderden namaakproducten van luxemerken vernietigd

Honderden namaakproducten van luxemerken vernietigd

Op de site van Thurn & Taxis in Brussel zijn deze ochtend ruim 500 nagemaakte luxeproducten vernietigd. De actie was een initiatief van Lydian, een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in intellectueel eigendomsrecht. Het kantoor wil hiermee aandacht vragen voor het ACTA-verdrag ter bestrijding van namaak, waar momenteel in het Europees Parlement zoveel om te doen is.

Cartier, Gucci, Prada, Breitling & Co

De meer dan 500 vernietigde producten waren allemaal door de douane in beslag genomen. Het ging om luxeproducten van topmerken als Cartier, Gucci, TAG Heuer, Prada, Burberry en Breitling. Dat is nog maar het topje van de ijsberg: in 2011 werden er alleen al in Europa zo'n 103 miljoen namaakproducten in beslag genomen.

 

"Met het einde van de paasvakantie in zicht wacht heel wat achteloze toeristen de onaangename verrassing om bij hun terugkeer in het buitenland aangekochte horloges, handtassen, schoenen of kleding van topmerken geconfisqueerd te zien door de douane omdat het om namaak gaat", aldus advocaat Bram Van Eeckhout van Lydian. "Consumenten worden steeds meer met namaak geconfronteerd. Waakzaamheid is dus geboden, zeker in het buitenland waar men minder vertrouwd is met de lokale handel."

 

ACTA-verdrag volop ter discussie

Dat het advocatenkantoor deze actie vandaag hield, heeft alles te maken met de storm die de kop heeft opgestoken rond de fameuze ACTA-overeenkomst - voluit Anti Counterfeiting Trade Agreement. Die overeenkomst wil volgens de voorstanders de internationale normen voor de bescherming van de rechten van producenten van muziek, films, farmaceutica, mode en tal van andere producten harmoniseren. De Europese Commissie, 22 van de 27 lidstaten van de EU, de Verenigde Staten, Japan, Canada en Australië keurden het verdrag al goed, het Europees Parlement voorlopig nog niet.

 

Daar dreigt het fout te gaan: tegenstanders bestempelen ACTA al langer als een "censuurwet", omdat het verdrag met name de internetvrijheid drastisch zou beperken. Nu heeft ook rapporteur David Martin, het Britse Europarlementslid dat de behandeling van het verdrag in het Europees Parlement in goede banen moet leiden, na een hoorzitting aangekondigd dat hij zijn collega's zal adviseren om het verdrag te verwerpen: "Wat het oplevert in termen van intellectuele eigendomsrechten, wordt teruggeschroefd door mogelijke bedreigingen voor burgerlijke vrijheden en vrijheid op internet", zo stelt de Britse sociaaldemocraat. Afwachten of zijn collega's hem zullen volgen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.